• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalitetsdäck!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
En kompis, norsk sådan, träffade jag i Enkirch och när han hörde att jag köpt nya däck, Contental Vanco four season, började han genast på det där oefterhärmliga norska sättet att förklara för mig vilka däck jag borde ha köpt.

"Michelin Agilis sommardäck är verldens beste deck" sa han och visade mig stolt sina bakdäck som var 8 år gamla och hade rullat 11400mil och fortfarande var i ett mycket gott skick. "De är lite mer slitna än mina nya framdäck som bara är 5 år och inte rullat mer än 5000 mil"!

Jag förklarade för honom att jag hade fått en ringexplosion en gång med c:a 6 år gamla däck på min första husbil och att sådant inte var att leka med. "Kolla om du kan hitta några torrsprickor i däcken" sa jag till honom och vid närmare skärskådning kunde faktiskt några väldigt små sprickor skönjas på bakdäcken. "Väldigt små sprickor som är svåra att se" sa han. "De rullar nog mange tusen mil till".

En viss oro kunde man dock ana i tonläget och han bad mig skriva om det här på klubben för att få lite käcka kommentarer!

Sätt igång!

Jappe
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Kvalitetsdäck!

Däck är färskvara.
Eftersom du träffade honom söderut vid den här årstiden så är nog inte hans däck förvarade svalt och solskyddade så ofta.
Hoppas han gör något åt däcken. Så man inte möter honom med de gamla däcken på.

Tack för dina reskildringar Jappe.
Dom gör att jag sitter vid datorn och får inget gjort, och sen är jag så dj...a avunsjuk.
Men tänk inte på mig...nej. nej.

/Leif
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsdäck!

Häller med och är fruktansvärt avis. Tänk att vara 74 bast och vara ute på sådana strapatser. Lev gott Jappe.
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Kvalitetsdäck!

hej vi fick däckexplosion på autobahn förra året på däck som inte var fem år gamla o endast hade rullat drygt femtusen mil ! det ena small o det andra var på väg ! nu gick allt bra denna gången tack o lov ! nu sitter det Michelin på tänker inte chansa med annat ! bytte alla fyra !
 
F

F.d. 55310

Guest
Sv: Kvalitetsdäck!

Vem mer än Michelin tillverkar däck för husbil????
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kvalitetsdäck!

Dom man kommer på så där på direkten är ju Michelin, Continental & Roadstone som är ett ryskt däck men det finns nog flera.

Bennie
 
Toppen