• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olja till växellåda?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag vet att det har skrivits en hel del om växellådsolja på forumet & det är massor att läsa vilket gör det svårt att överskåda & få en uppfattning om vad som är bäst. Min FIAT-låda är från -91 med 17000 mil på nacken dock helt OK. Hittills har jag kört på Biltema's transmissionsolja 80W-90 (36-978). Eftersom jag skall byta packboxar på drivaxlarna så kommer en del olja att rinna ut & då är tanken att tömma lådan & fylla på ny. För att den skall arbeta så gynnsamt som möjligt så vill jag ha råd om vilken olja som är bäst.

Bennie
 

bylla

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
7797
Medlemskap
2024
Sv: Olja till växellåda?

Hej!

Har haft Redline olja i lådan på vanliga bilen + Fiat husbilen men på den fyller man ju lite extra för att den ska få bra smörjning, den har ju lite underlig smörjning på 5:e växeln. För mig har den oljan funkat perfekt.:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Olja till växellåda?

Leta upp den exakta rekommendationen från Fiat och sök reda på den oljan, ingen vet bättre än tillverkaren. Till vår bil var det bara Total-Elf som kunde leverera. Fiat 230 -96. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Olja till växellåda?

Leta upp den exakta rekommendationen från Fiat och sök reda på den oljan, ingen vet bättre än tillverkaren. Till vår bil var det bara Total-Elf som kunde leverera. Fiat 230 -96. :)

Enligt instruktionsboken skall det vara TUTELA ZC 80/S (Fiats egen olja) eller en olja SAE 80/W EP enligt norm MIL-L-2105 - API-GL 4.

Eftersom TUTELA ZC 80/S har utgått så får jag ta en annan olja som uppfyller kraven & det var därför jag startade tråden i avsikt att få tag på en bra olja som skulle kunna kompensera för det slitage som växellådan har fått på 17000 mil.

Bennie
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Olja till växellåda?

Hmm, du är medveten om att om den olja du använder idag står det uttryckligen att den inte ska användas som ersättare till en gl-4 olja?

Har ingen aning om vad det gör för skillnad i en manuell, men något borde det ju vara när dom skriver så.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Olja till växellåda?

Det har du rätt i, då är det ju bra att jag tappar av den när jag byter packboxarna i slutet av veckan. Fram tills dess får HB'n vila.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Olja till växellåda?

GL4 är snällare mot gulmetaller = bronsbussningar, GL5 kan öka slitaget på sådana.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Olja till växellåda?

Leta upp den exakta rekommendationen från Fiat och sök reda på den oljan, ingen vet bättre än tillverkaren. Till vår bil var det bara Total-Elf som kunde leverera. Fiat 230 -96. :)

Fast det är ändå en nästan 25 år gammal rekommendation som på den tiden bedömdes som "tillräckligt bra" för att användas i en billig distributionsbil med dåtidens krav.

Det har ju hänt lite sedan dess så man kan nog vara lite mer öppen för "modernare" alternativ idag.:)
Redline och Omegaoljorna är det många som varit nöjda med...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Olja till växellåda?

Det är inte säkert att den nya oljan är lämplig för den gamla växellådan, se mitt inlägg här ovanför, sedan har många oljeproducenter direkta rekommendationer/översättningar per bilmodell, där har dom ju tagit hänsyn till sådant, men det är inte lämpligt att välja olja efter
att den är dyr, t.e.x. Redline, eller att den anses vara "bra" problemet är mycket mera komplext än så! :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Olja till växellåda?

Jepp, det gäller att kontrollera ordentligt innan man häller i. GL5 är även ajabaja i min Triumph Spitfire -64.
Belöningen för att kolla alternativ kan dock bli riktigt bra. Har som tidigare sagts mycket goda erfarenheter av byte till Omegaolja i en ducatolåda från -88. Och det var garanterat ingen placeboeffekt ;)
 
F

F.d. 50419

Guest
Sv: Olja till växellåda?

Gå in på Liqui moly oilguide,mycket lättläst
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Olja till växellåda?

Jag har på RedLine's hemsida http://www.redlineoil.com/content/files/tech/Gear Oil Tech Info.pdf hittat detta angåeende den misstänkta agressiviteten på gulmetaller i växellådan.

CORROSION PROTECTION
The extreme pressure chemistry used in many gear oils
can be corrosive to brass and bronze used in synchronizers
and bushings. Most gear oils are corrosive at
temperatures of 200°F. Red Line Gear Oils are non-corrosive
up to 300°F and the MTL® in excess of 375°F. A
corrosive gear oil can shorten synchronizer life by half
and can also contribute to rust problems.

Detta övertygar mej om att oljan passar fint i min gamla FIAT-låda. Oljan säljs av Mekonomen för 290:- , 10% rabatt på detta om man har Mekonomen-kortet.

Bennie
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Olja till växellåda?

Knepigt att den olja som tillverkaren rekommenderar och själv använder inte skulle klara de påfrestningar som oljan och växellådan utsätts för.
Jag tvivlar.:confused:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Olja till växellåda?

Det gör den säkert enligt dåtidens krav men om man som Bennsan befinner sig 25 år senare i tiden och därmed har fler alternativ att välja på som kanske förlänger livslängden ytterligare är det dumt att inte undersöka och kanske välja något av dessa.
Utvecklingen av bl.a. oljor lär ju inte ha stått still sen Fiat utvecklade lådan för kanske 30 år sedan. Fiat skiter garanterat i att undersöka nya alternativ till en växellåda i en sedan länge ”död” bil.

Det är väl av samma anledning som många kör på helsyntet i motorn idag trots att det kanske inte står i instruktionsboken…:)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Olja till växellåda?

Redline Lightweight är tydligen den typen som Jankro använder.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t84492-2/#post696989

De andra varianterna av Red Line Shockproof är nog inte att rekommendera.

Bennsan, du skulle använt den här Biltemaoljan till växellådan.

Transmissionsolja, helsyntetisk 75W-90 - Olja - Biltema

Edit: Har man gammal motor eller låda så kan man även ha i lite seal saver för att mjuka upp packboxar och liknande speciellt om man häller i ny tunnare olja.
Seal Saver

Eller motsvarande Omega 917 eller liknande.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Olja till växellåda?

Pekke

Den är just den olja som JANKRO använder som jag tänkt att köpa. Jag har som jag skrev i ett tidigare inlägg kollat upp den på RedLine Oil's amerikanska hemsida & nu också fått ett officiellt uttalande från RedLine's svenska agent att den inte påverkar gulmetaller.

Hej igen! LW Shock Proof oljan är INTE skadlig för gulmetaller.

Med Vänliga Hälsningar,
Bernt Johansson
Red Line Oil
Phone: +46 70 747 25 60
E-mail: bernt@redlineoil.se

Detta har övertygat mej om att oljan är fullt användbar & utan risk att använda i växellådan. Skall bli spännande att se om jag märker någon skillnad med denna olja.

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Olja till växellåda?

Bennsan;..............

............. hemsida & nu också fått ett officiellt uttalande från RedLine's svenska agent att den inte påverkar gulmetaller.

Hej igen! LW Shock Proof oljan är INTE skadlig för gulmetaller.

Bennie[/quote
---------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, dessutom det enda som är tillverkat av gulmetall (troligen någon bronslegering) och som finns i de gamla lådorna är växelgaffeln till femmans/backens växel av någon anledning.
Alla glidlager, synkringar, m.m. är tillverkade av stål och det är nog sådana delar som mår sämst om nu oljan inte skulle vara bra till alla varianter om den kommer upp i hög temp.

Min låda var väldigt trögväxlad från början, mest när den var kall, och allra mest när man skulle ha i ettans växel, och man fick nästan "fladdra" lite med spaken för att komma förbi motståndet ibland.
Med R. L. Shock Proof olja så blev det kanske 40% bättre, eller mindre dåligt :D efter ca. 50 mil.

Efter renoveringen och troligen p.g.av putsningen av de där spärrstiften och urtagen för dem på växelaxlarna, samt putsning av den trubbiga vinkeln på synkringarna så är problemet ca. 90% bättre, och även nu med R. L. olja i lådan.

Håller med om att utveckligen av oljor har nog framskridit en hel del de senaste trettio åren, så om man kan få en olja som hjälper upp problemen lite med sina nyuppfunna tillsatser så borde det vara av godo.

Ordet Shock Proof kan ju i alla fall få fram en viss tro på att den skall skydda de ömtåliga ingreppskuggen på femmans växel....... Men vem vet :rolleyes:....... Det är nog ändå säkrast att växla ner i god tid.

M.v.h. JANKRO.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Olja till växellåda?

Körde Shock Proof Oljan i fars Elnaugh 1988 femväxlade 2.0L Bensinare, var lite trögväxlad innan men betydligt bättre med denna olja. Bilen hade gått 9000 när vi slog i denna olja och gick 3000 till innan den såldes och inga tendenser till ras utan rullade på så fint så..
 
Toppen