• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För många nätter på ställplatser

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Hej
Vi sitter på ställplatsen västra hamnen Trelleborg. Detta är andra natten som vi övernatta här, en mycket bra plats !
En synpunkt bara hur många nätter kan det vara lämpligt att upptar platser för husbilarna på ställplatserna?
Nu står det 12 husbilar och husvagnar samt 5 arbetsfordon som tillhör sk. gästarbetare, dessa fordon upptar 60-70 % av platserna som finns.
Och har stått här i flera dagar tar inte för otroligt att man ligger här veckovis.
Trycker att det borde kunna var maximerat antal nätter på ställplatserna som är livligt frekventerade.:yes:
Lotta, Stefan, Mariane o Rolle.
 

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Sv: För många nätter på ställplatser

Nej jag vet och förstå detta, tänkte bara att man kunde ha ett annat system
:yes:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: För många nätter på ställplatser

Kanske blir det bättre när basketklubben snart börjar ta betalt på platsen?
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: För många nätter på ställplatser

Rena campingen där, t.o.m. förtält t en av husvagnarna uppsatt!
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: För många nätter på ställplatser

Tydligen så missuppfattade jag frågan, brukar själv om jag står på ställplats fortsätta efter två dygn. Besserwisser jaha vad ska jag svara på det?
>Blasse
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: För många nätter på ställplatser

Tycker att upp till en vecka borde vara ok. Om man besöker ett ställe vill man ju ha möjlighet att cykla runt litet och titta på sevärdheter samt besöka olika resturanger mm. Att köra runt hela tiden blir ju stressande. Våra normalstopp brukar vara 2-3 dagar per ställe förutom när vi flyttar oss långsträckor och bara stannar för att sova.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: För många nätter på ställplatser

Har inga synpunkter på hur länge ni stannar på en ställplatser, det måste väl i alla fall vara upp till den enskilda individen att avgöra?

Vad gäller platser likt den som inledningsvis nämndes i tråden, och väl huvudsakligen är till för att serva ekipage som väntar på eller kommit från en färjeöverfart, tycker jag nog att det borde finnas en skylt som tydligt anger att det enbart är tillåtet att stanna på platsen under ett dygn. Använder själv platsen varje år och vet hur svårt det ibland kan vara att hitta en plats - i alla fall om man som vi kommer ganska sent och enbart ska sova inför morgondagens tidiga färjeöverfart till Tyskland.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: För många nätter på ställplatser

P-skylt utan tilläggstavla = 24tim parkering förutom sön o helgdag.

Hur svårt kan de va.........

Hejs
Claes 105
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: För många nätter på ställplatser

Det varierar, jag har faktiskt träffat på ställplatser som ger rabatt på dygnsavgiften vid längre vistelse. Inte här hemma naturligtvis, men i Tyskland där privata ställplatsanordnare kan känna av konkurrens.

aake
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: För många nätter på ställplatser

Nu höjer en gammal "räv" på ögonbrynen igen.

Var det inte avsikten med att ta fram Ställplatser, att vi med husbilar skulle få en möjlighet att enkelt finna en övernattningsplats på vår resa.

Är det då helt OK att man blockerar dessa övernattningsställen i en vecka?

Borde man då inse att en campingplats vore det bättre alternativet?

Jag förstår banne mej inte vart utvecklingen är på väg om vi ska använda Ställplatserna som långtidsboende eller mötesplatser för större grupper, som också börjar bli modernt.

Som husbilsägare av det gamla gardet är jag säkert i minoritet, men jag har svårt att bara vara tyst!

Hälsar
Kåre
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: För många nätter på ställplatser

Smeden, du har alldeles rätt, men det har skett en förändring i husbilars beteende senaste åren. Det har dykt upp lycksökare som erbjuder ställplatser mot avgift, men det finns också husbilar som glatt betalar ett par hundra för en natt. Så en vanlig enkel nattparkering börjar det bli ont om.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: För många nätter på ställplatser

Kanske lite hårt att kalla alla som anlägger ställplaser, och tar ut en avgift, för lycksökare. Om priset blir för högt röstar vi med fötterna och drar vidare till något annat ställe.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: För många nätter på ställplatser

Åsikterna är många, men helt klart är att ägaren av platsen bestämmer reglerna. Sen kan vi tycka bra eller dåligt om det. Kanske ska tänka på ökningen av antalet husbilar också och vi har alla olika preferenser och väljer därför olika. Det ena är väl inte mer rätt än det andra, bara vi kan välja... Jag tycker att det ska finnas olika varianter och vi behöver mer ställplatser omgående med den ökningen av husbilar det är, såväl svenska som utländska turister.
 
Toppen