Dieseln enligt informationen på pumphandtaget (på bilden) uppfyller normen EN590, den fordonsdieseln måste alla fordon fungera med. EN590 är en överenskommen grundförutsättning mellan tillverkare och drivmedelsbransch som alla inblandade har att förhålla och rätta sig efter!
EN590-normen påverkas inte av den RME-inblandning (5-7%) som är vanlig på europamarknaden inkl Sverige. Däremot sänker RME inblandningen energiinnehållet i dieseln marginellt med totalt ca 1 högst 2%. Denna skillnad är knappast mätbar för oss enskilde amatörer pga att jämförelser på väg, alltid sker under olika körförhållanden och som inte kan återskapas. Tillsatser som gör dieseln effektivare (= högre energiinnehåll) finns inte som för bensin. Däremot finns tillsatser som tillfälligt renar t.ex dieselmotorer, spec för vissa motorer som har ofördelaktiga/avvikande driftsförhållanden som medför beläggningar.
Skillnader i förutsättningar kan t.ex skilja betr; mot-/medvind, kökörning, jämn/ojämn fart, olika långa körningar, AC inkopplad eller inte, batterier laddas eller inte under körning, backar eller inte, trafikförhållanden, typ av vägbana, lufttryck, luftfuktighet, lufttemperatur, torr/blöt samt typ av vägbana, ligga efter långtradare ... !
Min egen förbrukning sjunker i Tyskland, även med vår svenska std-diesel ... och tvärtom på hemresorna - det betraktar åtm jag som normalt?!
PS tankar alltid den billigaste dieseln!