• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Risk för fuktskador runt vattentank?

F

F.d. 30486

Guest
Hej. Jag fyllde på med vatten idag och min kontrollpanel kunde inte visa vattennivån. Så jag öppnade locket på vattentanken under soffan i husbilen för att kolla och de va överfullt. Lite vatten rann ut. Jag kommer inte åt för att torka upp det där nere. Vad tror ni? Är det stor risk för fuktskador eller brukar tillverkaren tänka på att lite spill kan uppstå där...?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

Hej. Jag fyllde på med vatten idag och min kontrollpanel kunde inte visa vattennivån. Så jag öppnade locket på vattentanken under soffan i husbilen för att kolla och de va överfullt. Lite vatten rann ut. Jag kommer inte åt för att torka upp det där nere. Vad tror ni? Är det stor risk för fuktskador eller brukar tillverkaren tänka på att lite spill kan uppstå där...?

Är det bara lite vatten som rann ut så torkar det snart upp, bara det inte händer igen o igen o igen.......
Ett tips: Jag förmodar att du har en Gardena koppling i vattenutkastaren. Gardena har en digital vattenmätare, som du kan koppla in och du ser på decilitern hur mycket vatten du fyllt på
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

Du måste väl ha ett överfyllnadsskydd som mynnar under bilen! När jag tankar vatten kör jag på tills det kommer vatten ur överfyllnadsskydd skyddet. då börjar det rinna vatten under bilen och det är dags att dra ut slangen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

På en tidigare bil vi har ägt (Knaus sun ti 07a) så var överfyllnadskyddet ett finurligt rör som satt mitt i tanken.......riktigt bra indikation när tanken var lagom fylld:)
Ända tills man körde med bilen i nån form av lutning, kurva eller rentav en normalt lutande vägbana.....hmmm, folk pekade mot bilen vid omkörning för de trodde väl att vi spillde ut något extremt miljöfarligt:oops:, fast är man inte insatt i husbils teknik så undrar man nog......

På Carthagon är det en summer som varnar med ett pip vid 75%, två pip vid 85% sen ihållande signal vi 90%.... Funkar fint! Sen sitter det ett breddavlopp vid ungefär 20% fyllnadsmängd som man kan utnyttja till nåt......fast vad vet jag inte;), stängs och öppnas med en ventil.

Finns nog ett gäng olika lösningar i olika bilar:)

Ps. För att återkoppla till trådstartarens vattenfråga så tror jag precis som i ett tidigare inlägg......inga problem, det torkar om ingen fukt tillförs kontinuerligt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

På vår bil hade o-ringarna i locken ovanpå tanken gått av, när vi fyllde upp tanken tryckte vatten upp och rann över kanten på tanken ned på golvet.

/Pelle
 
F

F.d. 30486

Guest
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

Är det bara lite vatten som rann ut så torkar det snart upp, bara det inte händer igen o igen o igen.......
Ett tips: Jag förmodar att du har en Gardena koppling i vattenutkastaren. Gardena har en digital vattenmätare, som du kan koppla in och du ser på decilitern hur mycket vatten du fyllt på

Tack, var kan man köpa sån där Gardena-koppling? Är det någon man sätter på vattenslangen?
 
F

F.d. 30486

Guest
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

Du måste väl ha ett överfyllnadsskydd som mynnar under bilen! När jag tankar vatten kör jag på tills det kommer vatten ur överfyllnadsskydd skyddet. då börjar det rinna vatten under bilen och det är dags att dra ut slangen.

Bra fråga, det är en Burstner från 2005. Hade man uppfunnit denna överfyllnadsfunktion då?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

Ajdå, vad gav det för konsekvenser?

Min fru kollade inne i bilen så det kom inte ut så mycket, har bara hänt en gång och vi använder nu gardena koppling med mätaren, köpte den på plantagen i Gävle så den finns nog på de flesta butiker som har dessa tillbehör.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

Om den stora packningen blivit klämd och deformerad men ändå hel, lägg den någon minut i kokande vatten så återfår den sin ursprungliga form.
Har råkat ut för detta själv.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

Du måste väl ha ett överfyllnadsskydd som mynnar under bilen! När jag tankar vatten kör jag på tills det kommer vatten ur överfyllnadsskydd skyddet. då börjar det rinna vatten under bilen och det är dags att dra ut slangen.

Varför måste man ha ett skydd?
Kan man överfylla?, fullt är väl fullt :)
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

I min bil verkar det ha läckt ganska länge... Hade rostat genom golvet under vattentanken, stort hål när jag knackade lite försiktigt. Har dock löst läckaget nu och svetsat dit ny plåt...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

Antagligen för att slippa övertryck vid påfyllning och därmed läckage.
Finns på många bilar, bl.a. min egen.

Ifall du tänker på avluftning så har jag det också, det är nog ett måste för smidig fyllning.
Men ett överfyllningsskydd har jag aldrig sett på en vattentank, dock har vi sådana på alla våra kemtankar på jobbet.
 
F

F.d. 56299

Guest
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

Hej.
När jag fyllde på vatten första gången i vår Knaus sky I 700 2015 så kom det ut vatten under bilen när jag fyllt tanken.
På vårgamla Dethleffs kom det ur påfyllnadsröret när det var fullt.
Skall det funka så här eller har vatten läckt ut i mellangolvet också.
Hittar inget i instruktionsboken om detta.
Är det någon som vet hur det funkar.
/Anders
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

På vår EuraMobil från 2001 finns det en avluftning/bräddavlopp. Man kan se nippeln & slangen på tankens ovansida om man använder en spegel & ficklampa.

Bennie
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Risk för fuktskador runt vattentank?

Vi har en avluftning som tar hand om övertrycket och sitter under själva påfyllningslocket. Man hör luften som pressas ut under påfyllningen. Problemet kan uppstå om vattentrycket är utöver det vanliga och man råkar "prata i telefon". Då "svullnar" tankens väggar eftersom luften hinner inte tryckas ut så snabbt. Detta har jag lyckats med när jag pratade med Marianne istället för att bevaka påfyllningen som gick otroligt snabbt. Några sekunders "snack" räckte så att nu måste jag justera hela bakväggen som flyttat sig ca 0,5 cm!

Dessutom rann vatten precis överallt på golvet, under golvet och precis överallt eftersom dräneringsslangen gick av. Gäller att öppna allt, torka så gott det går och vädra rejält!
 
Toppen