• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsle i Europa.

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Hej. Nyss hemkommen från en månads resa i Europa märkte jag att man ska tanka den lite dyrare dieseln om man har en nyare motor. Strax efter första tankningen gick motorn ojämnt som kall det blev värre senare o engång stanna den o motorlamppan tändes. Efter det tanka ja bara den dyrare kvaliteten och efter en tid gick motorn som den skulle lampan slockna.

Nu hemma i vår Caravan tidning varnas det för diesel i Europa.

Märkte samma senaste sommar men förstod inte att det kunde bero på bränslet.

Leif
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Bränsle i Europa.

Har inga problem med vanlig diesel, Eurodiesel. Bilen går bättre än med svensk diesel med mindre förbrukning, 0,9 med fart enl GPS 95 kmh. Samma gäller oberoende av land, fn i Kroatien. Bilen är Ford 09 140 hkr och inte heller tidigare Fiat 02 hade några problem.

Per-Åke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bränsle i Europa.

Sjömackarna har diesel utan inblandning av RME men troligen till avsevärt högre pris och något svåråtkomliga från landsidan.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Bränsle i Europa.

Nyfiken på vad det står i din Caravan tidning och vad det är som de varnar för?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bränsle i Europa.

Beror på var man råkar tanka, brukar tanka billigaste.

Leif
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bränsle i Europa.

Artikeln.

image.jpg

Nån får översätta, inte enbart min erfarenhet.

Leif
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bränsle i Europa.

Har inga problem med vanlig diesel, Eurodiesel. Bilen går bättre än med svensk diesel med mindre förbrukning, 0,9 med fart enl GPS 95 kmh. Samma gäller oberoende av land, fn i Kroatien. Bilen är Ford 09 140 hkr och inte heller tidigare Fiat 02 hade några problem.

Per-Åke

Speciellt Ford problem enligt artikeln.

Leif
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Bränsle i Europa.

Gäller främst Ford från tidigt 2004 t o m oktober 2011. Börjar motorlampan lysa - kör inte för bränsledimman via injektorerna har ändrats av sotbildning p g a den dåliga bränsle kvalitén och det kan skada kolvar och även leda till motorras.

"Enligt artikeln"
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bränsle i Europa.

Vi tankar på IDS sedan år 1999, samma ställen som långtradarna, över hela Europa inkl. Sverige. https://www.ids.q8.com/

Motorn känns betydligt piggare än efter de gånger som vi varit tvungna att tanka diesel på andra mackar.

Skaffa ett IDS-kort från ÅFA, se mer under "Rabatter...": http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/532683
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Bränsle i Europa.

Sjömackarna har diesel utan inblandning av RME men troligen till avsevärt högre pris och något svåråtkomliga från landsidan.

Här finns blankdiesel ( utan RME ) enl Q-star.

Håll tillgodo

Båtmackar (här finns endast balnkdiesel)
Qstar Nävekvarn, Parkvägen
Qstar Gryts Varv, Hummelvik
Qstar Björnö Marina, Björnö

Övriga stationer (här är pump uppmärkt)
Qstar Norrköping, Spårgatan 5
Qstar Kungshamn, Klippsjövägen 6
Pump Hamburgsund, Industrivägen 2
Citytappen Huaröd, Karlins väg 17

Hejs
Claes 105
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bränsle i Europa.

Det är ett nytt fenomen det som hände förr är helt annan sak det är nya insprutningen som är känslig, oberoende av bil märke mår motorn dåligt om man får dålig diesel. Artikeln skrev om Ford i första hand men motorlamppan tändes för mej för 4 veckor sen då kom jag ihåg att Reisemobil hade skrivit nånting om dålgt diesel. Efter det tanka jag alltid bästa som fans på macken lampan slockna bilen gick jämt o fint kall som varm och bränsleförbrukningen sjönk. Ofta finns det endast 1 kvalitet då har ja tanka det.
Artikeln skriver att bränslet hemma är ok och Ford inte haft nå problem.

Denna artikeln såg jag först när jag vitja posten här hemma.

Det är upp till var o en vad de tankar men ville varna vi kör i Europa varje sommar har gor det i tiotal år men först nu två sista resor har det märkts att motorn gått ojämnt ibland. Men efter att ja börja kolla vad ja tankar blev det helt bra. Vi kör ca 7000 km eller mera var resa.

Leif
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bränsle i Europa.

Artikeln.

Visa bilaga 100459

Nån får översätta, inte enbart min erfarenhet.

Leif
Dieseln enligt informationen på pumphandtaget (på bilden) uppfyller normen EN590, den fordonsdieseln måste alla fordon fungera med. EN590 är en överenskommen grundförutsättning mellan tillverkare och drivmedelsbransch som alla inblandade har att förhålla och rätta sig efter!

EN590-normen påverkas inte av den RME-inblandning (5-7%) som är vanlig på europamarknaden inkl Sverige. Däremot sänker RME inblandningen energiinnehållet i dieseln marginellt med totalt ca 1 högst 2%. Denna skillnad är knappast mätbar för oss enskilde amatörer pga att jämförelser på väg, alltid sker under olika körförhållanden och som inte kan återskapas. Tillsatser som gör dieseln effektivare (= högre energiinnehåll) finns inte som för bensin. Däremot finns tillsatser som tillfälligt renar t.ex dieselmotorer, spec för vissa motorer som har ofördelaktiga/avvikande driftsförhållanden som medför beläggningar.

Skillnader i förutsättningar kan t.ex skilja betr; mot-/medvind, kökörning, jämn/ojämn fart, olika långa körningar, AC inkopplad eller inte, batterier laddas eller inte under körning, backar eller inte, trafikförhållanden, typ av vägbana, lufttryck, luftfuktighet, lufttemperatur, torr/blöt samt typ av vägbana, ligga efter långtradare ... !

Min egen förbrukning sjunker i Tyskland, även med vår svenska std-diesel ... och tvärtom på hemresorna - det betraktar åtm jag som normalt?!
PS tankar alltid den billigaste dieseln!
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Bränsle i Europa.

Om det kommer larm om motorhaverier etc så anser inte jag iaf att det är påhittat. Klart som korvspad att det är olika kvalitér t o m i Sverige säkerligen. Åker endast husbilen med diesel men har mer erfarenhet av vanlig bensin och vad jag provat där är ex Preem har vassaste soppan i sina tankar. Kör tung mc också och märker skillnad inkl ljudet ändrar karaktär. Bränslebolagen lägger i en massa olika saker och kallar de förståss också olika saker så visst förändras och ändras allt hela tiden och framförallt till att öka vinsten om det går. Jag tyckte att dieseln gjorde så husbilen kändes segare så jag började tanka bästa kvalitén förra året vi var söderut till skillnad vad jag hört här att bränsleförbrukningen skulle sjunka utomlands, not. Vill inte ha ngt stopp för några kronor hit och dit som det oftast handlar om.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bränsle i Europa.

Dieseln enligt informationen på pumphandtaget (på bilden) uppfyller normen EN590, den fordonsdieseln måste alla fordon fungera med. EN590 är en överenskommen grundförutsättning mellan tillverkare och drivmedelsbransch som alla inblandade har att förhålla och rätta sig efter!

EN590-normen påverkas inte av den RME-inblandning (5-7%) som är vanlig på europamarknaden inkl Sverige. Däremot sänker RME inblandningen energiinnehållet i dieseln marginellt med totalt ca 1 högst 2%. Denna skillnad är knappast mätbar för oss enskilde amatörer pga att jämförelser på väg, alltid sker under olika körförhållanden och som inte kan återskapas. Tillsatser som gör dieseln effektivare (= högre energiinnehåll) finns inte som för bensin. Däremot finns tillsatser som tillfälligt renar t.ex dieselmotorer, spec för vissa motorer som har ofördelaktiga/avvikande driftsförhållanden som medför beläggningar.

Skillnader i förutsättningar kan t.ex skilja betr; mot-/medvind, kökörning, jämn/ojämn fart, olika långa körningar, AC inkopplad eller inte, batterier laddas eller inte under körning, backar eller inte, trafikförhållanden, typ av vägbana, lufttryck, luftfuktighet, lufttemperatur, torr/blöt samt typ av vägbana, ligga efter långtradare ... !

Min egen förbrukning sjunker i Tyskland, även med vår svenska std-diesel ... och tvärtom på hemresorna - det betraktar åtm jag som normalt?!
PS tankar alltid den billigaste dieseln!

Bilden är från Finland på artikeln ABC mack.

Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränsle i Europa.

Kan det være ren biodiesel som er synderen? Er tidligere blitt advart om problemer med den i moderne dieselmotorer.
 
Toppen