• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Angående Plåtis och dess vikt

F

F.d. 53585

Guest
Jag försöker väga upp min bil och det är inte det enklaste kan jag säga.
Bilen är en La Strada Avanti C på ett Fiat Maxi Chassi.
När den är något sånär lastad för resa så blev den vägda vikten 3540 Kg
Vattentank fylld och ca 80 liter i tanken, så det går ju iofs att trimma en del, men jag skulle ändå vilja öka på totalvikten till 3850 Kg som är en vikt som är godkänd enligt bla Goldschmitt som tillverkar luftfjädringsystem.
Åkte till bilprovningen som menade att jag först måste ha ett slutanvändarintyg från tillverkaren.
Tog kontakt med La Stradas generalagent som skickade mig till La Strada i Tyskland
De svarar att de endast godkänner upp till 3500 Kg men de hänvisar till Goldschmitt som har rätt att utfärda intyget för La Stradas bilar.
Skickade iväg frågan till Goldschmitt som i sin tur skickade min fråga till Hymer Center i Örebro som tydligen är deras generalagent i Sverige och som har rätt att utfärda intyget under förutsättning att de monterat Goldschmitts fjädringsystem (dock visar det sig endast på Hymerbilar)
HC i Örebro hänvisar mig tillbaka till La Strada där jag beskriver problemet ytterligare en gång och bla hänvisar till svensk lagstiftning.
La Strada kontrar med att Goldschmitt har europabehörighet för detta intyg och att det då är detsamma som EU-bestämmelse och som står över svensk lagstiftning
Det tolkar jag som att HC i Örebro också har rätt att utfärda intyget även på icke Hymerbilar
Men icke sa Nicke, de återhänvisar mig till La Strada och där står jag just nu........
Någon som har ideer om hur jag kan få detta intyg?

Självklart skall jag montera luftfjädring och även extra förstärkt framfjädring vilket ju är kravet och som jag fått ett acceptabelt prisförslag på från HC i Örebro (men enbart om jag kan få det efterfrågade intyget, annars blir det ju ännu mindre lastvikt)

mvh
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Den som är bäst på La Strada här på HBK är "Husbilgolf" enligt min erfarenhet, han har bl.a. varit på fabriken och träffat både tillverkaren, säljare, m.m. och importerat sin "C" själv. Nu är han väl ute och golfar, men brukar höra av sig då och då och är mycket kunnig & vänlig.

Vi själva var inne på att köpa en La Strada för 2 år sen och bl.a. träffade deras VD på Elmia mässan, också mycket trevlig och engagerande i sina produkter. Man kanske ska knacka på "rätt dörr" och be om hjälp, någon måste väl kunna hjälpa dig med dina behov.
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Den som är bäst på La Strada här på HBK är "Husbilgolf" enligt min erfarenhet, han har bl.a. varit på fabriken och träffat både tillverkaren, säljare, m.m. och importerat sin "C" själv. Nu är han väl ute och golfar, men brukar höra av sig då och då och är mycket kunnig & vänlig.

Vi själva var inne på att köpa en La Strada för 2 år sen och bl.a. träffade deras VD på Elmia mässan, också mycket trevlig och engagerande i sina produkter. Man kanske ska knacka på "rätt dörr" och be om hjälp, någon måste väl kunna hjälpa dig med dina behov.
Det gäller att hitta rätta dörren
Generalagenten gör så gott han kan och kommer med en del förslag hur vi skall gå vidare!
Jag antar att detta måste gälla även andra plåtisägare än La Strada?
Skall försöka ringa Transportstyrelsen och Fiat i morgon. Har fått ett par telefonnummer
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Har säkert viktproblem med vår bil som i princip väger exakt som din. Har mycket lull-lull monterat och väger säkert över 3,5t när allt är lastat. Men jag kan aldrig tänka mig att väga upp bilen med alla nackdelar som det medför. Men det är jag och vi gör alla olika riskbedömningar.
Läst på kastenwagenforum.de att det ska gå att väga upp bilen till 3,85t med Goldsmitts intyg. Synd att Fiat eller La Strada inte kan lämna intyg eftersom Maxi är gjord för 4t i detta utförande.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Det finns fördelar med att ligga kvar med max 3500.
Vi har inga som helst problem med vikten på vår EB. Kollade senaste när bilen var semesterlastad med tankarna fyllda (ej grå förstås) och totalvikten hamnar under 3500.
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Det finns fördelar med att ligga kvar med max 3500.
Vi har inga som helst problem med vikten på vår EB. Kollade senaste när bilen var semesterlastad med tankarna fyllda (ej grå förstås) och totalvikten hamnar under 3500.
Vi har ju liknande bilar, jag har stora motorn och den väger kanske mer? Men i övrigt ganska lika!
Vi skall iväg söderöver mot Calais nästa vecka och jag har tagit bort reservhjulet och på det sättet fått ca 40 kg extra!
Kommer att lasta vad vi behöver och sedan skall jag väga bilen när vi passerar Norrköping!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Lycka till Hasse! Vår bil blev vägd & besiktigad igår med lastviktsresultat på 405 kg vilket kommer att räcka till "resten". Håller med Jonas, skulle aldrig tänka mig att höja vikten över 3,5t, hade hellre tagit bort markisen (18 kg), reservhjulet (30kg) och komprimerat vardagliga "hjälpmedel" (cyklar/cykelställ ca 30 till) i så fall... Lyckas jag gå ner i vikt ca 15 kg (välbehövligt), då vinner jag på både hälsan & 90-100 kg lastvikt.
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Lycka till Hasse! Vår bil blev vägd & besiktigad igår med lastviktsresultat på 405 kg vilket kommer att räcka till "resten". Håller med Jonas, skulle aldrig tänka mig att höja vikten över 3,5t, hade hellre tagit bort markisen (18 kg), reservhjulet (30kg) och komprimerat vardagliga "hjälpmedel" (cyklar/cykelställ ca 30 till) i så fall... Lyckas jag gå ner i vikt ca 15 kg (välbehövligt), då vinner jag på både hälsan & 90-100 kg lastvikt.
Vad är det som inte är bra med att höja vikten över 3500 Kg? Förutom att skatten höjs några kronor och kanske försäkringen också?
Det syns ju inte på utsidan att bilen är uppvägd och jag har ju redan den tyska gröna etiketten :)
 
F

F.d. 55265

Guest
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Hej
När du kommer till Tyskland kommer du att märka skillnaden,där är det många mil med omkörningsförbud för lastbil.Vi har just bytt till en plåtis under 3,5 ton
och det är jag glad för,av fler anledningar än ovanstående
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Glöm inte körkortskraven. De med nya körkort får inte köra bilar över 3,5 ton.
Kan bli problem när du skall byta med lägre andrahandsvärde.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

För vår del är det mest avgifter för färjor, broar, vissa tunnlar m.m. som kostar upp till det dubbla i Norge (> 3,5t och > 6m). Jag har redan "C" kort så det hade inte spelat någon roll för oss, bara om man blev av med kortet (jag sätter mig inte i skolbänken igen).
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Glöm inte körkortskraven. De med nya körkort får inte köra bilar över 3,5 ton.
Kan bli problem när du skall byta med lägre andrahandsvärde.
Bilen är ju fortfarande Pb2 om jag väger upp den vad jag förstår och jag tror att de flesta (eller kanske alla) som köper en bil som min har ett körkort utfärdat före 1996 (finns kanske undantag)
Samtidigt borde en bil med luftfjädring ha ett bättre andrahandsvärde?
mvh
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Du måste besiktiga bilen från år ett sen varje år
Mot en ocker taxa
Som skrivits innan mycket dyrare betalvägar
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Vad är det som inte är bra med att höja vikten över 3500 Kg? Förutom att skatten höjs några kronor och kanske försäkringen också?
Det syns ju inte på utsidan att bilen är uppvägd och jag har ju redan den tyska gröna etiketten :)

Max 80 km/tim på icke motorvägar i de flesta länder med bil över 3500 kg. Många städer förbjuder genomfart på samma premisser.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Angående Plåtis och dess vikt

Har varit på vågen med vår Avanti EB. Fulla tankar och utrustad för en helgtripp inkl. hustru så vägde den 3460kg. Detta betyder att jag har 140 kg kvar att lasta. Japp 140kg räknar jag med eftersom 100kg övervikt inte är något större problem i de flesta länder. Om vi ska igenom ex.vis Österrike så kör man med halva tankar och så klarar man sig.

Men det finns även viktbesparingar att göra. Det kostar i form av ekonomi, komfort eller säkerhet. Här är mina förslag: (vikter är gissningar)
manualer -3kg
lös dragkrok -5-10kg
reservhjul -30kg
verktyg domkraft -10kg
markis -25kg
navkapslar -1kg
byte batteri till lithium 160ah => 90ah -30kg
byte solpaneler till tunna böjliga 2st -12kg

Sammanlagt förslag på 121kg. Vad finns det mer att ta av?
 
Toppen