• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Hej
Jag håller på att städa lite i min navigator och tänkte plocka bort mina POI som jag lagt in. Det är gpi filer jag lagt in på minneskortet, jag har plockat bort dem från minneskortet med hjälp av min dator och de syns inte där längre tyvärr är de fortfarande kvar när jag går till POI på min GPS.
Är det någon som vet hur man gör för att de skall förvunna från GPS:en?

GPS:en är en Garmin Camper 760
Martin
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Hej, när man laddat in nya POI på minneskortet och stoppar dit det i GPS'en så får man en fråga när man startar upp GPS'en, typ........"Det finns nya uppgifter på minneskortet skall de läggas in i GPS'ens minne för att kunna användas utan minneskort. JA eller NEJ"........
Om man har svarat ja på den frågan så kopieras de nya POI'en även in i GPS'ens minne, så det är troligt att du har gjort det och därför ser du dem fortfarande.
Har man svarat nej på frågan så försvinner de så fort man suddat ut dem på kortet.

Så de måste även bort i GPS'ens eget minne, som du borde komma åt med hela GPS'en inkopplad direkt i datorn.
Men någon som har gjort det får gärna skarva i var man hittar dem.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Tack, jag skall leta på själva GPSen också tror inte de finns där men värt ett försök.
Det enda jag lyckats med hittills är att två förinstallerade "appar" med campingar från Asci och något annat har försvunnit.
Martin
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Gör en återställning av enheten. Finns lite olika för viken modell du har men Googla på Återställ Garmin så får du hjälp. // Rosberg
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Har nu gjort någon sorts återställning som jag googlade fram utan framgång, det enda som hända var att jag fick mata in fordons uppgifterna och välja svenska som språk igen.

Jag har återställt en säkerhetskopia av GPS:en med hjälp av Garmin Express men det har inge hjälpt heller.

Jag har tagit ut minneskortet ur GPS:en och mina POI:s finns ändå kvar så på något sätt har de hamnat på GPS:en också. Jag har letat runt i GPS:en när den är kopplad mot datorn tyvärr hittar jag inget som påminner om mina POI:s däremot hittar jag spår av Asci och MHF POI:sen men jag jag kan inte hitta dem från min GPS.

Tror att jag ger upp nu och gör ett nytt försök efter sommaren.

Martin
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Jag hade samma problem för ett tag sedan och fick då hjälp av en HBK-are. Jag kommer inte ihåg vem det var, möjligen Stact, men att det finns en lösning på problemet, det vet jag så jag ska leta lite.

Jappe
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Nu har jag letat vidare i min GPS med hjälp av datorn och lyckats plocka bort en av minna dubletter. Jag hade laddat in Archis campingar i Europa land för land två gånger nu har jag fått bort den ena omgången med länder men jag skulle vilja få bort de andra också och bara lägga in de länder jag skall passera i år på minneskortet.

Jag har också Jocke Sjöbergs HBK platser samt hans tömningsplatser nedladdade utan att veta var de finns i min GPS, skulle vilja få bort dem från GPS och ha dem på minnes kortet.

God Natt
Martin
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Filerna brukar hamna antingen i mappen Garmin eller i undermappen Poi (i mappen garmin) och det brukar inte i normalfallet vara något problem att varken leta fram dem eller radera dem med hjälp av utforskaren i datorn.
Men den här frågan var som Jappe nämner uppe för några veckor sedan men jag hittar inte inlägget nu, jag vill minnas att det kom fram en bra lösning där.

Nästa steg om inte filerna kan hittas kan ju vara att använda Garmins program Poiloader, det programmet använder jag i slutfasen när jag bygger filer och programmet har en funktion för att ta bort installerade platser och borde fungera för sånt här. Men jag har aldrig lärt mig det riktigt och det kan ju vara bra att ha koll på sina egna sparade favoriter så man inte raderar dem i samma veva.

Om jag får en stund över ska jag kolla upp mer noggrant hur man kan radera filer/platser med poiloader.

mvh jocke
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Hej Joakim
Jag har använt Garmins Poiloader och använt funktionen du nämner utan framgång:( kanske gjorde jag på fel sätt men det fanns väldigt få alternativ att välja på, typ ett om jag minns rätt.

Har du någon idé om vad dina filer skulle kunna heta när de hamnar i GPSen jag hittar inga med bekant namn?

Som jag skrev tidigare har jag åtminstone fått bort mina dubletter men av utrymmes skäl skulle jag vilj flytta mina POIs till minneskortet och jag undrar vart Asci och MHF campingarna tagit vägen. Sedan gillar man ju inte när tekniken gör som den vill utan att man förstår vad som händer...
Martin
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Filerna från min garmintråd som man laddar hem som en fil blir tre (fyra) filer i din gps:
Hbk2015
Viktkollen
Serviceplatser
Ship (kom med i den senaste uppdateringen)

mvh jocke
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Hittar inget med de namnen via utforskaren men jag har dem i GPSen när jag går in under egna POIs.

Martin
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Väcker tråden till liv
Hur tar jag bort gamla poi typ Hbk2015, 2016.
De finns i min Garmins minne.
Lennart
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Ta bort gpi fil från minneskort på Garmin

Garmin supports svar på min fråga hur jag tar bort oönskade POI från min GPS.
Hejsan Åke.
Om du kopplar in din enhet till datorn och sedan går in i utforskaren så skall din enhet dyka upp som en inkopplad enhet. Om du går in på den så kommer det finnas en map som heter Garmin och däreter en som heter POI.
Här kommer alla dina POI filer ligga och om du inte vill behålla dem så skall du radera dem.
 
Toppen