• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Secumotion reducerventil problem

Harri

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en Truma Secumotion reducerventil med Duo matic omkopplare mellan två gasolflaskor Den har fungerat klanderfritt i ett antal år men nu får jag inte fram tillräckligt med gas så att jag kan tända spisen. Den orkar driva kylskåpet men så fort jag försöker tända spisen eller värmaren så löser Secumotion ventil ut. Om jag håller på den gröna knappen på ventilen så får jag eld i spisen med en väldigt svag låga.
Finns det någon som har haft liknande problem?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

Det är nog så att du får byta ut den. Vi hade samma problem efter att den fungerat klanderfritt ett antal år. Det gick i allmänhet att få värmen att fungera efter ett antal omstarter men efter några timmar eller dagar slocknade kaminen igen.Till slut bytte jag den mot en ny och passade då på att ta en med större kapacitet. Den har nu fungerat i ett par år och jag hoppas att det skall fortsätta så.
 

Harri

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

Jag misstänker att så är fallet dvs. att köpa en ny. Skall undersöka vad som sitter på för att se om jag skall gradera upp den.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

Tror att du får bästa hjälp om du söker kontakt med din närmaste Truma återförsäljare.
Jag skulle tro attt de är intresserade av att framstå som en seriös tillverkare och leverantör med produkter som håller måttet.

Själv haft strul med min och det löste de både snabbt och kostnadsfritt.
 

Harri

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

Hej

Jag visste inte att det finns olika med olika flöden. Vad finns det för olika??

Det finns eller åtminstone fanns tre stycken olika modeller av Secumotion ventiler från Truma med gasflöden 0,8, 1,2 och 1,5 kg/h. Men tittar man på Trumas hemsida idag så finns det bara en modell med 1.5 kg/h och så är den dessutom lite annorlunda konstruerad men om den är bättre konstruerad än den tidigare modellen vilken jag har vet jag ej.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

Hur vet man att det är just Secomotions reducerventil som lagt av?
Är det troligaste felet?

Hos oss har plötsligt all gasolverksamhet upphört :mad:
Kunde laga lunch men sen la spisen av också.

Har knackat lite här och där och det hjälpte tydligen en stund, men icke.

Det hela började igår kväll när jag satte igång varmvatten beredaren, då började kylskåpet blinka. Tur i oturen är att vi just nu kan använda dyr ström vilket känns mer än onödigt när vi för övrigt är helt självförsörjande.

/Gunnar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

För vår del började det med att värmen inte fungerade som den skulle. Oftast startade den som vanligt men slocknade efter et tag, en kvart till ett par timmar. Det gick inte att återstarta. Jag genomförde då proceduren med omstart av Secumotion och efter ett par sådana med mellanliggande startförsök kunde jag få pannan att gå ett tag. Alla övriga gasolapparater fungerade som de skulle.

Jag rådfrågade en verkstad och vi kom fram till att det antagligen var Secumotionventilen som gett upp. Jag bytte från den förmodat trasiga och kanske för klena för 1,2 kg/h till en ny för 1,5 kg/h. Detta var för snart två år sedan och det har fungerat perfekt efter det. Allt tyder således på att det var fel på ventilen, antingen av åldersskäl eller en kombination av ålder och kapacitet. Reduceringsventiler lär ju ha en begränsad livslängd så vi får se om ca fyra år om samma fel upprepar sig.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

Vi hade idag turen att få snabb hjälp hos Scandinavian Caravan Center i Karlstad och är nu uppgraderade till 1,5kg/h.

Och nu fungerar det klockrent igen! :D

Potatiskoket på midsommarafton är räddat!

Vår utbytta S var på 1,2 kg och drygt 2,5 år gammal, har det även med kvaliteten på gasolen att göra? Vi tankar ju mycket utomlands.

Men enligt Patrik på nämnda firma finns inte Secumotion ventilerna längre utan att systemet då måste byggas om :confused:
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

Verkstan är en "Truma-partner" så det blir allt till att betala. Bilens garanti har ju dessutom gått ut, förutom kylskåpets 3 år.

Tydligen inget onormalt att sånt här händer, enda bra är att det hände just nu. Att vi kunde utnyttja el och få det snabbt åtgärdat - inte kul med en full frys annars.

1950:- för ny Secumotion plus jobb. Får se vad som står på fakturan när vi kommer hem, kanske cirka 2.700?
 

Harri

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

Då tog de hyffsat betalt för ventilen. GGM tar 1140 kr för en med flödet 1.5kg/h.
Jag fick faktiskt fart på min igen genom att göra som instruktionen säger dvs. trycka in och släppa ut återställningsknappen sakta (ca 3 sek både in och ut). Detta har inte jag vetat innan jag läste en instruktion som jag hittade på nätet. Vi får se om den håller över midsommar. Risken är att jag åker på att byta den till slut ändå i och med att den har börjat krångla. Men som sagt var jag har alltid tryck snabbt på återställningsknappen vilket tydligen inte är rätt.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

Verkstan är en "Truma-partner" så det blir allt till att betala. Bilens garanti har ju dessutom gått ut, förutom kylskåpets 3 år.

Tydligen inget onormalt att sånt här händer, enda bra är att det hände just nu. Att vi kunde utnyttja el och få det snabbt åtgärdat - inte kul med en full frys annars.

1950:- för ny Secumotion plus jobb. Får se vad som står på fakturan när vi kommer hem, kanske cirka 2.700?

Vi har ju tre års reklamationsrätt mot tillverkningsfel, vilket detta verkar vara. Dessutom om Truma erkänner tillverkningsfel (de har ju ändrat på konstruktionen, och fler verkar ha blivit drabbade av samma fel) borde de kunna fixa det av goodwill, eller i alla fall till rabatterat pris, tycker jag.
 

Harri

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024
Sv: Secumotion reducerventil problem

Efter att jag fått fart på ventilen till midsommar så höll den bara midsommarafton sen var det kört igen, vilket jag misstänkte skulle hända. Som tur var så hade vi en el-plats på Torekovs camping för kylens skull. Har en lös gasolgrill med en separat gasflaska så matlagningen fungerade utmärkt på den. Nu har jag monterat på en ny som jag beställde från GGM och passade på att uppgradera till 1.5 kg/h som övriga verkar ha gjort i samband med byte.,så nu fungerar det igen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Secumotion reducerventil problem

Vi har ju tre års reklamationsrätt mot tillverkningsfel, vilket detta verkar vara. Dessutom om Truma erkänner tillverkningsfel (de har ju ändrat på konstruktionen, och fler verkar ha blivit drabbade av samma fel) borde de kunna fixa det av goodwill, eller i alla fall till rabatterat pris, tycker jag.
Truma har i instruktionsboken friskrivit sig för fel på secumotion på grund av olja i gasolen. Se nedan citat från instruktionsboken.

Truma garanti
1. Garantifall
Garantin omfattar fel på värmaren som kan återföras på material- eller tillverkningsfel. Därutöver gäller lagstiftade garantikrav på försäljaren.
Garantin gäller inte:
– för slitdelar eller för naturligt slitage,
– vid användning av andra delar än Truma originaldelar i aggregaten,
– till följd av skador genom föroreningar (t.ex. oljor, mjukmedel) i gasen,
– om Trumas monterings- och bruksanvisningar inte följs,
– vid osakkunnig hantering,
– vid felaktig transportförpackning.
 
Toppen