• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12v smart TV, finns det?

F

F.d. 50715

Guest
Har sökt, utan att hitta, en 20-22" LCD-tv med 12v-drift som har inbyggt wifi. Brukar kallas smart-tv, men jag hittar ingen som drivs både av 220 och 12.

Tips emottages om ni vet var det finns?
Eller det finns inte?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: 12v smart TV, finns det?

Enklast är att koppla in en Minix eller annan "smart" dongel, kopplas direkt i HDMI porten, har WiFi. Gör du på det viset är du inte låst till vad TV tillverkaren bestämt att du ska ha för appar eller när dom tröttnar på att släppa uppdateringar, bara att tanka ner från Google Play. Har byggt några lastbilar på jobbet på det viset och skippat antenn helt, köra bara playappar "svtplay, TV4play o.s.v. Har den USBingång har den dessutom i regel en bra mediaspelare också.



210NEOG4_3.jpg





Peter :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: 12v smart TV, finns det?

Jag har funderingar åt detta håll men slukar inte playkanalerna många MB och internet operatörerna av mobilt internet drar ju ner på tilldelningen och höjer priserna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 12v smart TV, finns det?

Jag skulle inte lägga extra pengar för att få wifi inbyggt tv'n.

Har inbyggt wifi i en dyr hemma-tv, vilket enligt mej är ett skämt.

Ett alternativ är Chromecast.
Använder själv en Chromecast hemma(ibland i husbilen)
https://www.google.se/chrome/devices/chromecast/

Tittar på film och serier "före alla andra" på swefilmer.com, som fjärrstyrs från mobilen(i samma wifi)

Så gör jag :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50715

Guest
Sv: 12v smart TV, finns det?

Enklast är att koppla in en Minix eller annan "smart" dongel, kopplas direkt i HDMI porten, har WiFi. Gör du på det viset är du inte låst till vad TV tillverkaren bestämt att du ska ha för appar eller när dom tröttnar på att släppa uppdateringar, bara att tanka ner från Google Play. Har byggt några lastbilar på jobbet på det viset och skippat antenn helt, köra bara playappar "svtplay, TV4play o.s.v. Har den USBingång har den dessutom i regel en bra mediaspelare också.



210NEOG4_3.jpg







Peter :)
Det är precis det jag är ute efter, dvs kunna köra appar som Netflix, SVT, TV4, mfl när det finns tillgång till wifi.

Går de på strömmen från hdmi-uttaget? För de måste funka utan 220v.

Egentligen använder jag Apples produkter men Apple-tv kräver 220v.
 
F

F.d. 50715

Guest
Sv: 12v smart TV, finns det?

Jag skulle inte lägga extra pengar för att få wifi inbyggt tv'n.

Har inbyggt wifi i en dyr hemma-tv, vilket enligt mej är ett skämt.

Ett alternativ är Chromecast.
Använder själv en Chromecast hemma(ibland i husbilen)
https://www.google.se/chrome/devices/chromecast/

Tittar på film och serier "före alla andra" på swefilmer.se, som fjärrstyrs från mobilen(i samma wifi)

Så gör jag :)

Verkar ju vara det jag är ute efter! Bra pris och kompatibel med Apple.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: 12v smart TV, finns det?

Jag skulle inte lägga extra pengar för att få wifi inbyggt tv'n.

Har inbyggt wifi i en dyr hemma-tv, vilket enligt mej är ett skämt.

Ett alternativ är Chromecast.
Använder själv en Chromecast hemma(ibland i husbilen)
https://www.google.se/chrome/devices/chromecast/

Tittar på film och serier "före alla andra" på swefilmer.se, som fjärrstyrs från mobilen(i samma wifi)

Så gör jag :)

Swefilmer lyckas jag inte med på ipad till chromecast. Kanske måste vare en androidpadda eller telefon?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 12v smart TV, finns det?

Swefilmer lyckas jag inte med på ipad till chromecast. Kanske måste vare en androidpadda eller telefon?

Har själv aldrig provat att styra Chromecast med en Appleprodukt, så det kanske stämmer, kanske samma sak åt andra hållet att styra Apple-tv med en Android (?)

Däremot ifall det inte kommer upp chromecast-logga på filmen så speglar jag filmen från mobilen till tv'n, men då blir mobilen låst under spelningen. Detta är annars det fina med chromecast att den inte låser upp mobil/platta utan man endast använder de som en fjärrkontroll, och kan göra annat med mobilen under spelningen.
 
F

F.d. 50715

Guest
Sv: 12v smart TV, finns det?

Chromecast finns som app i iTunes, så jag räknar med att det fungerar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 12v smart TV, finns det?

Tydligen så är det begränsningar, tar du ner cromecast-appen i din iphone/ipad så kan du under upptäck se vilka tjänster den är kompatibel med, tyvärr bara casta de vanliga betaltjänsterna netflix, hbo m.m.

Men det ska gå att spegla via cromecast, Googla :)

Här en artikel från Februari om problemet:
Disse funktioner i Chromecast virker ikke på iOS
:(
 
Senast ändrad:
Toppen