• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I stället för NASA BM-1 ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, efter en tråd för några månader sedan om Kinamätare för batterikontroll och laddning så sökte jag runt lite på Ebay och hittade ett flertal varianter med lite olika funktioner inbyggda.
Jag beställde en som verkade ha ungefär samma funktioner som NASA BM-1 och en till som bara visar Volt och Amp. utan några inställningsmöjligheter.

Till den utan inställningar sitter shunten efter solcellsladdaren och mäter spänning och ström i den kabeln.
Till den med finesser och inställningar sitter shunten och mäter allt som går in eller ut från bodelsbatterierna.


Den översta visar solcellsladdarens Volt och ladd Amp.
Den undre finns många varianter av visning på.
DSCF0677-400.jpg


Den övre displayen kan visa Volt, Watt eller en timer.
Den undre displayen kan visa Amp. in när chargingdioden lyser, eller Amp. ut när den är släckt. Den visar också hur många Amp./tim det finns i batteribanken och det kan också visas i procent.
Man får börja med att programmera hur stor batteribanken är m.m.
DSCF0694-400.jpg


Ingen förbrukare igång. Övre mätaren på solcellen visar 14,1V och 6,3A i laddning,
och batterimätaren visar 14,01V och att det går in 6,34A i batteribanken och laddioden lyser.
DSCF0680-400.jpg


Här har jag satt igång några förbrukare i bilen.
Solpanelen visar 5,7A i laddning.
Men förbrukarna snor ström, laddioden lyser fortfarande så det går ändå in 2,08A i batteribanken, så förbrukarna tar alltså ca. 3,6A.
DSCF0683-400.jpg


Flera förbrukare igång.
6.9A från solcellen,
Men nu får bara batteribanken 0,45A in, men ändå något för laddioden lyser ännu.
DSCF0685-400.jpg


Ännu fler förbrukare igång.
Solcellen laddar 7A,
men förbrukarna tar mer för laddioden är släkt så batteribanken får skarva i med 1,80A.
Total förbrukning alltså ca. 8,80A.
DSCF0687-400.jpg


Här är bara TV'n igång.
Solcellen laddar 6,8A,
det går in 5,18A i batteribanken, så TV'n drar alltså bara ca. 1,6A, inte illa för en 22" TV. Den ökar till ca. 2A när bilden blir mycket ljus.
DSCF0690-400.jpg



Mycket nöjd hittills.
M.v.h. JANKRO.

Ps. Det går att gömma mätarna och kabelrännan bakom gardinen som saknas på bild, om man vill slippa se lådorna som tyvärr kändes nödvändiga för monteringen med shunt m.m. :oops:.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack, och det är klart att jag kan vägleda lite åt dem som är intresserade.

Jag skall ut och fara runt lite ett tag nu så jag får återkomma med mer ingående förklaringar till senare, samtidigt så får jag testa lite mer.
Men vi kan ta lite om mätarna och displayerna nu så länge.

Man får akta sig vid köp för de ser lika ut men det finns olika utföranden på dem.
Dels olika maxVolt och olika maxAmp.
Volt räcker nog alltid till med marginal, men Amp. finns det många steg på. Man måste ju ta till så det räcker till maxförbrukning man kan komma upp i, men samtidigt skall man nog inte klämma till med allt för högt Amp.tal för man mister troligen lite precision då vid låga uttag. men man kan kalibrera mätaren vid det mest normala uttaget om man vill.
Det man måste tänka på är att det finns olika utföranden och funktioner på mätaren fast de ser rätt lika ut.
Det finns en/flera som bara mäter ström åt ett håll och kan progameras för att styra ett relä m.m. vid uppnådda villkor. På den finns inte den lilla chargingdioden och det står inte SET på den gula mittenknappen.

Man skall alltså ha en med SET knapp och chargingdiod, samt i den förklarande texten skall det stå. ( It can measure Forward (Positive) and Reverse (Negative) current.)

I en annan tråd så finns det funderingar på strömförbrukning p.g.av att det är lysande LED siffror på den, men en dutt på SET knappen släcker siffrorna utan att den tappar räkningen (Skall kolla detta rejält så den räknar allt med släckt display för det finns inte med i bruksanvisningen.)
Den lilla kan man stänga av med en brytare om man vill för den har ju ingen intelligens som tappas.
Men det är nog rätt illa om solcellen inte kan ersätta displayens förbrukning.

Den sida jag köpte från är slutsåld men det finns många fler. Här är en likadan som min, lite dyrare men fri frakt. Det går att leta runt om man vill tjäna några tior. Tänk bara på maxAmp. och chargingdiod samt texten om strömflöde åt båda håll.

Här är en lika min, för max 100Amp.
DC 120V 100A Volt Amp Combo Meter Battery Charge Discharge Indicator with Shunt | eBay

Här finns olika att välja på.
Mouse over image to zoom DC-120V-100A-Volt-Amp-Combo-Meter-Battery-Charge-Discharge-Indicator-With-Shunt DC-120V-100A-Volt-Amp-Combo-Meter-Battery-Charge-Discharge-Indicator-With-Shunt DC-120V-100A-Volt-Amp-Combo-Meter-Battery-Charge-Discharge-Indica

Här är en lika min lilla.
50A Red & Blue LED Dual Panel Volt Amp Combo Meter DC 4.5-30V + 50A/75mV Shunt | eBay
pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2c70801fd2


Här är flera.
DC 4.5-30V 50A Red&Blue Led Dual Panel Volt Amp Combo Meter + 50A/75mV Shunt | eBay

Kommer nog inte att kunna svara på frågor ca. 10 dagar framåt.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej igen, har nu varit ute i en vecka under midsommar.
Dåligt väder och trist...... Men bra väder för att testa mina nya lekkamrater, instrumenten :p:.
Full kontroll på laddning från solcellen, och laddning/urladdning till/från batteribanken vid sol samtidigt som förbrukning o.s.v. som första inlägget visar.

Det mest märkbara som kommit fram är att om TV'n står på hela kvällen och halva natten, samt att man slösar i överflöd med diodlampor, en del ström till värmarens fläkt och datorn på m.m. så har jag åter full batteribank vid "ljusmulet" väder och lite regn redan vid middagstid nästa dag :).

Vid "mörkmulet" väder sjunker dock laddningen märkbart, men under en hel dag med lite skiftningar så skall det ändå mycket till om batteribanken inte skall återställa sig helt.

Mätarna funkar alltså bra, och jag kan sluta fundera på batteribankens innehåll vid halvdåligt väder. Jag kan troligen stå hur länge som helst utan batteriladdare och ström samt generatorladdning från motorn.

Jag kom och tänka på en tråd för kanske ett år sedan när vi skrev om mätare till batteribanken för koll.
På ställplatser syns bara de kvinnliga resenärerna vandra omkring, karlarna sitter inne i bilarna och glor på sina mätare som fån.
Enda chansen att få ut oss är en app till mätarna, så vi kan sitta utanför och stirra in i en smart telefon som förmedlar siffrorna :D i stället.

M.v.h. JANKRO.
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej.Hur kopplade du in volt och ampermätning från solpanelen.har köpt från china,mätare för volt och ampermätning+shunt.Har kopplat enligt schema som finnes med.Får ej amperenmätaren att fungera.
MVH
Stbereva
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hejsan, jag har ingen skanner eller något bra att rita med just nu, och inte heller tillgång till mätaren eller instruktionen med kabelfärger till den tyvärr.

Det jag tänka mig nu, är om du tänkt på att du vill ju mäta laddningen från solcellen till batteriet, och ritningen visar väl förbrukning från batteriet till någon motor eller något sådant ????

Det innebär att solcellen är försörjningen och batteriet är förbrukaren i denna situation.
Så en liten kabel till stora pluskabeln .
En liten kabel till minus/solcellssidan av shunten.
En liten kabel till minus/batterisidan av shunten.
Som du säkert har kopplat.

Men eftersom solcellen ger ström, och batteriet tar emot strömmen (är förbrukaren) så får man tänka att solcellen är batteriet och batteriet är förbrukaren i detta fall.
Kan ev. tänka mig att du skall skifta småkablarna på shunten för som det är nu så skulle mätaren visa minusAmp. men det kan den inte.

Om detta inte hjälper så återkom så skall jag skanna in en enklare ritning åt dig. Det kan ju vara något fel också, men troligen inte.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kom bara att tänka på...... Batteribanken är väl inte full? så att solcellsladdaren helt enkelt inte skickar någon ström/laddning till batteriet.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej, STBEREVA jag lägger in en omgjord ritning här i stället.
Jag har bytt ut motorn mot laddning av batteriet från en solcell.
Jag hoppas du har en display med de här färgerna, men röd plus och svart borde finnas på din med, och då blir det bara en kvar, gul i mitt fall.

kbgksnf.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej Jankro
Har tidigare köpt en likadan mätare som den undre bilden på ditt första inlägg.
Undrar ?
Skall hela bilens förbrukning till bodelen kopplas in på de små skruvarna på baksidan av mätaren? Tycker det verkar klena anslutningar. Såg ett inlägg om denna mätaren i en tidigare tråd i slutet av förra året. Det var det instrumentet jag köpta. Är det samma ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej Affezell, om det inte följde en shunt med så är väl mätaren på max 30Amp. kanske?? för då följer det ingen extrashunt med utan den är inbyggd i mätaren, och det sitter lite större skruvar direkt bak på mätaren i stället för en kopplingsplint, en 10cm bandkabel och så den lösa shunten.
$(KGrHqR,!qYFG7DyNQRLBR08sw,iIw--60_14.JPG
$T2eC16F,!zUE9s38-OWlBR08svu,Ew--60_14.JPG
$T2eC16hHJF0E9nmFTMMiBQftnDke5w--60_14.JPG
$(KGrHqZ,!oIFGv8I08ZnBR08swngDw--60_14.JPG

Om du har en sådan så vill jag nog föreslå att du köper en kraftigare som tar 75 eller kanske 100Amp. Då får du en lös shunt med rejäla bultar på som du kan klämma och skruva fast rejäla kablar och kabelskor i.

Dessutom så kan du sätta shunten nära batteriet och själva displayen var du vill, med bara några klena kablar upp till den.

Om du har en 30Amp utan shunt så känns den för klen vid skruvarna för att förmedla rejäl laddning och/eller uttag från, även om just 30Amp. räcker till.



M.v.h. JANKRO.

Ps. en 30Amp. utan shunt går utmärkt att koppla ex. kablarna från solcellsladdaren genom.
Du har då inte användning av alla finesser på mätaren, men du ser både Volt eller Watt och hur många Amp. som går ner till batteriet. Så den är användbar i alla fall.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej Affezell, om det inte följde en shunt med så är väl mätaren på max 30Amp. kanske?? för då följer det ingen extrashunt med utan den är inbyggd i mätaren, och det sitter lite större skruvar direkt bak på mätaren i stället för en kopplingsplint, en 10cm bandkabel och så den lösa shunten.
Visa bilaga 100888
Visa bilaga 100889
Visa bilaga 100890
Visa bilaga 100891

Om du har en sådan så vill jag nog föreslå att du köper en kraftigare som tar 75 eller kanske 100Amp. Då får du en lös shunt med rejäla bultar på som du kan klämma och skruva fast rejäla kablar och kabelskor i.

Dessutom så kan du sätta shunten nära batteriet och själva displayen var du vill, med bara några klena kablar upp till den.

Om du har en 30Amp utan shunt så känns den för klen vid skruvarna för att förmedla rejäl laddning och/eller uttag från, även om just 30Amp. räcker till.



M.v.h. JANKRO.

Ps. en 30Amp. utan shunt går utmärkt att koppla ex. kablarna från solcellsladdaren genom.
Du har då inte användning av alla finesser på mätaren, men du ser både Volt eller Watt och hur många Amp. som går ner till batteriet. Så den är användbar i alla fall.
Ja den är på 30 A
Köper nu en större istället
Har en BM-1 också. Vilken är att föredra ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej, jag har aldrig ägt en BM-1 ,så jag vet inte faktiskt :oops:, men båda gör nog sitt jobb även om BM-1 kanske anses finare.
Jag vet inte om Magnus S. har haft båda varianterna.

M.v.h. JANKRO.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Godafton Affe.
Under åren har jag haft glädjen att prova ett antal olika batteri instrument. Ingen vill jag döma ut helt o hållet. Odelco seglade vi med under nästan två år, helt okay.

Därefter blev det NASA BM1 som vi fortfarande har kvar i båten. Jag har installerat ett tiotal sådana. Tycker den är helt fantastisk, både till pris o prestanda. Lätt att installera och ingen har krånglat någongång. Tvärtom så sköter den sig själv utan en massa inställningar. Bra bakgrundsbelysning och kanske viktigast: när man går upp o släpper på trycket i nattmörkrets sken så är det marknadens största o mest lättavlästa display...

Hälsar Björn, ifrån Grekland.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej, Hej

Nix, ingen Nasa, har ansett att för "petald pesetas" bidrar den inte i mitt nyttjande!

Har provat flertal andra och kommit fram till att om jag kan
med ett bra instrument visa ett korrekt volttal när jag så önskar, då är jag nöjd!

Med detta vill jag säga, att bra koll är lugnande men jag kontrollerar mindre & mindre
för att jag vet att det jag installerat fungerar väl så bra!

Ägnar mig istället åt att njuta av tillvaron, ladda & flyga RC helikopters kontra att "Tokläsa" instrument!

En korrekt voltmeter is "the shi..."
Bryr mig inte om förbrukning om tillgång av input är tillräcklig++?;)

För några hundralappar med nuvarande volt/shunt är jag kanon nöjd!
Varför betala för mer än det som räcker för mitt eget nyttjande?

Sen kan var å en göra vad de vill med sin bil/pengar om det känns rätt för dem...

Vänligen Magnus.S :)

Hej, jag har aldrig ägt en BM-1 ,så jag vet inte faktiskt :oops:, men båda gör nog sitt jobb även om BM-1 kanske anses finare.
Jag vet inte om Magnus S. har haft båda varianterna.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen