• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar gråvattentanken?

F

F.d. 26346

Guest
Hej,
Efter att i 2 år lånat en gammal Chausson -88 utan servo eller hästkrafter har vi nu köpt en Fiat Dethleff -99 med våningssängar osv. Perfekt för vår familj med två barn! :)

Nu är vi äntligen husbilsfolk på riktigt!

Dock, ett problem visade sig dock ganska snabbt. Vi har en gråvattentank, med reglage på högerväggen där vi kan öppna ventilen.

Gråvattentanken är som jag förstår det som ett U längs bakaxelnz

Problemet: både dusch och köks vattnet går ut genom en typ, gammal trädgårdsslang rakt ut på backen, dvs inte in i Gråvatten tanken. Vet någon hur detta brukar vara och se ut? Undrar varför tidigare ägare gjort såhär?

Vad skall jag göra?

//fam. Hermansson
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Allt gråvatten skall samlas upp i tanken för att släppas ut på för detta avsett ställe. Antingen har du en läcka någonstans, någon kran öppen eller så är tanken bortkopplad så att gråvattnet rinner rakt ut på marken. Hur som helst, att låta gråvattnet gå rakt ut gör ingen husbilsresenär populär & vi får dåligt rykte.

Bennie
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Hej,
Jag förstår att den skall gå till gråvattentanken. Men brukar dusch/toa och kök anslutas till tanken via en trädgårdsslang? Isf vart bör anslutningen vara?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Avloppsslangar brukar vara lättböjliga spiralförstärkta plastslangar. Är det trädgårdsslang på alla avlopp i bilen? Om inte tidigare ägare gjort om allt avlopp i bilen så borde du hitta originalslang någonstans, kolla alla anslutningar vid gråvattentanken.

Bennie
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Kolla så att det inte är ventilerna för avluftning inför vinterförvaring som är öppna. Brukar sitta ett par på både varm och kallvattensidan.

Mvh. Mathias
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Kolla så att det inte är ventilerna för avluftning inför vinterförvaring som är öppna. Brukar sitta ett par på både varm och kallvattensidan.

Mvh. Mathias

Nu blandar vi äpplen & päron. Eftersom det gäller gråvattentanken så finns det bara en ventil (för avtappning) & denna bör sitta under bilen.

Bennie
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Hej,
Ja vattnet som kommer från diskhoarna går idag inte till gråvattentanken utan går rätt ut i backen genom en grå slang...

Får försöka lista ut vart den borde gå...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Titta på gråvattentanken i ovankant på sidorna, där finns nog anslutningar att dra slangarna till. Du bör ha minst 2 slangar, en från diskhon & en från tvättstället på toaletten. Har du dusch i bilen så finns det ytterligare en slang från denna ifrån duschkaret.

Bennie
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Jag hade en -99 Detleffs och där var det 28mm svarta avloppsrör undertill och vattenlås med löstagbart lock under bilen. Det var 2 separata vattenlås och ingångar i avloppstanken från vardera toa o kök.
Diskhon var ansluten med slang och adapter till de svarta rören nere vid golvet under diskbänken, rören gick inne i det lastutrymme som fanns under bilen längst bak.
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Jag hade en -99 Detleffs och där var det 28mm svarta avloppsrör undertill och vattenlås med löstagbart lock under bilen. Det var 2 separata vattenlås och ingångar i avloppstanken från vardera toa o kök.
Diskhon var ansluten med slang och adapter till de svarta rören nere vid golvet under diskbänken, rören gick inne i det lastutrymme som fanns under bilen längst bak.

Hej,
Kollade snabbt.

Ser ut som det är en ganska grov gul slang som går till avloppet. Den svarta och röda trädgårdsslangen ser ut att vara tillförsel av kall och varmvatten. Det verkar mer som att det inte är Gråvatten som går ut.

Spolar jag kallvatten och har pluggat diskhon så kommer det ut genom den svarta slangen ändå? Oavsett vart jag spolar....! Men det kommer ändå vatten i kranen. någon som fattar något?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Kolla var du har pannan så sitter det nog en ventil med en röd knapp på i närheten. Dra upp den röda knappen så blir det nog tätt. Det är frostskyddet för varmvattenberedaren.
Pannan brukar sitta under garderoben men kan även vara under någon säng.
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Kolla var du har pannan så sitter det nog en ventil med en röd knapp på i närheten. Dra upp den röda knappen så blir det nog tätt. Det är frostskyddet för varmvattenberedaren.
Pannan brukar sitta under garderoben men kan även vara under någon säng.

Där har vi svaret!!

Tack, som jag skrev i det inledande inlägget, första husbilen för oss. Bruksanvisning på tyska och inga bekanta eller liknande som har husbil varvid detta forum är guld värt. Får bli medlem i klubben nu :)

Återigen, tack!
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Hur fungerar gråvattentanken?

Den där har man råkat ut för, av någon anledning hade jag fått för mig att frostvakten inte kunde ha löst ut eftersom systemet var tomt på vintern. Så fungerade det inte :). Nåväl små misstag ger stor kunskap. Det gäller att undvika dom stora misstagen om man kan.
 
Toppen