• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I stället för NASA BM-1 ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, efter en tråd för några månader sedan om Kinamätare för batterikontroll och laddning så sökte jag runt lite på Ebay och hittade ett flertal varianter med lite olika funktioner inbyggda.
Jag beställde en som verkade ha ungefär samma funktioner som NASA BM-1 och en till som bara visar Volt och Amp. utan några inställningsmöjligheter.

Till den utan inställningar sitter shunten efter solcellsladdaren och mäter spänning och ström i den kabeln.
Till den med finesser och inställningar sitter shunten och mäter allt som går in eller ut från bodelsbatterierna.


Den översta visar solcellsladdarens Volt och ladd Amp.
Den undre finns många varianter av visning på.
DSCF0677-400.jpg


Den övre displayen kan visa Volt, Watt eller en timer.
Den undre displayen kan visa Amp. in när chargingdioden lyser, eller Amp. ut när den är släckt. Den visar också hur många Amp./tim det finns i batteribanken och det kan också visas i procent.
Man får börja med att programmera hur stor batteribanken är m.m.
DSCF0694-400.jpg


Ingen förbrukare igång. Övre mätaren på solcellen visar 14,1V och 6,3A i laddning,
och batterimätaren visar 14,01V och att det går in 6,34A i batteribanken och laddioden lyser.
DSCF0680-400.jpg


Här har jag satt igång några förbrukare i bilen.
Solpanelen visar 5,7A i laddning.
Men förbrukarna snor ström, laddioden lyser fortfarande så det går ändå in 2,08A i batteribanken, så förbrukarna tar alltså ca. 3,6A.
DSCF0683-400.jpg


Flera förbrukare igång.
6.9A från solcellen,
Men nu får bara batteribanken 0,45A in, men ändå något för laddioden lyser ännu.
DSCF0685-400.jpg


Ännu fler förbrukare igång.
Solcellen laddar 7A,
men förbrukarna tar mer för laddioden är släkt så batteribanken får skarva i med 1,80A.
Total förbrukning alltså ca. 8,80A.
DSCF0687-400.jpg


Här är bara TV'n igång.
Solcellen laddar 6,8A,
det går in 5,18A i batteribanken, så TV'n drar alltså bara ca. 1,6A, inte illa för en 22" TV. Den ökar till ca. 2A när bilden blir mycket ljus.
DSCF0690-400.jpg



Mycket nöjd hittills.
M.v.h. JANKRO.

Ps. Det går att gömma mätarna och kabelrännan bakom gardinen som saknas på bild, om man vill slippa se lådorna som tyvärr kändes nödvändiga för monteringen med shunt m.m. :oops:.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: I stället för NASA BM-1 ?

Ok, sant, men då räcker 50-100A bra i mitt fall.

Vill bara ha den inkopplad för att hålla kolla på hur mycket det finns kvar i batteriet och se behovet utav mer tillgänglig ström, solpanels laddning och så. Precis som jag diskuterar i annan tråd vill jag att det ska räcka och fungera bra med bra laddning för batterierna utan att för dess skull skaffa prylar som väger och kostar mycket om det ändå inte behövs. :wink:
Oftast är det så med sådana pryttlar att om man tex har en på 50A med en viss noggrannhet och istället väljer en 100A så halveras noggrannheten då själva
mätenheten inte "skiljer sig/har bättre upplösning" utan det är bara shunten som tål 100A istället för 50A och såklart själva presentationen på displayen är annorlunda.
 
F

F.d. 29361

Guest
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Efter lite strul och felköp (köpte först den som ej stödjer laddning - fick bli dedikerad solcellen/regulatorn) sitter de nu på plats i en fd. flugfiskelåda. Lite kvar med att snygga till kabeldragningen och kanske fintrimma dem lite mer.

Tack för all hjälp, man lär sig mer än att köpa ett färdigt kit och billigare blev det.

attachment.php


Den övre är för solcellen och den undre är totalen på bodelsbatteriet.
 

Bilagor

  • 20170620_210514.jpg
    20170620_210514.jpg
    96,7 KB · Visningar: 598

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Har precis installerat en Kinamätare lika den som Jankro installerat. Jag har en solcell på 160w och ett batteri på 110 Ah. En sak som jag undrar över är att Ah mätaren visar lägre siffror efter hand som tiden går. Efter c:a ett par timmar visar Ah värdet 98 Ah efter ytterligare någon tid ännu lägre värde utan att någon förbrukare är igång förutom kylskåpet. Laddning sker dessutom från "landström" måste ha kopplat fel, men följt schema enl fig. 3 i manualen.
Shunten sitter direkt på minuspolen några förbrukare är inte anslutna till shunten förutom solcellen. Vore tacksam om någon kunnig kan hjälpa mig.
Shunt.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hejsan, lite svårt att bara halka in i en koppling bland alla kablar men det ser lite underligt ut tycker jag.
All förbrukning och laddning skall ju gå genom shunten till eller från batteriet. D.v.s. alla förbrukare och all laddning av batterierna m.m. skall passera genom shunten. Vilket innebär att det borde bara sitta en kabel på batterisidan på shunten, den som som går till displayen. alla andra skall sitta på "utsidan" av shunten. Antingen direkt på shunten eller längre bort i systemet på minussidan går också bra.
På din bild ser det ut som flera kablar än signalkabeln till displayen sitter på batterisidan.
Som sagt lite svårt att tyda bilden men verkar vara flera kablar på fel sida om shunten.
------
"En sak som jag undrar över är att Ah mätaren visar lägre siffror efter hand som tiden går."
-
Har du kopplat samman signalkablarna och nollat ut displayen så det verkligen är noll när ingen laddning eller förbrukning sker.
------

Fråga gärna mer om du behöver.
M.v.h JANKRO.

Ps. B-O om du läser detta. Fick du ordning på dina problem med kopplingarna ? JANKRO.
 

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack för snabbt svar. Jag ska flytta kablarna på shuntens batterisida till andra sidan av shunten. Den ena kabeln kommer från solcellen och den andra går troligen till kontrollpanelen i bodelen. Dessa satt på minuspolen den tredje vita kabeln går upp till min nya mätare, den vita får sitta kvar.

Jag har inte satt samman signalkablarna. Ingen laddnig eller förbrukning genom shunten. Innan jag kortsluter signalkablarna ska jag ta bort shunten från minuspolen eller hur säkerställer jag att ingen laddning eller förbrukning går genom shunten och hur får instrumentet spänning.

Jag har ju egentligen ingen "load" (belastning) enl kopplingsscemat det är ju solcelllen.

Tacksam för att du ger dig tid att svara en novis.
Med vänlig hälsning
Tage (elsaotage)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

En shunt är inget annat än ett kalibrerat motstånd. När det går en ström genom shunten uppstår en spänning, tex 1 mV/ampere, det är den spänningen som ditt instrument mäter för att veta hur stor ström som går in eller ut ur batteriet. Om du flyttar över ena signalkabeln till den andra (+ till -) så mäter ju instrumentet ingen spänning (=ström) och skall då nollas.
//Göte J
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Jag älskar vår BMV-702 med bluetooth (behöver inte glasögon) för den visar så gott som alltid 13,4 V innan vi ska sätta sprätt på en massa kvälls-Ampere. Man får inte heller glömma att kylen är igång 24 timmar, dvs. non-stopp och ändå håller måttet oavsett inne/ute temperaturen mitt under den varma sommaren.

Så "i stället för NASA BM-1" kan vi varmt rekommendera Victron's BMV med uppdateringsmöjlighet (deras APP uppdaterades idag), för ännu bättre övervakning & statistik...
 

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej igen Ursäkta att bilderna är lite suddiga
Nu har jag kopplat om och hoppas det är rätt.
Shunt.jpg

Shunten sitter direkt på minuspolen.
Gul kabel till GND
Vit kabel till AGND
Blå kabel till ISNS

Shuntens vänstra sida
Två svarta kablar satt förut direkt på minuspolen.
Röd kabel till Vin som är byglad med +Vext.

Displayen verkar visa rätt Ah mätaren räknar uppåt som den ska batteriet är på 110 Ah.

Tacksam för råd.
MVH/Tage
 

Bilagor

  • 20170806_154255.jpg
    20170806_154255.jpg
    2,2 MB · Visningar: 3
  • 20170806_154339.jpg
    20170806_154339.jpg
    2,4 MB · Visningar: 1
  • 20170806_154402.jpg
    20170806_154402.jpg
    2,4 MB · Visningar: 0

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej igen.
Den övre bilden visar alltså att laddning sker, att den laddar med 1.05Amp. och att spänningen ligger på 14.56Volt.
Bild två visar att laddning sker och med 19.88Watt, och att du har 102Amp.tim. i battetriet.
Bild tre visar att laddning sker och att spänningen ligger på 14.57Volt. och att det är 102Amp.tim. i batteriet.

Nu är bara frågan om du varit inne i mätaren och talat om att batteribanken är på 110Amp.tim. Det är ett måste för att mätaren skall visa rätt max Amp.tal och också om man trycker så att man får fram % av batteribanken så skall ju mätaren visa 100% när det är 110AMp.tim i batteriet. Om man inte skrivit in det så blir varken Amp.tim och absolut inte % rätt.
Samt när batteriet är fulladdat men kanske därefter står ett par dar på underhållsladdning så skall ju ändå inte displayen räkna upp till mer än 110A/h för underhållsladdningen ökar ju inte innehållet i batteriet utan håller ju bara 110A/h kvar på 110A/h, så när förbrukningen börjar så skall ju nedräkningen börja från just 110A/h i ditt fall.

Detta är alltså en grundinställning, och inte den enklare inställningen som man bara bläddrar upp Amp.talet med för att få displayen att stämma med ett nyinkopplat redan fullt batteri.
Som vanligt sitter jag ute i grönskan utan den lilla instruktionen hur man klickar sig fram till att ställa in grunden, men det är ju möjligt att du redan gjort det så räkneverket var på väg upp till maxtalet 110Amp.tim när du tog bilderna.

M.v.h. JANKRO.
 

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack Jankro för all den tid du lägger ner på oss som inget kan.

Nu verkar det fungera som det ska Laddlampan slutade lysa vid 110 Ah och % talet låg på 99,8. Ah mätare gick upp till 110 Ah som jag hade ställt in efter anvisningar i manualen.
Hoppas o tror att allt nu fungerar.

Ska kolla, åker nu på en veckas vistelse i Norge.
MVH/ Tage
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej
Har suttit och grottat en stund på Alie Express och hittat ett antal liknande mätare. Måste ställa en måhända korkad fråga i sammanhanget...när det gäller ampere blir jag inte klok på om siffrorna avser max belastning eller max batteribank?

Nån som kan bringa klarhet?

//Janne
 
A

Anyone

Guest
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Normalt mäter man belastning som A eller Ampere och en batteribank i Ah eller Amperetimmar. På Aliexpress är det förstås ofta alldeles tokigt när man anger fakta om en produkt så för säkerhets skull bör man kolla och dubbelkolla med säljaren för att förbättra chanserna att få rätt produkt..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hejsan, ja på en del ställen med försäljning märks det att den som skriver om varan inte kan ett skrutt om varken el eller olika benämningar.
Normalt sett där de har ordning på sig (ofta på eBay bl.a.) så är i alla fall max Amp.tal hänvisning till hur hög strömrusning/Amp.tal som shunten/avkännaren och mätaren max. kan mäta.
D.v.s. om man vet ungefär vilken max.laddning som brukar ske, eller om man kanske har en inverter 12V till 230V som tar mycket ström så får man välja en mätare som klarar av den strömrusningen/Amp.talet med någon marginal.

Som nämnts flera gånger tidigare så skall man nog inte heller satsa på en jättekraftig för säkerhets skull. För om man klämmer till med en som tål och kan mäta ex. 200Amp. ca. (2500Watt) och man sedan oftast rör sig på en i och urladdning runt 10Amp. samt aldrig använder en kraftig inverter eller annat strömkrävande som förbrukare så mister man säkert lite av precisionen i det mätområdet.
Samtidigt så skall man ju inte heller ha en för liten, för då blir det felräkning om inte instrumentet kan mäta total förbrukning eller laddning.
Men ett sådant fel brukar rätta till sig själv i mätaren efter några dygn utan användning av bilen men med underhållsladdning på.


M.v.h. JANKRO.
 

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Vi ha nu varit ut och rest en del.
Det som förbryllar mig är att Ah mätaren räknar neråt även när batteriet är fullt och inkopplat på "landström".
Jag har matat in och sparat batteriets kapacitet 110 Ah. Batteriet har då varit fulladdat.
Med fulladdat batteri har jag sedan kontrollerat och justerat så att Ah mätaren visar 110 Ah Kontrollerat % värdet som då låg på 99,8 %.
När jag några timmar snare kontrollerat Ah timmarna har det sjunkit och efter yttterligare någon timme sjunkit ytterligare trots att vi står på landström. Den enda förbrukning som kan tänkas vara på är kylskåpet men det går ju då på 220 V.

Gjorde en kontroll utan landström och ingen förbrukare på (kylskåpet avstängt).
Följande värden:
V 14.0 Time 42.32 ( Vad visar tiden?).
W17.47
A 1.26
Ah 94.8 % 85.2, här borde väl Charge lampan lysa, men batteriet är ju fulladdat så det är väl OK att den inte lyser.
Jag tror inte att någon förbrukning går via shunten Det är troligen bara solcellen och batterimätaren som är inkopplade där se tidigare bilder.

Som det är nu har jag dålig kontroll på kvarvarande Ah i batteriet.

Jag har väl gjort något fel, men vad?

Tacksam för tips
Tage (elsaotage).
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Om det är kopplat som på bilden så måste det vara fel! Eftersom jag inte har inkopplingsanvisningen här, nämner jag inga färger. Men mätaren vill ha +12volt på en ledning och en ledning till - chassiet. Dessutom två signalledingar som går till shunten. Shunten kopplas mellan -pol och chassiet och de ledningar som tidigare gick till -pol flyttas till chassiet.
Det låter som du växlat signalledningarna för då tror instrumentet att laddning är urladdning och vise versa.
//Göte J
 
Toppen