• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låsproblem

F

F.d. 25855

Guest
Hej.
Har en Eura Mobil 2004 där jag under en tid haft bekymmer med bodelslåset. Emellanåt går det inte att låsa upp men emellanåt går det hur bra som helst. Tror ni att man måste byta ut hela låsanordningen eller kan det vara någon liten utbytesgrej som kan bytas ut. Någon annan som haft sådana bekymmer?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Låsproblem

börja med att smörja med lite låsspray ! så får du se hur det verkar ! har du otur får du byta bil ? men vi hoppas på det bästa ! du har en väldigt bra bil ! lycka till !:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Låsproblem

Frågan er om det er mekanisk eller elektrisk problem.
 
F

F.d. 25855

Guest
Sv: Låsproblem

Mekaniskt eftersom jag inte har elektronisk nyckel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Låsproblem

Da er det WD40 eller tilsvarende som kan dytte ut skitten og smøre bevegelsene. Er ikke dette nok så er det noe som må byttes ut.
 

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem

har samma problem men om jag trycker i hela den svarta vredet så knäpper det till och jag kan låsa upp som vanligt
 
F

F.d. 25855

Guest
Sv: Låsproblem

Hur menar du? Förstår inte riktigt hur du menar med att du trycker det svarta vredet. Kan du lite mer exakt beskriva hur du menar?
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Låsproblem

Det kan vara så enkelt som att nyckeln är sliten. Har Du t.ex. reservnyckel som inte använts lika mycket så pröva med den. Hälsningar Göran Hellman
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Låsproblem

Hade också problem att öppna fick byta låscylinder.
Olle.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Låsproblem

Eftersom jag har sysslat lite med äldre fordon genom åren, så är det här med kärvande lås kanska vanligt problem. Brukar vara en kombination av smuts och galvanisk korrosion. Börjar med att skyddsfliken till låset stannar i öppet läge och smutsen kan komma in. Jag gör så här. Tar en trasa runt låset och sprayar låsolja typ WD40 som lär vara det bästa. Sedan motionerar man låset och upprepar proceduren och till slut trycker jag in lite vanligt motorsågskedjeolja som har en bra långtidsverkan. Hjälper inte detta, så byter man cylindern. Tyvärr får man då olika nycklar att hålla reda på. Det kan man hjälpa med att ta en lås från någon sällan frekventerad plats om de har samma lås....
Vill man undvika lås problem, så ser man till att den lilla skyddsfliken fungerar...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Låsproblem

Du måste komma åt det bakifrån och ta loss "tungan" som oftast är skruvad fast i cylinderns ände. Sedan sätter du nyckeln i låset och vrider det i öppen läge och ut kommer den. Ofta finns där också en U formad låsbricka som håller låset på plats. Den kan man peta ur med en skruvmejsel....
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Låsproblem

Är förresten lite osäker hur din lås ser ut, skulle du kunnna lägga ut bilder framifrån och även från insidan?
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem

Hur fick ni ur den gamla låscylindern?
Hälsningar //Benny

Åk till en husbilshandlare dom byter cylindern på några sekunder med
specialnyckel, bytte på min förra husbil, ny cylinder kostade 95 kr.
Kolla nummret på nyckeln när du beställer så kan du använda dom
befintliga nycklarna.
 

Doghill

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Finland
HBK-Nr
12249
Medlemskap
2025
Sv: Låsproblem

Hej jag bytte alla låscylindrar på min hb. Tillverkade själv en verktyg av en 1mm:s bladmått, filade till den enl. bild. Med låset i öppet läge så tycker man in den i låset så långt den går, lyfer uppåt eller trycker neråt (kommer inte ihåg) samtidigt som man drar utåt, och så är låscylindern ut på en sekund. Nya cylindern är bara att trycka in. :)

Mvh. Kristian
 

Bilagor

  • IMG_5178.JPG
    IMG_5178.JPG
    52,2 KB · Visningar: 49

Credo763

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Norge
Sv: Låsproblem

Utrolig praktisk informasjon til alle tyver som måtte komme til å lese dette stykket om hvor enkelt det er å få laget verktøy til å ta ut låsesylinder på bodelsdører og alle andre oppbevaringsrom, det eneste tyven trenger er dette enkle verktøyet og noen nye låsesylindere med nøkkel også når vi kommer tilbake til bilen vår og skal låse oss inn så passer ikke vår egen nøkkel og alle verdisaker er borte!!!!!!!
Jeg mener at slike ting aldri burde komme på trykk i det offentlige rom!!!!!
MVH
Terje
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Låsproblem

Vad jag förstod så skall låset vara i ÖPPET läge och nyckeln ur. Först då för man in verktyget och får ut cylindern. En tjuv kan inte utnyttja tipset vad jag förstår, alltså man idkar ingen utbildning för biltjuvar här inte...
 
Toppen