• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling amperemeter

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag är införstådd med att man mäter bilens laddningsström över en shunt på batterikabeln. Men om man tittar på Biltema's inkoppling av amperemeter så mäter denna på kabeln mellan generatorn & tändningslåset. Kommer båda sätten att visa samma resultat? Någon som vet?

Bennie
 

Bilagor

  • Amperemeter man.pdf
    119,8 KB · Visningar: 268

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Inkoppling amperemeter

Kabelarean mellan batteriet och instrumentet blir väldigt grov om du inte ska få spänningsfall den vägen. Finessen med shunten är att man kan ha klena kablar fram till instrumentet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling amperemeter

På skissen ligger den mellan generatorn och startbatteriet, det bör ju vara rätt om du vill veta hur mycket generatorn laddar vid varje tillfälle? :)
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Inkoppling amperemeter

Den riktiga inkopplingen, enligt min åsikt, är att ampere mätaren skall mäta laddningsströmmen till batteriet. Den övriga strömmen är väl ganska ointressant, om man inte vill kolla generatorns effekt. Den står ju i regel på en typskylt.
Amperemätaren skall då kopplas in,på ledningen från generator efter uttag för förbrukning, och ledning till batteri. (Det gäller förstås att hitta det stället )
Då visar mätaren högt värde då batteriet är urladdat och lägre vid mer laddat.
Själv anser jag att amperemätare, är ett onödigt tillbehör, i bil. Det är enklare att i.s.fall koppla in en Voltmätare.
PS Jag kollade inte Biltemas schema, innan jag skrev. Så skall den inkopplas. Om man med tändlås menar alla förbrukare.
 
Senast ändrad:

bertte

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norge
HBK-Nr
17175
Medlemskap
2026
Sv: Inkoppling amperemeter

Hei, du må ikke koble et amperemeter inn i ladekretsen. Du får bare spenningsfall. Det er spenningen på batteriet som er viktig. Har du riktig spenning, så er ladingen OK. Koble et voltmeter helst et digitalt på batteriet. Ladespenning 14,2 - 14,5 volt.
Bertte
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inkoppling amperemeter

Ok, jag följer råden om voltmeter & har precis köpt en digital sådan på tradera.

Tusen tack för alla råden jag fått.:)

Bennie
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling amperemeter

Hadde en Knaus med Calira el.anlegg. Hadde store problemer med lading av bodel batterier. Ladespenning var svært bra, men den la ikke på med Ampere. Viste seg at Calira ebl var defekt, samt klen original kabling.

Så for min del er V og A måling tvingende nødvendig for å ha kontroll på ladefunksjon.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inkoppling amperemeter

Klen orginal kabling kan ødelegge ladningen, men om en måler spenningen direkte over batteriet så kan denne avsløre dette. En shunt direkte på den ene polen på batteriet gir et minimalt spenningsfall og det er dette spenningsfallet som benyttes av et godt ampeermeter.

En normal svakhet i elopplegget i mange husbiler er for lange kabler mellom elblokk og batteri, dette gir et spenningsfall som er mange ganger større enn i de shunts som benyttes for ampermeter. Spenningsfallet øker med strømmen, og for ladning vil det si at ladespenningen reduseres ved batteriet som igjen reduserer hvor raskt batteriet kan lades. Ved 12,5V batterispenning klarer 180A dynamoen å pushe 80A inn på mitt LiFe batteri, ladespenning ut fra,dynamo 14,4V og inn på batteri 12,6V ett spenningsfall på 1,8V. Så motstanden i kablingen er 1,8 / 80 = 0,0225 ohm.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inkoppling amperemeter

Måling af Ampere fra generatoren behøves meget sjældent.
Mindre end en gang årligt.
Ladelampen fortæller om generatoren fungerar
og det gør generatoren normalt inden for 200.000 kilometer.
Fungerar eller inte.

Volt er altid nødvendig at kontrollere under kørsel for at undgå ødelæggelse af de mange dyre batterier - som er forskellen mellem biler og husbiler.

En amperemeter - tång derimod,
bør bruges mindst 1 gang årligen.
Den kan købes for ca. 500,- kr. (Biltema +- 5%)
TÃ¥ngamperemeter DCM 6003 AC/DC - Testinstrument - Biltema
Amperemeter-tången kan anvendes til kontrol af forskelle mellem de enkelte batterier, ladesrtøm, stand-by strøm, inverterstrøm etc.
Lade- og afladestrøm.
At finde det batteri som trænger til udskiftning
og ikke skifte det forkerte batteri.
Der er mange penge at spare
og få optimal batteri kapacitet.

En amperemeter-tång kræver ikke installation
og er meget hurtig i anvendelse.
Ganske ufarlig og ukompliceret.
ladestrømtangampermeter.jpg, test af strøm til køleskab sep strøm kølesk.jpg

Et kontrolleret (- 0,1 volt) voltmeter som jeg har været meget glad for :) i mer 12 år.
instrument.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inkoppling amperemeter

Tackar Bredo.

Jag kommer att montera en V-meter för att ha koll på startbatteriet & har en Fluke tångampermeter som jag skall använda emellanåt för att kolla hur många ampere generatorn ger.

Bennie
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inkoppling amperemeter

Du får koll på alla batterier som blir laddat när du kör.
Et gennomsnitlig resultat.
Har du et gammalt startbatteri kan det bli et fäl resultat.

Alla batterier som är förbundna måste vara lika laddning - inkluderade startbatteriet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inkoppling amperemeter

Eftersom startbatteriet (Silver-Kalcium) sitter alldeles intill generatorn & bodelsbatterierna sitter 6 - 7 meter från generatorn längst bak i bilen så bör väl spänningsfallet till dessa göra att laddningen blir lite lägre, eller tänker jag fel? Syftet med att mäta var att hålla koll på startbatteriet i första hand. Bodelsbatterierna (AGM) får ju merparten av sin laddning från solcellerna.

Bennie
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inkoppling amperemeter

Om du har klena kabler til bodels batterier kan du testa med et volt-meter.
Ved en laddnig på ca. 20 ampere (240 watt) eller om du har använt ca. 40% av batterikapaciteten och da starter bilmotorn,
- da ska du inte ha et spänningsförlust på mer ca. 0,2 volt.

Du mäter på startbatteri t.ex. 12,9 volt - på bodelsbatterier 12,3 volt -- det är för stor förlust.
Nya eller dubbelte eller 3x kablar - :(
Eller du får inta ut det bra med snabba AGM.

Kolla ochså evt. sikringer mellon generatorn och bodelsbatterier.
Normalt max. 40-60A eller ingen.
Et skiljerelän kan normalt handtera 80 -150 A.
Antager at dit skiljerelä starter vid motorstart - vi som har gamla husbilar :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling amperemeter

Vara eller inte vara? det är frågan.... Jag anser att både V & A (OBS ej vatten & avlopp) meter är ett måste om man vill ha lite koll på strömmen och vart den tar vägen.... Vist fungerar en tångamper meter ..... men att springa in och ut eller in i trånga utrymmen för att mäta, det känns helt fel.... jag har satt in en shunt för A-metern och displayen sitter så att jag tydligt kan se den... nu kan jag lätt läsa av A från solpanelen, generatorn samt all förbrukning, sen är det bra om solen lyser och jag kanske inte står så bra till.... då kanske det hjälper med att flytta bilen lite... sen ser man lätt på a meten om det har ökat eller minskat.... även förbrukningen kan ju vara bra att ha koll på.... tex. kan man ju se när tanten använder hårfönen som drar mycket amper.... då kanske man vill överväga med att göra sig av med tanten....innan hon har fördärvar batterierna som du skall ha när du ser på sporten på Tv halva dagen... så skaffa dig snarast en A-meter.... jag kan informera om att det finns A-meter med shunt som är trådlösa :swoon: och där behöver du inga kablar mellan shunten och displayen... (finns det ett större intresse så kan jag skaffa till de som är intresserad)
På bilden ser ni ett kraftigt uttag av A och sen ser ni hur spänningen har sjunkit.... oftast kommer spänningen tillbaka när man stänger av apparaten...

Önskar alla på Hbk. en späningsfull kväll.... Wovi & Peter
 

Bilagor

  • P1030715.JPG
    P1030715.JPG
    249,9 KB · Visningar: 24
Toppen