• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser priser

F

F.d. 53054

Guest
Sv: Ställplatser priser

Är kanske lite sen att svara på denna tråd men!
Har varit med om en resa att bygga 7 st ställplatser på min dotters gård.
Det viktigaste har varit att kunna ge den service som husbilsägare vill ha.
Stora platser (enl. brandmyndighetens rekommendationer).
Tömmningsmöjligheter för gråvatten och latrin. Sophantering, färskvatten och el. När vi ändå var igång gjorde vi en grillplats och en boulebana för trivslens skull. Vi installerade wi-fi som vi ansåg att många vill ha, vissa saker är kanske
lite överkurs men smaken är som baken. Slutligen vill jag då komma till "vad skall en ställplats kosta" en ställplats kan vara en grusplan utan service eller lite mer påkostad med viss service, vår kostade 450.000:- att anlägga och får väl anses rätt normalt. Vår kalkyl blev 150:- per dygn inkl. alla faciliteter, då måste man också räkna med sophanteringskostnader,va och lite underhåll.
Husbilsklubbens medlemmar subventioneras under juli månad -15 för att testa.
(se vår ställplatslista under skåne och Gunnestorps stoppställe).
Och glöm inte boulekloten och tennisraken om ni vill testa banorna
Hälsningar
4435
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ställplatser priser

Kollade runt på nätet och det ser fint ut. Måste man boka, då faller lite av husbilslivets tjusning.
 
F

F.d. 53054

Guest
Sv: Ställplatser priser

Nä KalleiViken 300 det behöver du inte,det är bara att dyka upp.
Ville bara med inlägget belysa att kostnaderna är och kommer alltid att se olika
ut beroende på vilken service man önskar sig.
Och friheten att välja var jag vill stå och betala för.
Hälsar
4435
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ställplatser priser

Har lagt alla våra besparingar på husbil och jobbar som en idiot för att kunna göra det vi vill, njuta av husbilslivet, vi sliter varje år för att kunna göra det vi älskar mest av allt.
Sedan läsa att man i stort är en jäkla snåljåp för att man tycker att mer än 150 kr på ett ställe är för mycket då är man en jäkla snålskalle, så förbaskat lätt för dom som har fickorna full av pengar och gör som dom vill för dom har ju råd med allt detta utan att blinka.
Men som sagt dom som har allt vill ha ännu mer vi andra nöjer oss med det lilla till så lågt pris som möjligt.

/Pelle
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser priser

...///Det fåtal som skriver på detta forum låter alltid lika, det behövs ingen service. Men i verkligheten är de ställplatser med fullservice på gränsen till campinglivet väldigt ofta fulla. På de ställen som har både elplatser och platser utan är det alltid elplatserna som är fulla först///...

Ovanstående håller jag med om fullt ut.
Lundsholm håller nog med mig om att detta gäller för sommarsäsongen!!!.
Vintercamping och ägare som har hälsoproblem räknar jag inte in här.

Jag förstår inte, man köper en bil som fungerar med gas och 12 volt (som laddas i orginalutförande vid färd). Man kan även lägga till solceller så har man "ny" 12 volt även om man inte kör bilen.
Bilen kan köras och användas på vilken plats som helst som bostad.
Redan vid leverans "förstör" många det genom att utrusta den med fasta elprylar för 220 volt ex. värme.
Därefter köper man lösa elprylar för 220 volt och tar med sig, kaffebryggare, brödrostar mm.

Varför?
Vitsen med friheten att ha en husbil är ju att man inte skall behöva något ytterligare för att klara sig. Tömning och vatten räcker att få tillgång till ca. var 3 é dygn. Det finns och skulle kunna ordnas på fler ställen utan stora kostnader om vi nöjde oss med det.

Sen diskuterar vi giriga ägare av ställplatser!!!. Dom utrustar ju bara platserna för den stora gruppen av husbilsåkare som har stora behov. Jag skulle göra likadant och ta tillbaka för investeringar genom högt pris om jag ägde en ställplats.

Jag är ledsen för att "riktiga" husbilsåkare utan krav på El är i minoritet. Det enkla fria billiga husbilslivet håller så sakta på att försvinna på grund av för höga krav.

Jag tycker, trots mina åsikter, att alla har rätt att göra som dom vill.
Men jag blir arg och besviken:
När någon säger att hen har allt med sig men sen behöver 220 volt hela eller stora delar av ställplatstiden.
När sen samma person säger att platserna är för dyra.

Det är en person som hjälper till att gräva vårt fritidsintresses egen grav, eller att i alla fall förstöra för oss i framtiden.

/Leif
 
Toppen