• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polisen uppskattar att få information

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Polisen uppskattar att få information

Nu har du inte läst hela artikeln, inte ens rubriken, eftersom det bara är ett utdrag. I vår grupp tillåts bara rapportering - inga ovidkommande kommentarer (som i vissa andra forum). Här är våra regler:

"Vi skall värna om ett tryggt samhälle genom att vaka, fotografera, anteckna och rapportera det som verkar skumt. Allt inom ramen för grannsamverkan. Medlemmar i gruppen ska bo och/eller jobba i bygden. Har man äldre anhöriga här kan det vara en giltigt skäl för medlemskap i gruppen.

För att informationen i ”Ett vakande öga” ska hålla en så hög kvalitet som möjligt så gäller följande:

FB profiler skall innehålla korrekt för- och efternamn och inläggen får inte innehålla:
- brott mot lagar, Netikett eller Facebook’s användarvillkor.
- trakasserier, hot, kränkningar eller lögner.
- spam eller marknadsföring.
- diskussioner om politik eller religion.
- ovidkommande kommentarer"
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Polisen uppskattar att få information

Nu missförstår du vad jag skrev,borde varit lite tydligare. Med detta menar jag inte att du & dina grannar skulle göra detta eftersom ni bara iakttar & rapporterar. Men risken ökar att folk i allmänhet utav vanmakt tar saken i egna händer om inte polisen ingriper. Det är ju bara att titta i trafiken där folk får för sig att straffa sina medtrafikanter som felar.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Polisen uppskattar att få information

Ingen nämnd & ingen glömd:D

För övrigt detta med risken att folk tar lagen i egna händer. Detta har precis hänt i Lilla Edet, en handlare som blivit av med en släpkärra med varor satte ut en efterlysning på Facebook av POLSKA SVIN & deras reg.nr & si, nu har han fått tillbaka sin kärra. Han tyckte enligt tidningen att han inte gjort något fel eftersom polisen inget gjorde åt stölden. Det är klart att det var oetiskt att kalla dom detta men han var nog f..bannad & det var tydligen effektivt.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Polisen uppskattar att få information

Inget är så effektivt som egna intiativ tycks inte om av våra konstaplar. Min gode vän i småland hade ett flertal påhälsningar på diverse tråkiga resultat. Dom behagade aldrig att infinna sig med samma fras saknas tid och resurser vilket blev att han fick tag i gärningsmannen men ingen behagade komma med samma svar men när han sade att jag förstår men det ligger en skjuten här utanför då kom dom på 10 minuter. Och gärningsmannen fick åka bil från platsen, där ser man hur långt bort resursen fanns. Dom var ganska slokörade vill säga och bevis fanns så inga efterräkningar för den utsatte blev följden en solskenshistoria, från verkliga livet. Närmsta polisstation 7 mil och då kan man tänka i Norrlands inland blir kanske 70 mil.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Polisen uppskattar att få information

Om någon inkräktar på någons liv, familj & tillgångar etc. så har jag full förståelse för att man agerar på egen hand om ingen hjälp går att få från myndigheterna. Kontentan är att om ingen värnar om rättssamhället så blir det lätt så att medborgarna gör det själva i avsikt att få leva i trygghet & vara ifred. Om polisen inte ingriper pga brist på resurser så gräver den myndigheten sin egen grav. Det är politikernas fel & indirekt vi själva som har valt dom som ansvarar för detta.

Bennie
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Polisen uppskattar att få information

Nu tänkte ju jag att denna tråden skulle handla om att informera Polisen. :D

Jag har tidigare skrivit om både Nödvärnsrätten och Envarsgripande. Men ska man hålla på med sådant gäller det verkligen vara påläst och kanske också lite tränad. :wink:

Så åter till hur vi kan informera polisen så de sedan kan konfrontera de som förtjänar det. Jag menar att vi skall hålla ögonen öppna och dokumentera tid och plats för sådant som kan vara till nytta för polisens pussel. :cool:

:) :)
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Polisen uppskattar att få information

11414 då gäller det att ha tålamod, lång väntan har det blivit för mig när jag ringt.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Polisen uppskattar att få information

För en vecka sedan anmälde jag till polisen en misstänkt "dieseltjuvbil".
Har ännu inte hört ifrån polisen. Ursäkta jag störde i er törnrosasöm!
 

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Polisen uppskattar att få information

Jag polisanmälde pågående inbrott/stöld i natt vid Råå småbåtshamns föreningslokal. Med snabb utryckning och gott singnalement tog polisen dem. Polisen ringde tillbaka och gav beröm för insatsen. Så gick det när man inte kunde somna utan låg i husbilen och tittade ut. Det är inte första gången man gör samhällstjänst när man är ute och fricampar.

Hälsningar Helene
 
Toppen