• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att ladda dator/platta med 12v

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Har köpt en 2-1 d.v.s. Data och platta i ett med löstagbar skärm. Har letat efter att kunna ladda den med 12v men inte hittat någon plugg som passar i datan/plattan.
Har ju i och för sig en inverter på 550w. men känns lite omständigt att gå i från 12v-220v-12v då även datan vill ha 12v. Plus att jag läste om någon sinusvåg, har läst mej till att min inverter har modifierad sinusvåg vilket om jag förstår rätt kan skada en del elektronik.


Någon som har något förslag hur jag löser detta problem?

Hur kan man veta om Data/platta klarar modefierad sinusvåg eller inte?

P-O
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Att ladda dator/platta med 12v

Finns det inte 12V laddare att köpa från leverantören tycker jag du skall lämna tillbaka produkten. En minidator/padda är ju väldigt mobil och som gjord för att användas i bil/båt/husbil. För några år sedan köpte jag en laptop på Mediamarkt för att använda i båten. Till min besvikelse fanns ingen 12V laddare att köpa till. Jag klagade och fick lämna tillbaka datorn i utbyte mot ett annat märke som var bättre kundorienterat.

Erik P
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Att ladda dator/platta med 12v

Man får reda på detta när det går sönder.
Använd aldrig modifierad sinusvåg till elektronik om du inte vet vad du gör och är villig att riskera att det går sönder.
Även om inget går sönder så höjer modifierad sinus värmen rejält i nätdelen och risken är stor att det blir brum på sekundärsidan som batterier inte brukar gilla utan det förkortar livslängden på batterier.

Rena Sinus är så billiga idag så ett gott råd är att byta ut invertern du har.

För att hjälpa dig med vilken 12 V laddare du kan använda så får du tala om vilken platta du köpt så det går att läsa på vad den kräver för anslutning och spänning.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Att ladda dator/platta med 12v

Har köpt en 2-1 d.v.s. Data och platta i ett med löstagbar skärm. Har letat efter att kunna ladda den med 12v men inte hittat någon plugg som passar i datan/plattan.
Har ju i och för sig en inverter på 550w. men känns lite omständigt att gå i från 12v-220v-12v då även datan vill ha 12v. Plus att jag läste om någon sinusvåg, har läst mej till att min inverter har modifierad sinusvåg vilket om jag förstår rätt kan skada en del elektronik.


Någon som har något förslag hur jag löser detta problem?

Hur kan man veta om Data/platta klarar modefierad sinusvåg eller inte?

P-O

Ta med plattan till Kjell&Co eller liknande, de har säkert en som passar, om det inte är en väldigt ovanlig kontakt.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Att ladda dator/platta med 12v

Man får reda på detta när det går sönder.
Använd aldrig modifierad sinusvåg till elektronik om du inte vet vad du gör och är villig att riskera att det går sönder.
Även om inget går sönder så höjer modifierad sinus värmen rejält i nätdelen och risken är stor att det blir brum på sekundärsidan som batterier inte brukar gilla utan det förkortar livslängden på batterier.

Rena Sinus är så billiga idag så ett gott råd är att byta ut invertern du har.

För att hjälpa dig med vilken 12 V laddare du kan använda så får du tala om vilken platta du köpt så det går att läsa på vad den kräver för anslutning och spänning.

Jag har köpt en Acer, på 220v laddaren står det att den vill ha 12v 1,5 amp
stickproppen i Datan/plattan är 3mm tjock och 8mm lång med hål i
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Att ladda dator/platta med 12v

i
Har köpt en 2-1 d.v.s. Data och platta i ett med löstagbar skärm. Har letat efter att kunna ladda den med 12v men inte hittat någon plugg som passar i datan/plattan.
Har ju i och för sig en inverter på 550w. men känns lite omständigt att gå i från 12v-220v-12v då även datan vill ha 12v. Plus att jag läste om någon sinusvåg, har läst mej till att min inverter har modifierad sinusvåg vilket om jag förstår rätt kan skada en del elektronik.


Någon som har något förslag hur jag löser detta problem?

Hur kan man veta om Data/platta klarar modefierad sinusvåg eller inte?

P-O
Om du lämner fabrikat og nav på Plattan, så er det mücket lättere at gi hjälp. ( ursäkta mit svensk!)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Att ladda dator/platta med 12v

Paypal eller kreditkort er betalingsmåten hps ebay - som i noen år har eid paypal.

Har selv storebror til den pc du har kjøpt med 4 GB minne og fullhd skjerm.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Att ladda dator/platta med 12v

Nu bliver jeg jo nok overfaldet og belært om at jeg ikke har en sk.. forstand på noget m.m.
- men jeg bruger en billig 1000 watt inverter med firkantkurve fra Harald N.
samt den medleverede strømforsyning til mine laptops.

Jeg har taget risiko'en og aldrig haft nogen ødelagte 230 - 19 volt ladere.
Hysterisk skræk for hvad der kan ske har jeg ikke :cool:
- det er billigere at prøve og jeg har sparet mange penge og ulejlighed.

Har kun en 12 år gammel 12 til 19 volt lader men 3 laptops p.t.
2 Acer Aspire 15 og one
1 Akoya hybrid tablet/PC med 2 x harddisk
samt 2-3 externe harddiske (USB 3.0) for produktion av videofilm.

Igennem de sidste 10 år har jeg ikke haft problemer med den billige 1000 watt inverter med fyrkant våg
kan levere strøm til alt 230 volt udstyr mindre end 1000 watt.
Iberegnet elektrisk tandbørte ;)
Strøm forlust er peanuts av 280Ah - stadig ingen hysteri.

Så mit svar er - tag risiko - hvor galt kan det gå.

Jeg tog risiko'en med dette ærlige indlæg :cool:
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Att ladda dator/platta med 12v

Tack så mycket för all hjälp och tips jag fått, Klubben är fantastisk som har så många hjälpsamma människor
MVH
P-O
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Att ladda dator/platta med 12v

Jag har skaffat laddare till både datorer och platta via Duracel Direkt. De har inte bara batterier utan passande laddare till det mesta.

Leif Torså
 
Toppen