• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om att koppla inverter

F

F.d. 25911

Guest
Har försökt att läsa och förstå detta men något osäker fortfarande. Jag har fått tag på en som jag tänker mig att koppla mot mina två bodelsbatterier, 2*90 och solpanel.
I instruktionerna till invertern står det att jag ska koppla bort kablarna från batteriet då den inte används. Kan det verkligen behövas?

Jag menar Invertern har ju on/off-knapp, under 4 w tomgångsförbrukning, lågt batteriavstängning, överspänningssäkring och ingången ska vara kortslutningssäkrad. Borde jag inte våga/kunna ha invertern avslagen men kablarna fast kopplade mellan batteri och inverter hela tiden?

Vidare funderar jag över om jag måste/bör koppla på en extra säkring mellan batteri och inverter, det sitter på baksidan av invertern en säkring (se bild).

Och en sista fundering är om jag ska använda någon jord/grund på skruven som sitter under +- kopplingarna på inverterns baksida?
 

Bilagor

  • IMG_1076.JPG
    IMG_1076.JPG
    861,7 KB · Visningar: 42
  • IMG_1077.JPG
    IMG_1077.JPG
    1 MB · Visningar: 37

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Om att koppla inverter

Du bör ha en säkring så nära batteri som möjligt och det hittar du tex HÄR.
Använd så korta kablar som möjligt och dessa kan vara fast installerade om du använder riktiga kabelskor som chrimpes och inte lösa batteriklämmor.
Det finns inverters som drar lite ström även när de är avslagna på fronten så du får kanske kolla detta om bilen står utan laddning en längre tid.
Jordskruven kan du förbinda med skyddsjorden för 230VAC systemet.
Känner du dig osäker så anlita en elektriker för jobbet.
 
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Tack, vi kommer att bo och resa runt i bilen under ett år, räknar att maximalt stå still utan ström i 5-10 dagar, har solpanel och kommer bara ladda datorer, plattor och andra batterier som kamera och handmixer, inte köra någon maskin över invertern. Vi är inga storförbrukare av el, så om jag förstår rätt så kan det fungera fint att skruva fast kablarna och inte plocka bort dom hela tiden. Bra, det känns bättre än att hålla på och koppla dit/bort.

Planen är att ta hjälp av el-kunnig vän men vill lära mig och höra med er erfarna först. Och om jag förstå så är lösningen att ta den anpassade kabeln som följde med i kartongen, kapa den och skruva dit en säkringshållare/säkring så nära batteriet som möjligt. Sen med kort kabel skruva fast invertern 20 centimeter ovanför batterierna och skruva dit kablarna.

Det där med: "Jordskruven kan du förbinda med skyddsjorden för 230VAC systemet."

Förstår jag inte men kommer ta hjälp när det väl är dags. Men men jag tolkar det som att det finns en jordkabel som är kopplat till befintliga 230VAC systemet och att jag bör koppla ihop denna på jordskruven på invertern.
 
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Jag trodde jag skulle komma runt 12v laddning med invertern. Tänkte att invertern inte kommer kunna köra slut/tömma batterierna då den har först varning för lågt och sen automatisk avstägning om det blir för lite laddning i batteriet.

Jag kommer bara ladda två datorer, två plattor , två mobiler och andra batterier ca varannan dag. Är det troligt att det suger ur mina dubbla 90s batterier och att solpanelen inte hinner ladda upp det jag förbrukar?
(Kommer även att köra bilen ca 5 timmar en gång i veckan)

Förutsatt att jag alltid har laddade batterier, vad är det dåliga med att köra 230 med invertern?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Om att koppla inverter

Jag trodde jag skulle komma runt 12v laddning med invertern. Tänkte att invertern inte kommer kunna köra slut/tömma batterierna då den har först varning för lågt och sen automatisk avstägning om det blir för lite laddning i batteriet.

Jag kommer bara ladda två datorer, två plattor , två mobiler och andra batterier ca varannan dag. Är det troligt att det suger ur mina dubbla 90s batterier och att solpanelen inte hinner ladda upp det jag förbrukar?
(Kommer även att köra bilen ca 5 timmar en gång i veckan)

Förutsatt att jag alltid har laddade batterier, vad är det dåliga med att köra 230 med invertern?

Du får stora strömförluster. Mer energisnålt med 12 v direkt.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Om att koppla inverter

Jag trodde jag skulle komma runt 12v laddning med invertern. Tänkte att invertern inte kommer kunna köra slut/tömma batterierna då den har först varning för lågt och sen automatisk avstägning om det blir för lite laddning i batteriet.

Jag kommer bara ladda två datorer, två plattor , två mobiler och andra batterier ca varannan dag. Är det troligt att det suger ur mina dubbla 90s batterier och att solpanelen inte hinner ladda upp det jag förbrukar?
(Kommer även att köra bilen ca 5 timmar en gång i veckan)

Förutsatt att jag alltid har laddade batterier, vad är det dåliga med att köra 230 med invertern?

Der vil altid være tab af effekt ved at konvertere 12v til 230v. Det vil være meget bedre at anskaffe ladere til mobiltelefoner m.m. der går fra 12V og til den v som enheden behøver.
For eksempel har jeg en lader der går fra 12v til 19,5v som min PC behøver. den er mere effektiv end første at gå fra 12v til230v og derefter fra 230 ned til 19,5v. der er tab ved begge konverteringer.

Selv TV kan fås så de kører direkte på 12.v-

Efter min erfaring er der kun 2 ting i en husbil, der ikke kan køre på 12v, og det er fruens hårtørrer og den elektriske tandbørste. Derfor har vi en inverter på 1500w til en hårtørrer på 1250w og inverteren (ren sinus) kan også trække tandbørsten. 2 stk. 110 solpaneler og et stk 95 amph batteri og det kører fint (varmen kører på diesel og køleskab og vandvarmer på gas)
 
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Förstår jag allt rätt så gör jag klokast i att sälja invertern och köpa adaptrar med rätt storlek för plattor, datorer, telefoner och övriga batterier.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Om att koppla inverter

Förstår jag allt rätt så gör jag klokast i att sälja invertern och köpa adaptrar med rätt storlek för plattor, datorer, telefoner och övriga batterier.

Även jag har en inverter på 2000 Watt. Men den använder jag i nödfall. T.ex nu för vår 12 volts laddare till datorn har pajat. Vi har ingen laddare på 12 volt till elcyklarna och måste använda invertern. Det är bra att ha. Sälj den inte.

Men mycket av elektroniken går på 5 volt och 12 volt och 19 volt. Mobiler routers, datorer, tv och dyl.

Försök fixa grejer till dessa från 12 volts uttaget.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Om att koppla inverter

Jag trodde jag skulle komma runt 12v laddning med invertern. Tänkte att invertern inte kommer kunna köra slut/tömma batterierna då den har först varning för lågt och sen automatisk avstägning om det blir för lite laddning i batteriet.

Jag kommer bara ladda två datorer, två plattor , två mobiler och andra batterier ca varannan dag. Är det troligt att det suger ur mina dubbla 90s batterier och att solpanelen inte hinner ladda upp det jag förbrukar?
(Kommer även att köra bilen ca 5 timmar en gång i veckan)

Förutsatt att jag alltid har laddade batterier, vad är det dåliga med att köra 230 med invertern?

Det är inget dåligt med att ladda prylar via invertern förutsatt att det är en inverter som levererar ren sinus. Invertern är också bra att ha till saker som tex, eltandborste, rakapparat mm. Jag använder min ibland även till att ladda dator och annan elektronik. Men visst är den bästa lösningen att gå direkt från 12V till aktuell laddspänning om man vill hushålla med 12voltselen.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t72812-2/#post579111
 
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Tack för tipsen, ska fortsätta att läsa tråda och ska skaffa adaptrar för 12v och köra invertern sparsamt.

Men fortsätter med lite kunskapsinhämtning :)

Angående jordskruven på min inverter och "Jordskruven kan du förbinda med skyddsjorden för 230VAC systemet." På nybörjiska vad betyder det?

Och såg i länkade tråden att det kanske inte behövs användas "jordning" eller säkring på invertern?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Om att koppla inverter

Jag har en inverter med relativt liten effekt (300W) och förlitar mig till den säkring som finns inbyggd. Jag har en fast koppling direkt till batteribanken eftersom den inte drar någon ström när strömbrytaren på invertern är avslagen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Om att koppla inverter

Jag har mätt upp min Waeco 600 watt och den drar inte något när knappen slås av på invertern. Men jag har i alla fall satt en säkring mellan den och batteribanken. Hellre en för mycket än för lite... Vill inte vakna mitt i natten ute på någon ödslig fricamping pga strömavbrott pga att jag inte säkrat. Ska man vara säker på den inbyggda säkringen får man nog ta isär invertern och kolla hur den ligger kopplad. Jag gissar att den inbyggda säkringen är för utgången och inte ingången, annars borde säkringen vara betydligt större än de jag sett...
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Om att koppla inverter

Säkringen kopplar bara bort spänningen bortom själva säkringen. Så om kabeln till invertera skadas (isoleringen) eller lossnar från invertera, och den är kopplad direkt på batteriet utan säkring, kan det bli en rejäl smäll! Därav säkring så nära batteriet som möjligt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Om att koppla inverter

Det finns bara några få fall där inte en säkring ev. kan funderas över.

När inverterad sitter så nära att kabellängd till själva säkringen blir längre än en kabel direkt mellan batteri/inverter.

Men det är få fall man kan montera inverter så nära.
Även om det själv vart gränsfall någon gång, så har jag nyttjat säkring.

Brukar då ansluta en automatsäkring lämpad för lasten.
Tex. min inverter lev. 5000W, men är säkrad med "bara" 180A
För att inte kunna åstadkomma batteribank för stort strömuttag.

Att jag köpte en stor inverter beror på att jag inte gillar att
pressa en dito fullt ut då det kan ge "konstiga" effekter.

Avstämt mot dryga 300Ah batteribank.
Mvh
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Om att koppla inverter

I mitt fall är invertern monterad ca. 1 dm. från batteribanken och med en säkring blir det nog som Magnus skriver.. " invertern sitter så nära att kabellängd till själva säkringen blir längre än en kabel direkt mellan batteri/inverter."

Möjligen skulle man kunna sätta en sådan här säkringshållare på kabeln till batteriet men det känns som att det kanske bara blir en felkälla.
 
Senast ändrad:
Toppen