• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vad har ni för belysning utanför HBen?
I vår gamla hb hade vi en lampa fast monterad ovanför dörren, i vår nya har vi inget och vore bra och mysigt att ha nått inför mörka Kroatiska kvällar i juli!
Tips! (Kanske i markisen vore fint)
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Vi har några ljuslyktor. En med ett elljus som tänds med timer. De andra är vanliga värmeljusstakar som inte blåses ut av vinden. :yes:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Vad har ni för belysning utanför HBen?
I vår gamla hb hade vi en lampa fast monterad ovanför dörren, i vår nya har vi inget och vore bra och mysigt att ha nått inför mörka Kroatiska kvällar i juli!
Tips! (Kanske i markisen vore fint)

Kolla med (Bengt-Åke Linder) Linders Belysning i Falköping så fixar han ledlist för markinsen med dimmer på ett bra sätt.

//Tommy
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Förutom en ledlist över ytterdörren så brukar jag lägga "solcellslocken" till några lampor i framrutan eller annat ställe där solen kommer åt. Lyser sen hela kvällen.
Även nedanstående lampor har jag. Funkar fint, skymningsrelä och kan hakas eller temporärt skruvas fast på markisen t.ex.

Solcellslampa fasad, svart - Home Shop
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Tack! Den verkar bra, Solcellslampa fasad, svart - Home Shop, 2 sådan bör ju räcka för lite mysbelysning:yes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Kan du vänta ett par veckor på leverans så finns samma lampor här för 50:- st inkl frakt.

Jag har köpt ett par men ej hunnit testa dem än.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

De kommer i trepack från Homeshop. Svart eller vit. Har haft en över en dörr på huset ett år i sträck nu. Fungerar fint, den lampan får sol bara halva dán o lyser ca 3-4 timmar på sommaren.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Ni som har belysning på markisen, var tar ni ström och var går ni genom väggen. Verkar vara ett "högriskprojekt". Har varit sugen länge, har en slinga med dimmer men hittar ingen lämplig ställe att ta ström ifrån. Känner inte för att borra hål igenom väggen på Kabe,n.
 
F

F.d. 23070

Guest
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Jeg har brukt 3 stk LEDlister fra Biltema. For å slippe å borre i veggen så har jeg hentet strøm i utelampen. Splittet ledningen til LEDlyset og borret to hull i plastdekslet til lampen. Hullene passer eksakt til diameter på ledningen og hullene er borret litt oppover slik at vann ikke kan følge ledningene inn i lampen. Og litt silicon hjelper også.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Jag har tre stycken ca 2m långa lister med 5050 dioder IP65. Två stycken sitter längst fram på markisen, den sista sitter på "raftern" staget som går in mot husbilen. Ljusstyrkan regleras med fjärrkontroll, ström tas från cigguttaget som sitter i ett skåp innanför dörren. Kabeln går in genom ett av sidofönstren.
LED listen är klistrad på kabelkanal från Jula.
Alla listerna är kopplade med snabbkontakter, frontlisterna med en delad Multiplexkontakt (för modellflyg).


Totalkostnad runt 300:-


Har tyvärr bara en dålig bild från funktionstest.


Peter :)
 

Bilagor

  • DSC_0056.JPG
    DSC_0056.JPG
    1,8 MB · Visningar: 28

mlundqvi

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Täby
HBK-Nr
15207
Medlemskap
2024
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Tack för tipset. Har beställt ett tre pack idag. Blir ett bra komplement till den led lampa som köptes på ett "RV varuhus" i usa för en tid sedan.:)
 

Bilagor

  • 20150527_220027.jpg
    20150527_220027.jpg
    678,5 KB · Visningar: 19
  • 20150527_215919.jpg
    20150527_215919.jpg
    568,1 KB · Visningar: 19

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Belysning för kvällsmys utanför Husbilen.

Ni som har belysning på markisen, var tar ni ström och var går ni genom väggen. Verkar vara ett "högriskprojekt". Har varit sugen länge, har en slinga med dimmer men hittar ingen lämplig ställe att ta ström ifrån. Känner inte för att borra hål igenom väggen på Kabe,n.

Till ledlisten under markisen har jag gått in genom det översta gallret till frysen, tunn platt tvåledare värmelimmad på karossen, vidare ner längs insida dörrkarm in under kylen där jag kunde koppla in mig.
>Blasse
 
Toppen