• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen överens med påven!

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen överens med påven!

Hej Jappe!
Det är nog tyvärr så att djupare diskussioner inte fungerar särskilt bra i ett öppet forum med 2 X många medlemmar. Det urartar nästa alltid med lustiga och ovidkommande kommentarer och kommentarer till dessa osv. Jag tror att den enklaste lösningen för tillfället är att starta en sluten grupp för ändamålet på Facebook ( nu får jag väl stryk...). Gillar man inte FB så kan man skippa allt vad vänner och vänners vänner heter och bara tillhöra grupper.
I en sluten grupp sätter man upp regler för medlemsskap och former för inläggen så administratören kan ha total koll.
Tror inte HBK vill införa slutna grupper...
Hälsningar från Algarve och Thomas E
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    3,3 MB · Visningar: 0

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Äntligen överens med påven!

Lisa har en annan teori!
Sätt kvinnor på alla ledande poster så upphör krig med vapen inom någon månad.

Tror inte på det!

Namn som redan nämnts Golda Meir, Margret Thatcher men även Indira Gandi var kvinnor som styrde länder i krig.

Anledningen kan man tvista om, men jag tror att andra staters manliga ledare som bla. Nasser i Egypten och Jorge Anaya i Argentina mfl trodde att dessa damer inte skulle våga stå emot och att delar av deras länder skulle bli lätta byten.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen överens med påven!

Att sätta kvinnor på alla ledande poster så skulle krig med vapen upphöra inom någon månad är nog inget man skall förlita sig på. Livet i hemmets lugna vrå & sitt eget tyckande & tänkande kan göra att man får en sådan åsikt. En mycket vacker tanke. Men sanningen är nog en annan. Nämligen att kvinnor på ledande poster inte skiljer sig från män förutom könet. Alla som strävar efter makt att leda & styra andra människor eller nationer är funtade på samma sätt & har en politisk ambition att göra detta. Det är nog så att politik, ekonomi & religion är den största orsaken till krig oavsett vem som regerar.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Äntligen överens med påven!

Egentligen är det väl sådant här folk borde diskutera. Även om de inte kommer någon vart så är det bättre än gå i fackeltåg varenda gång det händer något.

Mina funderingar har resulterat i att nästan alla krig beror på makthavare som är rädda att förlora sin makt eller, att de vill öka sin makt. Sedan sätter de igång propaganda maskinen. Skriverier om de andra som man vill anfalla, man avhumaniserar dem och piskar upp hat stämningar. Därför är makt och media sympios farligt. (vi ser det bla. i sverige och i ryssland) Visan är hur gammal som helst och alla repriser är lika trista.

I nästan varje art är den värsta fienden av samma art. Bland människor andra män. Testosteron. Revirstrider. Verkar vara inprogrammerat i gener.
Hos människan är allting så mycket värre, då vi kan göra imaginära förstudier om utfallet. Och så alla dessa rubbade individer som får härja fritt tills de går för långt.

Om just den nuvarande påven vet jag ingenting då hans företrädare redan rubbat förtroendet för kyrkliga samfund. Ingen av dem har rena händer. Deras innerliga budskap genom tiderna har varit : "bli min broder, annars dödar jag dig". Men sett nu i backspegeln så har kyrkan haft en funktion i samhället, eftersom folk varit så korkade. Den har verkat återhållsamt mot barbariet som annars ligger alldeles under ytan.

Min lilla recept för världsfreden är enkel. Mer våld. Sanktionerad våld av FN. Precist våld. Det hela skulle utspela sig så här. Om någon nation utövar aggression mot en grannation eller mot de egna minoriteter så får de en skarp tillrättavisning av FN vad som skall göras. Om landets ledare inte gör något skickar man en kryssningsmisil eller så många som krävs för att radera landets ledning. Diktatorerarna skall ha klart för sig att med illgärningar deklarerar man krig mot hela världen och att det slutar med undergång. Är landet en kärnvapenmakt skall det isoleras fullständigt, inget in inget ut.

Som det är exempelvis nu i mellanöstern och lite överallt, så ställer maktgalningarna till etniska rensningar och skapar flyktingströmmar.
Länder som Tyskland och Sverige hjälper dessa galningar att behålla makten genom att de låter dessa rensa oppositionen från landet. För det är just det som dessa despoter vill, att de oliktänkande försvinner.
Jag vet dock att i Sverige är den här typen av diskussoner dödfödda, för vi får kollektivt ångest när vi möter "dåliga" råsällar. Vi kan inte lägga ihop två och två och få det till att mot våld hjälper endast starkare våld.
Åtminstone är människans historia sådan, bara vinnare skriver historia. Så var det i andra och första världskriget och alla krig före och efter. Så ur svensk horizont är bilden lite förvrängt, vi har väldigt speciell kultur här vad gäller våld. Vill dock påpeka att jag gillar den svenska kulturen, men den löser inte frågan om en längre världsfred, för bakom orden måste finnas makt och vilja. Svenskens specialitet (liksom också fransmännens) är ord. Men vad finns bakom orden?
Einstein, som ju var en skarp gubbe, menade att en definition för idioti var när man gör samma misstag om och om igen men väntar sig varje gång en annan resultat.... Och det är det jag menar med att "snacka sig" till fred. Det går inte. Tyvärr...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen överens med påven!

Påven undrade häromdagen varför ingen tog upp orsakerna till alla krig i olika delar av världen idag. Han lade ett stort ansvar på vapenindustrin och vapenhandlarna och deras finansiärer.

Precis som jag. Är det bara påven och jag som har upptäckt det sambandet? Vapen och krig.

Jappe

Det du & påven säger är också min åsikt. Men att påven har den åsikten är lite förvånande då Vatikanen är eller har varit en stor aktieägare i FIAT AVIO som tillverkar militära plan & exporterar komponenter till andra tillverkare.
När det gäller Vatikanens inställning till krig & hur människor behandlas så är det ju bara att titta på Viasat History just nu, programmet heter The Vatican & the Third Reich.

Bennie
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen överens med påven!

Tror inte på det!

Namn som redan nämnts Golda Meir, Margret Thatcher men även Indira Gandi var kvinnor som styrde länder i krig.

Anledningen kan man tvista om, men jag tror att andra staters manliga ledare som bla. Nasser i Egypten och Jorge Anaya i Argentina mfl trodde att dessa damer inte skulle våga stå emot och delar av deras länder skulle bli lätta byten.

Tror mera på Povel Ramel.

Utan Skor inga krig.

C G D7 G
Underbart är att b ara sitta st ill i ett träd och gl o.
C G Am B7 Em
Underbart är att l ägga sig och s ussa på m at en.
C G D7 G
Underbart är att g ifta sig och b ilda ett eget b o,
C G Am B7 Em
f öljande de urspr ungligaste pr ejudik at en.

D7 G D7
J a, dr öm om min förvåning, d et är den dröm som är bäst!
G
Tänk på det när du tar skorna av härn äst...

Sköna kvinnor tar av sig skorna i dunklet under ett bord.
Tog soldaterna av sig skorna, så blev det inga mord!
Uh! Fantastiskt!
Dröm om min förvåning, den är fruktansvärt stor.
Jag såg hela FN - alla saknade skor!

10.jpg

 

StigR

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen överens med påven!

En annan teori:
Om alla människor på jorden har samma kultur, äter samma mat,
klär sig likt, en religion mm då upphör alla krig.
:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen överens med påven!

...Min lilla recept för världsfreden är enkel. Mer våld. Sanktionerad våld av FN. Precist våld. Det hela skulle utspela sig så här. Om någon nation utövar aggression mot en grannation eller mot de egna minoriteter så får de en skarp tillrättavisning av FN vad som skall göras. Om landets ledare inte gör något skickar man en kryssningsmisil eller så många som krävs för att radera landets ledning.... .

BigSpender!

Intressant och udda resonemang. Men väldigt förenklat och otidsenligt. Ditt resonemang bygger på det onda och det goda. På det rubbade och det normala. Likaså att alla krig och konflikter sker mellan länder och att våld löser våld.
Vi har förmodligen ett tredje världskrig som pågår redan nu. Stora delar av världen har på olika sätt förklarat krig mot andra delar, officiellt eller inofficiellt. Det handlar dock allt mindre om länder, utan mer om olika ideologier, religioner och rena terrornätverk. De sistnämnda har dessutom sitt slagfält över hela världen.
Vart skickar du exempelvis dina kryssningsmissiler mot IS? Vilka religiösa grupper ska klä skott för dess religiösa fanatiker? Hur ska de olika ideologiska kopplingarna och nätverken i Syrien-krisen definieras och bekämpas? Nej ditt resonemang bygger på orealistiska föreställningar.
Den värld du beskriver finns inte längre. Sen fungerade inte ditt resonemang där heller, det har det aldrig gjort. Det är konsekvenserna av de krig och våldshandlingar som du beskriver som gör att världen ser ut som den gör. Av konflikter som lösts militärt men aldrig mänskligt.
Jag är egentligen inte så mycket för ideologi. Jag vill också se handfasta lösningar men har tvingat sinse att det sällan finns någon Quickfix i de här frågorna. Marthin Luther King satte verkligen fingret på vad det handlar om när han uttryckte: ”Mörker kan inte driva bort mörker; endast ljus kan göra det. Hat kan inte driva bort hat; endast kärlek kan göra det. ”
Det största hindret för världsfred har du själv varit inne på. Testosteronstinna män!

:-/<rister
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Äntligen överens med påven!

Nåja, det är många som genom tider har försökt prata krigsherrar till rätta utan att lyckas. Prata är nog bra, men det krävs muskler där bakom som man är beredd att använda.

Syrien och alla andra krigshärdar har inte poppat upp ur ingenstans utan är snarare resultat av en lång rad menigslösa samtal som inte har mynnat nånvart. Situationen blir bara mer och mer infekterad så som i Palestina. Det är väl snart 2000 år de har bråkat där nere.

Kriget har egentligen tre faser, början, slaget, och avslut. Fredsforskare menar att de två första fasen är svårt att göra något åt, därför att optimisterna hindrar resolut ingripande, men den sista fasen gör stor skillnad ifall freden blir långvarig. Det finns bara en bra exempel på ett bra avslut i en större krig och det var i Europa och andra världskriget. Felet med det var egentligen att man lät Stalin vara ifred. Man skulle avsatt honom också medans man hade ångan uppe.

Sedan är det ju så att det är enskilda maktgalningar som eggar upp befolkningen för krig. Ju sämre levnadsvillkor folk har ju lättare är det. En galning kör landets ekonomi snart till ruin och då är förutsättningarna där.
Och hur gick det för Martin Luther King? Visst, råheten segrade, igen.
Jag är som sagt medveten att vi lider konfliktångest, men vi kan väl studera historia objektivt, och inte blanda i den vad vi önskade skulle hända om livet vore rättvist.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Äntligen överens med påven!

Huvudorsaken är överskott av unga arbetslösa men.
Arbetslösa i den meningen att deras samhälle inte har den utvecklingen
att kunna ärbjuda annan syslesättning. Example gamla bondesamhället och
vissa underutväcklade delar av världen.
Kolla forsta världskriget och even det andra för den delen.
Fundera.
paulkaj
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen överens med påven!

Om inte jag minns fel så startade WW1 pga att skotten i Sarajevo av serben Gavrilo Princip & därpå följande österrikisk-ungerska invasionen av Serbien. WW2 startades pga Hitlers tokiga ideer om att Tyskland behövde lebensraum varpå Polen som första land invaderades. Dessförinnan tog Hitler över Saarland, Rheinland, Sudetenland, Österrike & hela Tjeckoslovakien som naivt godkändes av Neville Chamberlain. Mao. det hade inget med brist på sysselsättning att göra. Under denna tid hade tysk rustningsindustri full sysselsättning för alla som behövde arbete, likaså utbyggnaden utav autobahn ( ämnad för planerade framtida snabba truppförflyttningar) genererade massor av jobbtillfällen så att brist på arbete eller sysselsättning var de definitivt inte. WW2 var en galen mans verk. Tyvärr hann detta kräk ta livet av sig, en rättegång med påföljande avrättning hade gett världen en bättre en bättre fingervisning om vad man tycker om vad han ställde till med.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Äntligen överens med påven!

Just avslutningen av kriget är viktigt. När våra förfäder var korsriddare och invaderade städer - då var det vanligare med städer än riken - Brukade de döda alla män, gamlingar och en stor del av kvinnorna. Sedan sålde man de fogligaste som slavar, inte många som blev kvar, med naturligtvis oerhörd bittra minnen.
Romarna hade en något humanare tillvägagångs sätt, och många menar att det var anledningen till deras framgång. När de väl hade besegrat en arme, tillsatte de en marionett regering och landet fick leva i stort sett som förut, men ingick nu i det romerska riket. Alltså ingen total förnedring av hela folket.

Jag tror att det var USA eller deras strateger som kom på att skapa varaktigt fred krävs bra fredsvillkor, ökad handel, återuppbyggnad, rättssamhälle och en bra historie beskrivning av det inträffade kriget. När man Ex avslutade det Ottomanska riket och styckade upp mellan östern med linjal under ledning av Brittiska generaler, blev det ingen avslut som bäddade för framtida fred. Man tog ingen hänsyn till de naturliga gränser mellan folkslagen eller religion. Samma sak hände i Europa. Hitlers käpphästt var bla. den orättvisa fredsvillkoren efter WW 1.

Sverige har ju klarat sig bra under 200 år. Många menar dock att den moraliska prislappen har varit hög. Lätt att säga i fredstider från en fåtölj. Man skall i förtid värdera de unga liven innan en konflikt är ett faktum. Jag tycker Sverige har satt en vettig prislapp på sina söner.

En annan intressant skede är hur landets administration, speciellt militären, befolkas av "duvor" under en lång fredstid. Akademikerna tar över. De tenderar snacka och teoritisera oändligt samt utveckla inofficiella maktstrukturer. Se situationen i Sverige. Det hela går så långt att man måste beställa "maktutredningar" av hela riket för att försöka få överblick av läget. ( rätt så roligt egentligen, senast Sverige gjorde det beställde ryssarna 40 kopior, det var ju offentligt material) När sedan kriget eller större konflikt börjar tar hökarna över och akademikerna får gå hem. Denna "dynamik" mellan hökar och duvor under fredstid ingår också i krigets förstadier....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen överens med påven!

Hej igen BigSpender!

Du skriver om krig som om det vore något att föredra, framför att exempelvis förhandla och prata. Att kriget är ett bra sätt att skaffa sig bra förhandlingsvillkor. Som om kriget vore en uppskalad älgjakt, som bedrivs för att göra jorden och dess befolkning mer hanterbara.

Du är påläst och skriver intressant, men är fortfarande inte trovärdig. Du skriver om fredsforskare men verkar mer syfta på historieskrivare i de "segrandes" perspektiv.

Många av de konflikthärdar du pratar om har uppstått eller förvärrats av krig, inte minst 2:a världskriget som absolut inte var den succé du beskriver. Resultatet av den freden driver fortfarande igång krig.

En stabil världsfred kräver fortsatt social utveckling och ekonomisk utveckling i de mest eftersatta delarna av världen. Inte krig!

Att vi nordbor skulle vara mer konflikträdda för att vi ligger ett par världskrig efter övriga Europa tror jag inte heller på. Det finns helt andra orsaker till att vi upplevs så.

Men det är intressant att läsa dina synpunkter! =)

:-/<rister
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Äntligen överens med påven!

Tack Krinil för dina synpunkter.

Jag känner utan och innan din resonemang därför att den är den som basuneras ut bland de politiskt korrekta i Sverige. Om någon skulle fråga min åsikt om saken i media, så skulle jag upprepa samma saker som du. Annars skulle jag få hela likriktningsapparaten med sina byråkratiska muskler på mig. Det vill ingen ha. Men å andra sidan dumheter förvandlas inte till visdom om flera tokar säger samma sak. Ibland med härskarteknik, ibland inte.

Min avsikt är inte att "övertyga" någon om någonting. Alla får ha sin åsikt. Det intressanta är varför de tycker så. Därför nämde jag Einstein och hans definition av idioti. Jag menar, det där att vända andra kinden till en råsälle är knappast någon framgångs recept, jag finner varjefall ingen belägg för det.

Vi här i norden är mycket udda personer skall ni veta. Kulturellt. Skogsmänniskor är vi. När vi ser en främling måste vi veta vem det är, vad gör den här, osv. osv. Helt naturligt i en landsända där temperaturen kryper ner mot de minus 30 grader. Du överlever inte utan pålitliga bundsförvanter.

Miljön formar kulturen och folks sinne. Det kan inte några sloagan från Politiska besserwissar spola bort. Vi är inte mångkulturella och har aldrig varit det. Okay, vi gillar Pizzor och mycket mer därtill, men i grunden är vi skogsmänniskor. Vi är avvaktande mot främlingar av ren gammaldags överlevnads instingt. Vi vill kunna läsa av folk som vi har nära oss. Och där ingår lika naturligt att man startar inte bråk, för alla är lierade med alla, alltså bättre att förhandla om saken. Vår kultur har alltid belönat eftertänksamhet. Därför är vi konflikträdda. Det är sunt med tanke på vårt bakgrund. Vi vill inte ens ta in vad som händer när folk löser sina tvister med handgranter och att skära halsen av varandra, det är utanför vår föreställningsvärld...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen överens med påven!

Sorry BigSpencer men jag tycker din retorik är utomordentlig konservativ. Att du känner igen mitt resonemang som politiskt korrekt eller att det skulle tillhöra nån sorts likriktning stämmer inte. Vidare jobbar jag med och hanterar konflikter i stort sett varenda dag. Sen har du rätt i att dumheter inte förvandlas till visdom bara för att den upprepas tillräckligt ofta. :D

Ha det bra BigSpencer.
Roger and out
:-/<rister
 
Toppen