• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Foto

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

exif, ja, men koordinaterna ingår väl inte normalt där i vanliga kameror utan GPS?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Här är en vanlig kompaktkamera med både GPS och WiFi.
Billig är den också trots Leicaoptik.

image.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

TZ60 är numera ersatt av TZ70 och på den har man gått ner från 18 milj pixlar till 12 milj. pixlar eftersom sensorn är för liten för det stora antalet pixlar!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Tyvärr tog man bort GPS-stödet!
TZ60 finns fortfarande i handeln.

PS! Jag blev faktiskt riktigt sugen att skaffa den som en fickkamera men troligen undrar Lisa varför inte det dussintal kameror som ligger i byrålådorna duger.

Kvinnor förstår sig inte på nödvändigheten att följa med i utvecklingen?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Google Foto - årets app!
Åtminstone till Apple hittar på något ännu mer revolutionerande.

image.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Google foto passar en amatör som mig helt utomordentligt!
Smidigt enkelt, lättfattade redigeringsverktyg, uppstädat och organiserat utan att jag lyft ett finger.

Noterar idag även att det går enkelt att importera till youtube direkt från Google foto.
Detta leder mig in på tankegången om att om det blir många som använder google foto kanske man kunde fråga Håkan för att se om det finns möjlighet att visa filmer här i Hbk på samma sätt som vi kan med filmer från youtube, fast direkt från våra egna google foto. En frame för google foto filmer. :) (om det ens är möjligt har jag ingen aning om)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Foto

Jag är helnöjd med google foto och smidigheten det innebär, jag har inte låtit google säkerhetskopiera alla mina gamla bilder i datorn ännu men banne mig så tror jag att jag ska göra det nu! (W10 är på ingående och går det åt skogen så...)

Funderar även allvarligt på en kamera som passar in bra i konceptet, TZ60 kanske? :)
Anders, fungerar det bra med din nya kamera?

Till och med en gammal stubbe kan ju bli vacker när jag och googlefoto samarbetar, jag tryckte på knappen... :cool::D

Stubben.jpg

mvh jocke
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Google Foto

Jag tycker detta är fantastiskt. Hyr många är vi inte som har dåligt samvete för att man inte har sorterat sina foton? Här sköter assistenten ett bra jobb och jag ser bara början på att Google kan möjliggöra att man kan söka på det man behöver. Och att ha de på en molntjänst är betydligt säkrare en att ha de på en hårddisk i byrålådan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Funderar även allvarligt på en kamera som passar in bra i konceptet, TZ60 kanske? :)
Anders, fungerar det bra med din nya kamera?

Jo, jag är nöjd med kameran!

GPS, WiFi och det lilla formatet som lätt går ned i fickan. Den suveräna iA-inställningen gör att man inte behöver bekymra sig om ljusa bakgrunder, kameran tar automatiskt flera bilder och sätter ihop dem till en. På så vis blir himlen aldrig utfrätt.

Tillsammans med Google Snapseed blir det enkelt att få till hyfsade bilder.
Med Google Foto sparas de automatiskt i molnet för enkel åtkomst från alla plattformar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Ett tips till alla som vill slippa strul med kraschade hårddiskar och krånglande Windowsdatorer:

Kör Google Foto för att kopiera era värdefulla bilder till molnet!
Funkar med iOS och Android med lättförståeliga appar och nästan lika enkelt med PC.

image.jpg
Bilder med 35 år på nacken.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

Knarrevik m.fl. Gör Google Foto om gamla negativ till digitala bilder?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Nej, du måste skanna dem först!

Jag använde flatbäddskanner för många år sedan och skannade negativ, både småbild och mellanformat. Den separerar de olika bildnegativen automatiskt, ganska enkelt men tar lite dyrbar tid.

Ingenting dock mot stt hålla igång en laptop med Windows med all konstgjord andning i form av säkerhetsuppdateringar.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Google Foto

Du måste ha haft en himla otur md dina Windows-datorer det verkar som det har varit ett stort bekymmer. Jag har bara haft nöje av mina Windows-datorer och jag föredrar att jobba med dom än med min iPad.
Jag läser mycket hellre tidningarna på en windowsdator och en skärm på 25 tum än att göra det på en iPad.
Skall man redigera film o bilder så är detta mycket smidigare i en dator ,då talar jag om bilder som är tagna med en systemkamera. När jag vill skapa ett hemnätverk så är det mycket enkelt med en riktig dator. Skall du göra ett hemnätverk med en iPad måste du göra det via molnet. Tacka vet jag en riktig windowsdator.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Du har haft tur!
Vad beträffar storlek på skärmen klarar min syn att läsa tidningar på en 10-tummare än så länge. En 25-tummare blir en aning otymplig i sängen och t.o.m. i soffan.

Prova Snapseed för bildredigering i plattan, du kommer att bli överraskad!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Google Foto

Du har haft tur!
Vad beträffar storlek på skärmen klarar min syn att läsa tidningar på en 10-tummare än så länge. En 25-tummare blir en aning otymplig i sängen och t.o.m. i soffan.

Prova Snapseed för bildredigering i plattan, du kommer att bli överraskad!

Jag provade Snapseed ett tag och tyckte den var konstig. Photoshop är mycket bättre, tycker jag.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Google Foto

Bara ovanan Jappe, efter lite övning går det bättre.
Jag visade Lisa som aldrig hanterat bilder, hon blev ännu mer förhäxad än vanligt.
Nu vågar hon visa sina bilder som fått helt rak horisont!

image.jpg
Åtminstone nästan
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Störtande linjer gör sig inte bra på bild och bror på att man lutat kameran uppåt för att få med högre belägna detaljer.

Här visar jag före och efter efter att Snapseed enkelt och snabbt rätat upp perspektivet.

image.jpg
Före

image.jpg
Efter
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen