• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser priser

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser priser

det är ett evigt klagande, på priser först på campingar, och nu på ställ platser i allmänhetens ögon är det inte bra, när man kommer ut och skall försvara ställplatser så reagerar folk varför vi alltid klagar på priser, där ingen annan i landet som får något gratis.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Ställplatser priser

Om man inte är nybliven husbilsägare utan är van från förr och inte vill nyttja alla bekvämligheter utan nyttjar det vi betalat för i husbilen så kanske det är så att vi inte vill betala över 100: för en plats att så och sova över på!
Ingen har sagt att vi ska ha det GRATIS!!!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ställplatser priser

Det är campingägare som driver upp priserna. En maffialiknande organisation som agerar med tvivelaktiga metoder lååångt utanför sina campingar. Det finns några få undantag. Vi berättar för alla våra vänner vilka campingägare som styr och ställer. Dessa blir ju såklart bojkottade.

Riktpris för en p-plats/ställplats är MAX 100:-

Riktpris för en campingplats är MAX 200:-. Sen kan det tillkomma för el mm.

Är köpmannaföreningen på orten lika smarta som i övriga Europa så är tömning och nytt vatten nästintill gratis, typ 20:-.

Så har det fungerat på de platser vi har stannat på i Sverige. Det kan skilja sig mellan stad och landsbygd i samma kommun.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser priser

Kenth din vision tangerar tankarna kring planhushållningen och resultaten från dessa experiment känner vi.

Vem ger dig rätten att sätta ut "Riktpriser"? Det brukar vara producenten utav varan/tjänsten som fått förtroendet att göra det och då blir den satt efter produktionskostnaden eller utifrån värdet varan/tjänsten har i marknaden.

Att gå så långt som du, där konsumenten sätter priset, ja så långt gick inte ens Karl Marx.

Varför inte skriva en avhandling där du utvecklar dina ekonomiska teorier och vi kanske snart har en Nobelpristagare i ekonomi i klubben.

Marknadsekonomin har sina svagheter, men har hittills visat sig vara överlägsen alla andra ekonomiska teorier och visioner.

Tommy
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ställplatser priser

Kenth din vision tangerar tankarna kring planhushållningen och resultaten från dessa experiment känner vi.

Vem ger dig rätten att sätta ut "Riktpriser"? Det brukar vara producenten utav varan/tjänsten som fått förtroendet att göra det och då blir den satt efter produktionskostnaden eller utifrån värdet varan/tjänsten har i marknaden.

Att gå så långt som du, där konsumenten sätter priset, ja så långt gick inte ens Karl Marx.

Varför inte skriva en avhandling där du utvecklar dina ekonomiska teorier och vi kanske snart har en Nobelpristagare i ekonomi i klubben.

Marknadsekonomin har sina svagheter, men har hittills visat sig vara överlägsen alla andra ekonomiska teorier och visioner.

Tommy

Yttrandefriheten ger honom den rätten tack vare den får var och en säga vad han tycker och tänker. ;)

/Pelle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser priser

Om man inte vill betala mer än 100:- är det ju bara att åka vidare, men det får nog ingen inverkan på ställplatspriserna. Vi åkte förbi ställplatsen i Varbergs hamn och där var fullt trots priset 350:- per natt. Även på en camping vi besökte var det gott om husbilar trots "campingpriser". Många som har husbil nu har ju förut haft husvagn, och är vana att betala de priser som campingar har. Med den tillströmning av husbilar som vi har nu är nog "nästan gratis" = under 100:- ställplatser något vi kan glömma i södra och mellersta Sverige. F.ö. också i Tyskland där priserna också stiger på attraktiva platser.
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ställplatser priser

Allting är ju relativt. Jag hör till dem som står i Varbergs Hamn då och då även om jag enbart bor en mil utanför stan. Tycker det är perfekt när det är något happenings i stan eller om man bara skall ut och äta. Tillråga på så sparar jag också 350 kronor på det då taxi hem tur o retur kostar det dubbla. :)
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Ställplatser priser

Som Monteal skriver. Är ställplattsen attraktiv så kan avgiften bli högre. Har rest runt på Kontinenten nu i juli. Ex, Utanför Bremen (D) vid en Camping kostade en natt för ställplats 20 Euro då ingick vatten WC, dusch och tömning. Billigast i (D) var strax utanför Essen. 6 Euro på kanonplats med gräsunderlag och "egen tomt". el,vatten tömning och tillgång till hygienutrymme. Belgien 5 Euro inklusive el, vatten, tömning WC. Honefleur (F) stadsnära och då vi stod där var det ca 220 HB p plats.11 Euro inklusive el vatten, tömning. Camping (F) 11 Euro inkl. el vatten tömning och Hygienutrymmen. Sämst var Heligenhafen (D). 10 Euro för att parkera på P-plats. Ingen el, vatten, tömning eller toa. Endast några ex. på ställplatser vi använt. Så det är bara att välja betala eller åka vidare om det nu är möjligt.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatser priser

Vad är det för vits om ställplatserna är billiga när de då alltid är fulla?

"Rätt" prisnivå torde vara där det blir rotation, alltså där det alltid finns enstaka platser lediga.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser priser

Det är campingägare som driver upp priserna. En maffialiknande organisation som agerar med tvivelaktiga metoder lååångt utanför sina campingar. Det finns några få undantag. Vi berättar för alla våra vänner vilka campingägare som styr och ställer. Dessa blir ju såklart bojkottade.

Riktpris för en p-plats/ställplats är MAX 100:-

Riktpris för en campingplats är MAX 200:-. Sen kan det tillkomma för el mm.

Är köpmannaföreningen på orten lika smarta som i övriga Europa så är tömning och nytt vatten nästintill gratis, typ 20:-.

Så har det fungerat på de platser vi har stannat på i Sverige. Det kan skilja sig mellan stad och landsbygd i samma kommun.

Jag önskar jag kunde hålla med dej Kenth, men enligt min uppfattning är det husbilsägares som driver upp priserna med krav på mer och mer service. Det fåtal som skriver på detta forum låter alltid lika, det behövs ingen service. Men i verkligheten är de ställplatser med fullservice på gränsen till campinglivet väldigt ofta fulla. På de ställen som har både elplatser och platser utan är det alltid elplatserna som är fulla först och de andra som är svåra att fylla. Att sen en grupp som skriver på forumet tycker annorlunda gör inte skilland ute i verkligheten. Jag har via mitt engagemang i Ställplatsgruppen (tidigare Kommungruppen) besökt otaliga ställen de senaste åren och min bild är klar och tydlig, servicen efterfrågas även om jag själv gärna står mitt ute i skogen utan någon service vilket jag gör i skrivande stund...

Vi som jobbar i Ställplastgruppen försöker att så långt som möjligt förespråka en viktig service, tömning av grå och svartvatten (och naturligtvis fyllning av färskvatten. Men bilden som möter oss på många ställen är som jag beskrev ovan...
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Ställplatser priser

Tycker att det var OK att betala 200 kr i centrala Kalmar.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser priser

Jag önskar jag kunde hålla med dej Kenth, men enligt min uppfattning är det husbilsägares som driver upp priserna med krav på mer och mer service. Det fåtal som skriver på detta forum låter alltid lika, det behövs ingen service. Men i verkligheten är de ställplatser med fullservice på gränsen till campinglivet väldigt ofta fulla. På de ställen som har både elplatser och platser utan är det alltid elplatserna som är fulla först och de andra som är svåra att fylla. Att sen en grupp som skriver på forumet tycker annorlunda gör inte skilland ute i verkligheten. Jag har via mitt engagemang i Ställplatsgruppen (tidigare Kommungruppen) besökt otaliga ställen de senaste åren och min bild är klar och tydlig, servicen efterfrågas även om jag själv gärna står mitt ute i skogen utan någon service vilket jag gör i skrivande stund...

Vi som jobbar i Ställplastgruppen försöker att så långt som möjligt förespråka en viktig service, tömning av grå och svartvatten (och naturligtvis fyllning av färskvatten. Men bilden som möter oss på många ställen är som jag beskrev ovan...

Hur man än vrider och vänder på sig så är rumpan bak!

För vår egen del är det som vi värderar högst en vettig plats att övernatta på, vid behov betalar vi gärna för den service vi från tid till annan önskar, men denna service behöver/ska nödvändigtvis inte finnas på platsen.
Finns den inte på platsen blir det med automatik en viss rörelse och nya bilar får möjlighet att komma till. (BRA).
Att många måste ha toa, dusch, tvättstuga, m.m. driver ju naturligtvis upp priserna, men varför betala en gång till för det som redan finns i bilen!

Nog borde klubben som sådan verka för marknadsmässiga priser på platserna man är involverad i att ordna.
Här bör hänsyn tas till vad det kostar att parkera en vanlig personbil för samma tid, och naturligtvis något extra för att de flesta husbilar är lite större (allmän parkeringstaxa på orten).
Det är inte för att vi kommer med en husbil och ska stanna övernatten som de ska tjäna pengar, däremot ska tex krogen, butikerna, bageriet, osv tjäna på att vi stannar över natten på just den platsen.

Det ska naturligtvis inte vara gratis men man bör verka för att det vi utnyttjar betalar var och en!

//Tommy
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Ställplatser priser

Om man som köpare är tvingad el nästan tvingad att köpa en vara el de olika säljarna av varan går ihop och kommer överens om ett pris, ja då fungerar ju marknadsekonomin utmärkt. Om nu kunderna går ihop och utför en bojkott mot sagda vara hos en enskild säljare, ja då blir det ett jävla liv.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser priser

Klubben kanske borde fundera på att köpa upp några campingar och hålla ett förmånligt pris, typ självkostnadspris för oss medlemmar, eller öppna/köpa och driva ställplatser.

Har inte någon husvagnsklubb egna campingar?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatser priser

Jodå, Caravan Club har egna campingar där medlemmar har ett förmånligare pris. Detta skulle vara intressant att se, SCR skulle garanterat ställa till med ett helsikes väsen:D

Bennie
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Ställplatser priser

Vi åkte i höstas ner till Algarve och bodde under 14 dagar enbart på fria ställplatser. En del hade både vatten och tömning - andra inte. Det var en underbar resa och gick via Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien och vidare ner till Algarve. Vi hittade alla platserna i olika böcker avsedda för husbilsturister. Dessutom på bara icke betalvägar! Tvivlar du så finns hela resan på denna blogg med koordinater m.m.:

https://beritochbosse.wordpress.com/author/beritbosse/page/5/
 
Toppen