• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om att koppla inverter

F

F.d. 25911

Guest
Har försökt att läsa och förstå detta men något osäker fortfarande. Jag har fått tag på en som jag tänker mig att koppla mot mina två bodelsbatterier, 2*90 och solpanel.
I instruktionerna till invertern står det att jag ska koppla bort kablarna från batteriet då den inte används. Kan det verkligen behövas?

Jag menar Invertern har ju on/off-knapp, under 4 w tomgångsförbrukning, lågt batteriavstängning, överspänningssäkring och ingången ska vara kortslutningssäkrad. Borde jag inte våga/kunna ha invertern avslagen men kablarna fast kopplade mellan batteri och inverter hela tiden?

Vidare funderar jag över om jag måste/bör koppla på en extra säkring mellan batteri och inverter, det sitter på baksidan av invertern en säkring (se bild).

Och en sista fundering är om jag ska använda någon jord/grund på skruven som sitter under +- kopplingarna på inverterns baksida?
 

Bilagor

  • IMG_1076.JPG
    IMG_1076.JPG
    861,7 KB · Visningar: 41
  • IMG_1077.JPG
    IMG_1077.JPG
    1 MB · Visningar: 36
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Vad jag lärt mig är:

1. Så nära batteriet som möjligt
2. Så grova kablar som möjligt
3. Använd helst en säkring så nära batteriet som möjligt, en säkring på 40A borde räcka för min 300w?
4. Minst förlust är om jag använder adaptrar för 12v
5. Jag kan utan risk för överhettning/urladdning montera fast kablarna på batteriet med en riktig kabelsko. Men förmodligen stjäl invertern lite laddning även om jag har den i off-läget, vad jag kan utläsa från bifogad bild så är det i mitt fall under 4w per timme?

Minst två frågor kvar, tack för hjälpen :)

1. Jag har två bodelsbatterier och funderar på jag bör koppla + på ena batteriet och - på andra eller köra bägge på samma batteri?

2. Angående jordskruven på min inverter så fick jag följande tips: "Jordskruven kan du förbinda med skyddsjorden för 230VAC systemet.". Vad betyder det?

//Tack
 

Bilagor

  • inverter.jpg
    inverter.jpg
    92,2 KB · Visningar: 8

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Om att koppla inverter

4 W i tomgångsförbrukning ger 96 Wh per dygn, vilket motsvarar 8 Ah per dygn. Således rätt många procent av batterikapaciteten (såvida du inte har en stor batteribank).
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Om att koppla inverter

Tomgångsförbrukning under 4W betyder nog att det är den effekt som förbrukas om invertern är påslagen men ingen belastning ansluten. Om den är avslagen så är troligen förbrukningen 0 men det är lätta att kolla med ett mätinstrument. Jag har kollat min och där förbrukas ingen energi när den är avslagen med strömbrytaren på frontpanelen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Med 4 watt = 0,3 A på 2 nya 90 Ah AGM kan du använda 200 Ah
Er du :confused:

Batterier har en nominell kapacitet t.ex. 180 Ah ved 9 Ampere i 20 timmar - C20 norm.
Ned till 10,5 volt = destruktion.
OM du kun använder til 11,5 volt har du ca. 83% ved C20 -- 9 A.
Du använder endast 0,3 A det gir omtrent 125% i forhold til 9 A.
I henhold til tabel för AGM.

Altså din inverter kan fungera standby i ca. 25 dage
- for den sag.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Tomgångsförbrukning under 4W betyder nog att det är den effekt som förbrukas om invertern är påslagen men ingen belastning ansluten. Om den är avslagen så är troligen förbrukningen 0 men det är lätta att kolla med ett mätinstrument. Jag har kollat min och där förbrukas ingen energi när den är avslagen med strömbrytaren på frontpanelen.

Jeg har 2 invertere 1000 og 2000 watt - har haft 150 watt sinus men ingen fördel for mig.
2000 watte'n använder 0 watt om den är stängd på betjeningspanelen.

1000 watte'n använder 4 watt om den er stand by eller stängd.
Den användas 24 timmar/dygn på resa.
Husbilen har nominell 280 Ah.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Om att koppla inverter

1. Jag har två bodelsbatterier och funderar på jag bör koppla + på ena batteriet och - på andra eller köra bägge på samma batteri?

2. Angående jordskruven på min inverter så fick jag följande tips: "Jordskruven kan du förbinda med skyddsjorden för 230VAC systemet.". Vad betyder det?

1) Teoretisk på kryds d.v.s. plus på ena batteri och minus på på andra.
Praktisk med endast 300 watt - gör som du vil :)

2) Jag använder stell - da syslar jag inta med 230 volt installationer i net utanför jordfäls-bryteren. (teori)
 
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Använd en bra typ sikring
De klena flat-sikringer är inte bra för mere 20 -30 A vid kontinerlig belastning.

Om jag försöker räkna så:

Max korta belastning på min 300w är 600w och då räknar jag 600w/12v = 50a säkring är lagom. Och jag bör satsa på nedan exempel så nära batteriet som möjligt:

//Tror jag lär mig något, om än sakta så :) Tack.
 

Bilagor

  • säkringshållare.jpg
    säkringshållare.jpg
    56,7 KB · Visningar: 14
  • smaltsakringar-50a-kapslad.jpg
    smaltsakringar-50a-kapslad.jpg
    6,6 KB · Visningar: 674
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

1) Teoretisk på kryds d.v.s. plus på ena batteri och minus på på andra.
Praktisk med endast 300 watt - gör som du vil :)

2) Jag använder stell - da syslar jag inta med 230 volt installationer i net utanför jordfäls-bryteren. (teori)

- Jag förstod inte 2) men det kanske jag inte behöver :)
Jag har läst lite om skyddsjorden och om jag förstår rätt så bör jag ansluta invertern till befintliga 230VAC systemets jord i husbilen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Sådan her er det i Danmark:
Det är inta lovligt at kopla til husbilens 230 volt faste installation utan offentlig installatør godkendelse.
Men om du själv via t.ex. inverter gør 230 volt installation - da er det lagligen.
- sådan er det.
Det är nettet som gør skillnaden.
I min husbil använder jag inta jordskruven (stel)
Inverterna är montert på stel - jord - masse.
OK ?
- -
Det är en bra sikring som med en micro lampe berätter om sikringen er gåt sönder'.
Sådan !
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Liten uppdatering:

Jag är nu inne på att inte installera invertern utan att "bara" köra med "cigguttag", adaptrar och usbladdare. Jag tänker mig att lösa det genom att koppla:

Batteri - kabelsko - 2,5 mm2 kabel - strömbrytare - 2,5 mm2 kabel - säkringslåda med 5-10a flatstiftsäkringar - 1,5 mm2 kabel ut till gasollarm, två "cittuttag".

Kanske skulle vara smartast att gå genom EBL:en eller en helt annan lösning men det är vad jag just nu ser som bästa. Tar gärna kommentarer, tips o.s.v. behövs huvudsäkring eller andra klokheter?

Lite bilder:
 

Bilagor

  • MinBatteri.jpg
    MinBatteri.jpg
    34,7 KB · Visningar: 437
  • MinEBL.jpg
    MinEBL.jpg
    23,9 KB · Visningar: 438
  • MinSakring.jpg
    MinSakring.jpg
    36,5 KB · Visningar: 435
  • Minsakringsbox.jpg
    Minsakringsbox.jpg
    29,9 KB · Visningar: 438
  • Mincigguttag.jpg
    Mincigguttag.jpg
    15,3 KB · Visningar: 435
  • Minusb.jpg
    Minusb.jpg
    6,6 KB · Visningar: 4
  • Minadapter.jpg
    Minadapter.jpg
    15,4 KB · Visningar: 436

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Om att koppla inverter

Misstänker att du i något cigguttag kommer använda USB-adapter, så kanske koppla en sådan direkt? Flatstiftscentralen var har du köpt den?
 
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Inte för att jag vet hur eller varför man ska använda den men. Är det av mindre betydelse eller är det klokt om jag går genom min EBL?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Visningar: 6

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Om att koppla inverter

Skall du ha 2 cigguttag/12 volt uttag så bör de säkras med 10 A vardera, mer bör man inte ta på dessa uttag och då räcker 2,5 mm2 till vardera vilket blir 120 - 125 W per uttag vid 12,5 V.

Gasollarmet drar väl knappast något så där räcker det med 3A säkring.

Du har då max 23 A uttag från säkringsboxen vilket ger att du bör ha 6 mm2 kabel som är avsäkrad med 25 A vid batteriets pluspol.

Minus/jordanslutningen på boxen kopplas till bra jord eller minuspol och dessa är naturligtvis för att förbrukarna skall få en jord/minusanslutning.

Skulle någon 12 V pryl vilja ha mer än 120 Watt, säg 150 W så får du gå upp till en 15 A säkring och ev. 4 mm2 ledning till det uttaget.

Kabeldimension beror på belastning ( Watt/Ampere ) och kabelns totala längd.
USB-uttag för mobiler brukar ge mellan 1A och 3A vilket ger 5W - 15W ( 5V * 3 A = 15 W ) belastning på 12 voltsystemet och det drar då c:a 1,25 A på 12V ( 15W/12V = 1,25A )

När man räknar på likström så använder man dessa beräkningar:
V * A = W
W / A = V
W / V = A

Här finns en kalkylator för kabellängd eller area vid olika spänningar eller effekter, under den finns även max säkring vid olika kabeldimensioner.

Kalkylator för kabelarea


Om du skall koppla boxen direkt till batteriet eller EBL får du själv avgöra, på min gamla Burstner -92 fick jag dra ett uttag direkt från batterierna för TV:n eftersom original 12V uttag fick rejäla spänningsförluster när Trumafläkten gick, rejält underdimensionerat elsystem så att säga.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Om att koppla inverter

Fördel genom att gå via EBL: stänger du av den, kopplar du bort allt du har installerat, inget uttag som ligger och drar ström som du kan glömma att koppla bort (= tomt batteri).
Trots detta har jag själv kopplat all extrautrustning i min bil direkt till batteriet. Då kan jag bestämma kabelareor och säkringar själv. Har dock en huvudbrytare vid batteriet som bryter allt.
 
Toppen