• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I stället för NASA BM-1 ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, efter en tråd för några månader sedan om Kinamätare för batterikontroll och laddning så sökte jag runt lite på Ebay och hittade ett flertal varianter med lite olika funktioner inbyggda.
Jag beställde en som verkade ha ungefär samma funktioner som NASA BM-1 och en till som bara visar Volt och Amp. utan några inställningsmöjligheter.

Till den utan inställningar sitter shunten efter solcellsladdaren och mäter spänning och ström i den kabeln.
Till den med finesser och inställningar sitter shunten och mäter allt som går in eller ut från bodelsbatterierna.


Den översta visar solcellsladdarens Volt och ladd Amp.
Den undre finns många varianter av visning på.
DSCF0677-400.jpg


Den övre displayen kan visa Volt, Watt eller en timer.
Den undre displayen kan visa Amp. in när chargingdioden lyser, eller Amp. ut när den är släckt. Den visar också hur många Amp./tim det finns i batteribanken och det kan också visas i procent.
Man får börja med att programmera hur stor batteribanken är m.m.
DSCF0694-400.jpg


Ingen förbrukare igång. Övre mätaren på solcellen visar 14,1V och 6,3A i laddning,
och batterimätaren visar 14,01V och att det går in 6,34A i batteribanken och laddioden lyser.
DSCF0680-400.jpg


Här har jag satt igång några förbrukare i bilen.
Solpanelen visar 5,7A i laddning.
Men förbrukarna snor ström, laddioden lyser fortfarande så det går ändå in 2,08A i batteribanken, så förbrukarna tar alltså ca. 3,6A.
DSCF0683-400.jpg


Flera förbrukare igång.
6.9A från solcellen,
Men nu får bara batteribanken 0,45A in, men ändå något för laddioden lyser ännu.
DSCF0685-400.jpg


Ännu fler förbrukare igång.
Solcellen laddar 7A,
men förbrukarna tar mer för laddioden är släkt så batteribanken får skarva i med 1,80A.
Total förbrukning alltså ca. 8,80A.
DSCF0687-400.jpg


Här är bara TV'n igång.
Solcellen laddar 6,8A,
det går in 5,18A i batteribanken, så TV'n drar alltså bara ca. 1,6A, inte illa för en 22" TV. Den ökar till ca. 2A när bilden blir mycket ljus.
DSCF0690-400.jpg



Mycket nöjd hittills.
M.v.h. JANKRO.

Ps. Det går att gömma mätarna och kabelrännan bakom gardinen som saknas på bild, om man vill slippa se lådorna som tyvärr kändes nödvändiga för monteringen med shunt m.m. :oops:.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej igen, som lite avrundning på den här tråden om lite billigare varianter för övervakning av batteribanken, solceller och tillgång på ström utan att vara säker på vad som finns kvar efter några mulna dagar m.m. så kan jag säga att det funkar bra och på det sätt som beskrivs i första inlägget.

Jag måste också säga att även om man inte är total kontrollfreak så känns det jättebra att inte längre behöva leva i en viss ovisshet om vad som finns kvar i batteribanken även om solen inte lyser så mycket på solcellerna, utan veta om man ex. kan se på TV hela kvällen eller vara tvungen att bara sålla ut de program man verkligen vill se, och all denna vetskap för bara några hundralappar i investering.

Mycket nöjd med tanke på den låga investeringskostnaden faktiskt :).

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hejsan, kul när en gammal tråd dyker upp igen.

Ja det är två vanliga "eldosor" som jag har monterat mätarna i. Det är den sorten utan skruvar och bara klickfäste för locket på dosan och naturligtvis helt slätt lock. De hade även vit färg i stället för oftast gråa nyanser, samt ingjutna gummimembran för kabelgenomförning som man lätt kunde göra små hål i för kablarna.
Beroende lite på var man sätter dem så går det väl kanske med något annat. Kablarna från solcellerna och regulatorn kom sedan tidigare ner i kabelrännan som går bredvid så det blev enklast med dosorna direkt bredvid den, för shunten till övre Volt och Amp. mätaren för solcellernas laddning sitter inne i den dosan också. Jag har för mig att man fick slipa bort lite av bakelitfästet på längden, sedan klämdes shunten fast bra inne i dosan.
Shunten till den undre stora batterimätaren sitter nere vid batteriernas minus kabel med bara ett par tunna kablar från den upp till mätaren.

Så här två år efter monteringen så har jag inget att klaga på än angående funktionen på kinamätarna, de har funkat bra. Vid injusteringen av den undre som håller reda på batteriernas laddning och status så skall man nolla Amp. mätaren så det står noll när inget går ut eller in i batterierna. Jag har ställt den på en liten aning minusvärde vid noll in och ut ur batterierna. Den räknar kanske ner någon Amp. varje dygn på batteribanken så man blir lite påmind av mätaren om bilen har stått en vecka utan att användas eller underhålladdats ens av solcellerna, och det finns ju viss självurladdning på batterierna som inte går genom kablarna och då inte heller mäts.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Dosorna är ca. 100 X 100 X 45 i storlek.
 
Senast ändrad:

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Monterade en liknande batteriövervakning i helgen på vår Kabe från 2005 och monterade min display i locket till en kulo-dosa som jag hittade på Jula.

Kulodosa | ANSLUT | Jula
402378.jpg

Jag skar ut ett hål i locket och sågade bort lite material på baksidan så att jag kunde montera den enl. bild, inne i vår garderob. Sitter med två skruvar i sidan på ramen till teknikutrymmet i garderobens bakkant.
Själva shunten sitter nere vid batteriet under sängen vägg i vägg med garderoben.
Kan kanske fungera som inspiration för någon?
 

Bilagor

  • DSC_1087.jpg
    DSC_1087.jpg
    62,6 KB · Visningar: 49

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej!
Jag blir inte riktigt klok på vilket kopplingsschema jag ska använda. Jag har solpanel, 2 bodelsbatterier och laddare. Var kommer solcellerna in? External power supply? Charger betyder väl laddare? Men Load betyder inte det också laddare?

Lägger upp länken till mätaren här, kan tyvärr inte få in bilden här.

DC 120V 100A Voltage Amp Power Capacity Meter Battery Monitor State of Charge | eBay


Tacksam för hjälp
B-O
 

Bilagor

  • Kopplingsschema.jpeg
    Kopplingsschema.jpeg
    136 KB · Visningar: 75
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej!
Jag blir inte riktigt klok på vilket kopplingsschema jag ska använda. Jag har solpanel, 2 bodelsbatterier och laddare. Var kommer solcellerna in? External power supply? Charger betyder väl laddare? Men Load betyder inte det också laddare?

Lägger upp länken till mätaren här, kan tyvärr inte få in bilden här.

DC 120V 100A Voltage Amp Power Capacity Meter Battery Monitor State of Charge | eBay


Tacksam för hjälp
B-O
2-4 beskriver en inkoppling där själva mätaren matas från en extern strömkälla tex bilbatteriet, medans 3 beskriver en där mätaren matas från samma batteri so mdu mäter.

Sedan visar 2 en variant där du kan stänga av huvudströmmen men det har du via "EBL" och husbilens egen huvudbrytare,

Så jag behåller mina livlinor och säger 3:)

Men som Tony säger, fundera inte på "load"

Sedan, vill du ha den på när husbilen har strömmen på(1) eller via en egen strömbrytare(2)?

Om du svarar 1 koppla VIN samt +VEXT till någonting i husbilen(+) som får ström från husbilsbatteriet när huvudströmmen är på

Om du svarar 2 koppla den via en strömbrytare till husbilsbatteriets +

Om valt 2, sätt en liten hängsäkring på 1A mellan.

OBS, inga garantier jag har bara sett dina bilder :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hejsan B-O tyvärr kan de flesta av inkopplingsbilderna på olika mätare bli förvirrande.

Vi kan börja med något du inte har med här.
Om man kopplar in en enkel mätare med bara Volt och Amp mätning för att enbart mäta hur mycket spänning och laddning som kommer från solcellen på kablarna direkt efter solcellsregulatorn, men innan allt annat i bilens system, som i början på den här tråden (den övre mätaren). Då visas ju en ritning som är till för att ex. mäta förbrukningen från batteriet vid drift av ex. en motor eller lampa o.s.v.
Vid inkoppling av den så får man tänka lite baklänges när man skall mäta hur mycket solcellen laddar bobatteriet för då blir ju solcellen kraftkällan/batteriet och själva batteriet blir förbrukaren som tar mot strömmen.
Om du läser inlägg 9, 10 och 11 i tråden så finns det lite mer om det.

Och så den här mätaren som mäter allt annat. Det är som redan skrivet ovan inte mycket att bry sig om vad som finns uppe i schemat. Det du skall mäta är ju vad som går in och vad som går ut ur bobatteriet/batterierna hela tiden. För det är ju det som är grundidén med att veta hur full batteribanken är hela tiden. Man får ju programmera mätaren som avslutning av installationen och bl. a. skriva in hur många Amp/tim batteribanken är på, samt nolla den vid noll förbrukning. Det finns med i pappret som troligen följde med.

Det enda som är intressant vid inkopplingen är ju att få dit shunten direkt vid minus på batteriet/batterierna och allt som är inkopplat på andra sidan shunten (höger sida på schemat), så all "minusström" både in och ut ur batterierna går genom shunten.
Det som dina olika bilder visar är ju mest om man behöver en yttre källa till elektroniken för att driva själva mätaren.
Dels så får ju aldrig mätarens strömförsörjning försvinna för då tappar den ju räkningen på batteriernas innehåll. Så om batteriernas ström bryts bort helt i något system så måste då mätaren ha ström hela tiden från annan källa.
Likaså om den mätare man köpt mäter höga eller väldigt låga spänningar från en batteribank eller liknande så måste man ha en yttre strömkälla till mätaren för den klarar bara av strömförsörjning till elektroniken som ligger mellan 10 till 90 Volt (lite olika beroende av mätare). Eftersom bobatterierna ligger ungefär mellan 12 och 15 Volt så går det ju bra att försörja elektroniken i mätaren med ström från bobatterierna och då blir det inkopplingen nedan som gäller....
Jag har ritat om lite så allt som inte har med mätarens inkoppling att göra finns inte med.
Du har alltså de tre kablarna från shunten till mätaren.... en jord (den svarta) på batterisidan av shunten och sedan de två mätkablarna som mäter ström in eller ut batteriet, blå och grön till var sin, och rätt sida på shunten.
Sedan skall du alltså ha en kabel från plus på batteriet till mätarens fjärde ingång från höger märkt "Vin" tror jag, för att kunna visa Voltspänningen på displayen.
Sedan skall alltså elektroniken ha spänning. I det här fallet så går det ju alltså bra med spänningsområdet som kommer från batteriet så det räcker med en kabel från Vin ingången till plus+ingången för elektroniken längst till vänster.
Eftersom mätaren aldrig skall stängas av så den inte tappar räkningen så bör man kanske inte ha en brytare till den kabeln utan så länge allt är igång så skall mätaren vara på (men ev. en säkring är aldrig fel). Om du inte laddar batterierna under vintern vid avställning så antar jag att du kopplar ur dem och då får man titta över mätaren när man kopplar in allt igen på våren för att få den i "takt" med batterierna.
Om du i stället underhållsladdar ibland så behöver du inte koppla bort mätaren för den tar väldigt lite ström till elektroniken, och vill du spara max på vintern eller tycker att displayen stör på natten så räcker det att dutta till på SET knappen så slocknar displayen men mätaren fortsätter att mäta och hålla reda på batterierna.
En dutt till på SET så vaknar displayen igen.


Det här är allt du behöver tänka på vid inkoppling, vart sedan plus och minuskabeln tar vägen har ingen betydelse alls bara vad som passererar i minuskabeln vid batteripolen.
Om du har flera batterier med ev. inkopplingar av flera minuskablar till förbrukare från något mer batteri i banken så måste du koppla om det för all "minus"ström ut och in till batteribanken måste passera genom shunten för att den skall kunna räkna rätt.
Mätare.JPG

Det kanske blev lite mycket :oops: men Kina beskrivningarna är lite fattiga med att tala om "varför si och så". Om något är oklart eller lite rörigt så skriv gärna en fråga i stället för att fundera för mycket :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

En fråga JANKRO eller någon annan som vet, hur mycket ström drar en sådan mätare med LED siffror?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

En fråga JANKRO eller någon annan som vet, hur mycket ström drar en sådan mätare med LED siffror?

NASA BM-1
"...
Supply voltage
BM-1 12V 8 – 16 Volts DC
BM-1 24V 16 – 32 Volts DC

Supply current 1.5 milliamps

Battery capacities 5 – 600 AMP Hour
Load current 100 AMPS Maximum
Charge current 100 AMPS Maximum
Shunt Standard 50 millivolt @ 100 AMP
..."

1,5 mA? Vi har en BM-1 i båten och i husbilen. Funkar utmärkt för oss, hälsar Björn.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

NASA BM-1
"...
Supply voltage
BM-1 12V 8 – 16 Volts DC
BM-1 24V 16 – 32 Volts DC

Supply current 1.5 milliamps

Battery capacities 5 – 600 AMP Hour
Load current 100 AMPS Maximum
Charge current 100 AMPS Maximum
Shunt Standard 50 millivolt @ 100 AMP
..."

1,5 mA? Vi har en BM-1 i båten och i husbilen. Funkar utmärkt för oss, hälsar Björn.
1,5mA är ingenting även för en snåljåp som mig, den andra som är LED drar mer men hur mycker drar den tro?

haha, jag brukar slå på lanternorna och se hur mycket takbelysningen gungar för att bedömma batterierna :D

Tar NASA hänsyn till skicket på batterierna, dvs hur snabbt spänningen ändras map strömuttaget/laddningen?
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

En fråga JANKRO eller någon annan som vet, hur mycket ström drar en sådan mätare med LED siffror?
-------------------------------------------------------------
Jag vet inte på Kinamätaren tyvärr, men om man släcker displayen så bara elektroniken är vaken så måste nog svaret bli det klassiska, försumbart.
Med tanke på att två små AAA batterier kan försörja en avancerad termometer eller liknande i flera år så kan det nog inte vara någon fara för batteribanken.
Min mätare står på hela vintern med displayen igång för jag kan se den ut genom fönstret för att hålla lite koll ibland. Jag underhållsladdar batterierna lite någon gång i månaden och tror säkert att det är mycket mer självurladdning av batterierna än vad mätaren tar i förbrukning också med displayen på även om en lysdisplay tar mer än en liten LCD skärm som man då i stället måste tända upp med bakgrundsbelysning för att se i mörkret.

M.v.h. JANKRO.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Tack för all hjälp! Nu ska jag se om jag kan koppla in den. Återkommer ev om mer hjälp.
Det har väl ingen betydelse om man ansluter ledningarna på den stora eller lilla skruven?

/B-OB
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Strömmen som ska mätas kopplas in på de stora anslutningsskruvarna på shunten och sladdarna till instrumentet på de små!
//Göte J
Det har med noggrannheten att göra. Om man ansluter även de till instrumentet (blå) på de stora skruvarna kommer en eventuell övergångsresistans att adderas till shuntens resistans och ge en för hög visad ström!
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: B-O

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Nu är allt inkopplat men ett problem till. Till det andra bodelsbatteriet finns det ett 12V uttag som bl a försörjer larmet med ström samt ev annat som kommer att anslutas t ex laddning av mobiltelefon. Dessutom finns det en inverter också kopplad till detta batteri. Det måste väl räcka med att man kopplar bort jorden till dessa och drar en kabel till shunten i stället. Hur stor kabelarea behövs till jordkabeln?
/B-OB
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Nu är allt inkopplat men ett problem till. Till det andra bodelsbatteriet finns det ett 12V uttag som bl a försörjer larmet med ström samt ev annat som kommer att anslutas t ex laddning av mobiltelefon. Dessutom finns det en inverter också kopplad till detta batteri. Det måste väl räcka med att man kopplar bort jorden till dessa och drar en kabel till shunten i stället. Hur stor kabelarea behövs till jordkabeln?
/B-OB
--------------------------------------
Ja som sagt så räcker det med att alla jordanslutningar sitter efter shunten för att mätaren skall ta med all ström in och ut från batterierna i beräkningen. Var pluskablarna sitter har ingen större betydelse mer än ren praktisk nytta.
Om du redan har tillräckligt grova kablar mellan batterierna för strömmen till invertern, så räcker det ju att du drar en ny jordkabel från shuntens till de minuskablarna och kopplar samman dem i stället för på minuspolen. Efter shunten så är det nog storleken på invertern som bestämmer kabelgrovlek på nya kabeln eftersom den är den stora förbrukaren.
Det finns många olika tabeller för kabelarea, här har du en av dem. Tänk också på att det är totala kabellängden som skall in i tabellen om någon kabel ev. blir dragen både fram och tillbaka mellan två enheter.

Skriv in de värden du har och tryck på Kalkylera så får du ett svar på kabelarea
Kalkylator för kabelarea

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
  • Gilla
Reaktioner: B-O

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej igen!
Nu är mätaren inkopplad och jordledningen omdragen. Mätaren är inkopplad och jag har lyckats ställa in AH till 160. Batterierna är fullladdade. Därefter såg det förmodligen bra ut. Värdena ändrades när jag tände lampor i husbilen men efter någon dag har det hänt något med W och A dessa ändrar värden väldigt snabbt hela tiden upp och ner. Vad är fel?
Nu har jag gjort en återställning av mätaren och dragit ur kontakten och satt i den igen. Jag lade in 160AH i den och då visar den Volt och A men återstående tid och % är helt fel samt att den f n förbrukar ett antal watt. Inga förbrukare är påslagna.
/B-OB
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej igen!
Nu är mätaren inkopplad och jordledningen omdragen. Mätaren är inkopplad och jag har lyckats ställa in AH till 160. Batterierna är fullladdade. Därefter såg det förmodligen bra ut. Värdena ändrades när jag tände lampor i husbilen men efter någon dag har det hänt något med W och A dessa ändrar värden väldigt snabbt hela tiden upp och ner. Vad är fel?
Nu har jag gjort en återställning av mätaren och dragit ur kontakten och satt i den igen. Jag lade in 160AH i den och då visar den Volt och A men återstående tid och % är helt fel samt att den f n förbrukar ett antal watt. Inga förbrukare är påslagna.
/B-OB
Hur har du kopplat?
 
Toppen