• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Igår fick jag stopp på resebilen i Stenungsund. Två gånger fick jag starthjälp av andra bilister och båda gångerna startade bilen direkt.
Batteriet är slut tänkte jag och och for iväg till Biltema i Uddevalla och köpte ett nytt batteri på 100Ah och för att kunna starta bilen där så kopplade jag det nya batteriet till startbatteriet med startkablar. Ingenting hände så jag synade startkablarna och det fattades metall i käften på den ena. Aldrig använda tidigare, inköpta på Biltema för något år sedan, ingen idé att reklamera, köpte nya för 79.90 och lyckades faktiskt få igång bilen.

Idag på förmiddagen knödde jag in det nya batteriet i bilen (trångt) och vred på nyckeln. Ingenting! Jag tyckte pluspolen satt lite slarvigt och smärglade polskon och skruvade dit den igen. Ingen skillnad. Efter ett antal försök, där små knäppningar kunde höras, så drog startmotorn plötsligt igång motorn. Stannade motorn, försökte starta den en gång till, lika dött igen, bara små knäppningar.

Giv mig styrka någon eller ännu hellre en förklaring på detta!

Jappe

PS. Det gamla batteriet inköpt i Santa Pola för 4 år sedan har jag mätt lite på och det tycks vara i toppform så batteribytet var tydligen helt onödigt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Första åtgärd: Dyk ner under huven och kolla jordkabeln från batteriet och ned till ramen. Den brukar vara fäst med en kabelsko. Ryck i kabeln!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Jag gick ut och ryckte i kabeln, som du skrev. Bilen startade och det fortsatte så vid flera startförsök. Tack Esbjörn! Du är härmed utnämnd till min förste chefsideolog, åtminstone när det gäller elektriska ting! :)

Det är inte första gången jag lämnar tillbaka batterier på Biltema. För ett tag sedan köpte jag två nya AGM-batterier där som jag skulle ha till bodelen men efter att ha rekonditionerat (avsulfaterat) de gamla några dagar med en Ctek så upptäckte jag att de var i gott skick så de fick förnyat förtroende. Det är väldigt lätt att låta lura sig av bilbatterier.

Biltema är bra ty de krångla icke i onödan!

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Nästa åtgärd: Lossa kabeln och se till att all oxid är bortskrapad. Har du tillgång till en kraftig lödkolv, så löd fast kabeln till kabelskon och skruva sen fast i ramen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Jag förstår att det är en lämplig nästa åtgärd. Det är bara det att det är omöjligt att se vart jordkabeln tar vägen.

batt.kab.jpg

Alldeles för mycket bråte i vägen men jag ska göra ett försök men först batteribyte igen. Jordkabeln blir nog ett jobb för "Stallin med gropen" i Henån.

Det här gav mig en idé om ett sätt att förhindra bilstöld. Kanske skulle man montera en dold strömbrytare till en relästyrd brytare någonstans i kupén. Fast, ju mera elbråte, desto större risk för fel, elfel. Och, vem skulle komma på tanken att stjäla min gamla skorv. Risken är nog ringa.

Jappe
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Om du kan köra upp framhjulen på något stabilt så att du kan komma under motorn,där bör du kunna se jordkabelanslutningen.

Jojje
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Den svarta stora runda kabeln går nästa rakt ned till ramen/balken i botten. Där sitter den fast med en kabelklämma. Detta är lite lurigt, eftersom kabeln är avskalad en liten bit och blir då jordad. Kabel går sen vidare till startmotorn (om jag minns rätt)
Jag är inte helt säker på att det ser ut så på din bil.
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Så här gjorde jag köpte en jordfläta med hål i varje enda monterade den ena sidan på -polen den andra i en bult för batterihållaren =(lika med jordning i karosseriet).hade även problem med temp mätaren som visade 100gr.Du kann även ta en startkabel från minuspolen till en bult på motorn så ser du om det är dålig jord
Lycka till
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Fortfarande krångel. Det hjälper inte att koppla minuspolen till jord. Startar ibland. Ström finns det tillräckligt av.

Jappe
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Så här gjorde jag köpte en jordfläta med hål i varje enda monterade den ena sidan på -polen den andra i en bult för batterihållaren =(lika med jordning i karosseriet).hade även problem med temp mätaren som visade 100gr.Du kann även ta en startkabel från minuspolen till en bult på motorn så ser du om det är dålig jord
Lycka till

Detta är ett bra knep , lätt att glömma i stridens hetta.
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Fortfarande krångel. Det hjälper inte att koppla minuspolen till jord. Startar ibland. Ström finns det tillräckligt av.

Jappe

Hej
Kolla så det inte är glapp vid plus-polen till startmotorn.Min tidigare husbil förde ett eget liv vad gäller start. Alla pratar bara om jordkabeln, men det finns även en plus-pol på startmotorn. Jag hade nere min startmotor 3-4 gånger och testade med startkablar kontakt ibland och ibland inte.Till slut kom jag på att det var plus-polen som spökade.När jag drog åt den ordentligt så
krånglade den aldrig mer ( Bara ett tips)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Ja, jag har nog haft funderingar åt det hållet också. Ska kollas - vid tillfälle. Chiquita kommer och hälsar på i em. Undrar hur rörlig han är! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Chiquita kom och hälsade på och vi hade det trevligt i solen men han avböjde artigt men bestämt onödiga kroppsövningar vilket ju är helt begripligt.

roy.jpg

Däremot lyckades jag få en annan HBK-medlem Örjan att kravla in under husbilen för att göra rent vid anslutningarna till solenoiden och startmotorn. (Jag har nog fyllt min kvot där nu!) Dags att göra något i gengäld snart.

Hur som helst, nu fungerar det! Motorn startar som i fornstora dar. Jag undrar hur länge denna lycka varar men motorn har startat glatt och villigt efter rengöringen! Krypströmmar, dålig kontakt m.m. kan ha varit orsaken till problemen.

Jag hade sett ut en ny startmotor hos Autoteile Augustin (billigare än på skroten) för 179€ och kontaktat lämplig mekaniskt utbildad person, men jag avvaktar nog lite till. Som vanligt: "Om framtiden veta vi intet"!

Jappe
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Ofta räcker det att klämma till flatstiftsanslutningen på solenoiden så det blir ordentlig kontakt där.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Jag blir inte klok på startmotorn. Den startar nästan alltid men någon enstaka gång så vägrar den. Det bara klickar lite någonstans. Väntar jag en stund så går den igång. Det är inte något fel på batteriet. :confused:

Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Då är det troligen kontaktytorna i selenoiden som är brända.

En sådan selenoid brukar kännas rätt varm efter några misslyckade startförsök.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Solonoiden har två lindningar. En draglindning, och en hållindning. Draglindningen är jordad i anslutning till kolen i startmotorn, och hållindningen är jordad i godset.
När du startar motorn genom att vrida på nyckeln så får både drag- och hållindniingen ström, solonoiden slår in bendixdrevet i startkransen och startmotorn får ström och drar (förhoppningsvis :)) runt motorn.
När +-kolet får ström så får draglindningen 12 volt på "båda sidor" och släpper och endast hållindningen håller bendixdrevet i kontakt med startkransen tills du släpper nyckeln då bendixdrevet går till viloläge med hjälp av fjädern i solonoiden.

Så varför "klickar" det bara i startmotorn?
- Solonoiden kärvar.
- För låg spänning.
- Slitna kol i startmotorn.
- Solonoden ger inte tillräcklig kontakt.
- Sliten startkrans. En 4-cylindrig motor stannar alltid på 2 olika ställen när den stängs av (beronende på kompressionen, och därför slits startkransen (på svänghjulet) endast på två ställen.
Visa bilaga 202.TIF

Hoppas det ordnar sig. Jag kan hjälpa dig med startmotorn, men någon annan får plocka bort den.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Vaffedåför? Du kan väl kravla under bilen och lossa några bultar. :D

Nä, jag skickar efter en startmotor från Augustin på måndag. Det kan bli väldigt besvärligt och kanske rentav farligt om man inte kan lita på startmotorn.

Jappe

PS. Nähä, det blir ingen affär med tyskarna. Mr Auto säljer ju billigare här i Sverige. Jag kollade inte priserna, utgick från att det var billigare i Tyskland men det är det inte! Konstigt! Det kan ju skilja på kvalitén, förståss.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

I min ungdom startade man emellanåt genom att kortsluta mellan batterianslutning och lindningen på startmotorn när kontakterna i Solenoiden var brända. :)
Hittade en bra bild på nätet.
 

Bilagor

  • Solenoid.jpg
    Solenoid.jpg
    24,4 KB · Visningar: 10
Toppen