• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av Solcellspaket

S

StorDansk

Guest
Sv: Köp av Solcellspaket

Hej!
Vi har följt "solcellsdebatten" då vi också skulle behöva komplettera vår elförsörjning. Debatten handlar mycket om att köpa i Tyskland eller i Sverige, men vad/hur gör vi som inte kan montera själva och även funderar på om fuktgaranti gäller vid självmontage.
Vi ringde idag till Hymer i Örebro och fick priset 10-12 tusen för en monterad 120 Watt anläggning.
Låter detta rimligt? Tacksamma för råd!

Hej, läste i en annan tråd att SirMcLain monterade två egna importerade celler
hos JR Larm för 1800 pix med allt!

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/744158
inlägg 28.
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Köp av Solcellspaket

Hej!
Vi har följt "solcellsdebatten" då vi också skulle behöva komplettera vår elförsörjning. Debatten handlar mycket om att köpa i Tyskland eller i Sverige, men vad/hur gör vi som inte kan montera själva och även funderar på om fuktgaranti gäller vid självmontage.
Vi ringde idag till Hymer i Örebro och fick priset 10-12 tusen för en monterad 120 Watt anläggning.
Låter detta rimligt? Tacksamma för råd!



Tokdyrt enligt mig.

Jag köpte ett paket från energilandet på 100w med pwm regulator. Kan inte skillnden på pwm/ mppt. Jag fricampade 3 dygn med laddning av surfplattor och lite tv tittande vilket jag är nöjd med.
En dioderlampa gick sönder på regulatorn och jag fick direkt en ny regulator och kunde även behålla den utan lampa.

Monterade själv, vilket gick på ett 2-3 timmar. Jag är ingen duktig hantverkare men jag har sett hur vissa firmor monterat och anser att mitt ser bättre ut.
Köpte lite ellister till kablarna som limmades på taket med medföljande sikaflex.

Om du nu känner att du inte kan eller vill montera själv och dessutom inte vill betala en närliggande husvagnsfirma, av någon anledning så tror jag säkert att du i den vänkrets kan hitta en snickare eller elektriker som löser monteringen åt dig.
 

Nike

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022
Sv: Köp av Solcellspaket

Hej!
Har precis börjat kolla på solpaneler och erkänner att jag är helt grön förutom den info jag börjat läsa mig till här på forumet.

Varför är det så viktigt att det är en MPPT regulator och är detta nödvändigt?

Jag hittade detta paket:
https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-100-watt-camper-12-volt-solaranlage-caravan

100W med MPP regulator (är det samma som MPPT?) för 270€.
Är detta det bästa billigaste?

(Någon som vet om sidan finns på engelska?)

Dom hade även för 215€ med regulator preVent Helios WP30D och ett för 250€ med regulator Steca PR1010. Men det bör man alltså inte ha?

Stort tack på förhand för er hjälp
 

Nike

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022
Sv: Köp av Solcellspaket

Självklart!
Men eftersom det är många här med kunskap och erfarenhet på området, om vad som är bra att ha i åtanke, tar jag gärna del av den
 

Nike

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022
Sv: Köp av Solcellspaket

Så om jag förstått det rätt går det hur bra som helst med andra regulatorer bara att man minskar spänningsförlusterna med MPPT
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Solcellspaket

Du får en effektivare/bättre laddning med MPPT.
Om cellerna lämnar 19 V och batterierna ska laddas med 14 V så bränner en PWMregulator bort de överflödiga 5 V. En MPPTregulator "omvandlar" de 5 V till ström, så du får nästan en halv A till att ladda med.
 
Toppen