• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorn dör

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Hej! Jag har ett problem att ibland dör motorn helt och efter ca 2 sekunder kommer den igen, händer vid gaspådrag i låg fart. Detta kan inträffa en gång om dagen och ibland kan det gå en vecka. Har haft den hos Agroma i Billesholm, men givetvis händer det inte när dom provkör. Dom har sökt på allt möjligt och uppdaterat men hittar inget. Det är en Dukato 2013 euro 5 130hk. Någon som haft liknande fel ?
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Motorn dör

Hej Har du partikelfilter i den så kan felet ligga där,kan vara igensatt.
Mvh Leffe
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Motorn dör

Hade ett liknande fel på min Karmann (VW T4), det var en lödning i relät till motorstyrningen, omlödning och sen har det funkat! Inkoppling av diagnosutrustning visade ingenting!
 

biancoL

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
16800
Medlemskap
2024
Sv: Motorn dör

Ja vi har haft detta fel på några bilar på jobb.MÖSS lyft på luftrenarlocket titta ner så där inte är ett musbo.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Motorn dör

Det borde finnas nån/några felkoder lagrade, men om det inte händer ofta så kan felkoder försvinna efter ett antal starter.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Motorn dör

Jag hade ett liknande fel och då var det kortis i värmaren till vevhusventilationen. Felet kom oregelbundet och då gick en säkring som också försåg någon vital del i motorstyrningen. Gick inte att köra över 80 km/Tim. Min son hade samma fel på sin VW. Be dem byta värmaren.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Motorn dör

Bilen var inne på verkstad flera gånger när den var ny, dom bytte ut en massa saker utan resultat, och inga felkodsmeddelande kunde hittas. Efter det så hällde jag i medel mot dieselbakerier, och nu har bilen rullat 3500 mil utan att problemet har visat sig igen. Mystiskt men nu funkar bilen bra.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Motorn dör

Hade fel på diffenrenstryckgivaren på partikelfiltret. Inte ovanligt på -12 i a f
Visade tryckskillnad trots motorn avstängd 100-500mBar! Då tvekade motorn på låga varv. Bytte den själv efter köp på nätet. Kalibreras med Obd program = 1100:- och nu allt ok! Detta fel var intermittent. Det blir kondensvatten i givaren och förstörs.
 
Toppen