• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa bil utav Reisemobile Hamburg

F

F.d. 23436

Guest
Hejsan!

Är så att jag letar efter en husbil, och har fastnat för en Dethleffs Magic Edition T1 DBM som Reisemobile Hamburg säljer.

Tänkte bara höra om någon annan har haft och göra med den firman, och hur ni tyckte att det var.

Har mailat dom och väntar på svar.
Är min första import så man har inte direkt någon koll på alla papper osv som måste ordnas.
Därför hade det varit skönt med en firma som har bra koll på det.
Och även kan prata Engelska eller Svenska.

Tack på förhand.

Joel
 
S

sparfen

Guest
Sv: Köpa bil utav Reisemobile Hamburg

Kontakta tysklandsimport i Varberg
 
L

linde

Guest
Sv: Köpa bil utav Reisemobile Hamburg

Har Tysklandsimport i Varberg erfarenheter av firman i Hamburg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa bil utav Reisemobile Hamburg

Söker man här på forumet om nämnda firma så upplever jag att majoriteten som gjort affär med dem är mycket positiva.

Har själv inte handlat av dem.

Lycka till :)
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Köpa bil utav Reisemobile Hamburg

Det är far o son som äger firman. De kommer från ett annat land, sonen kan tyska flytande och kan göra sig förstådd och förstår engelska.
Vi köpte en gammal bil där tidigt i år. Också vår första import.

Positivt
Bilen överensstämde med beskrivning och mina frågor på tele.
Allt gick smidigt, med papper o överföringar.
Firman stod för export skyltar, och hjälpte till att fixa dessa o alla papper. (kan man verkligen behöva hjälp med, som första gångare.) Gör upp det på en gång, för oss var det redan klart på tele innan vi åkte ner.

Negativt
Det var en av deras mekaniker som fick visa bilens utrustning o funktioner. Han var endast tysktalande. Jag förstod honom ganska bra, men jag hade velat ha mer o bättre info....engelska/svenska.
Som jag sa, firman betalade o fixade exportskyltarna. Bra.....MEN.
Se till att du får rätt typ av skyltar....skylten SKA ha en RÖD rand på ena sidan. Om jag har förstått det rätt, så röd skylt giltig i tyskland, Danmark och Sverige i 14 dagar.
Vi fick en skylt som hade en gul rand....olaglig att köra med utanför tyskland. Nåja, vi kom lyckligt hem i alla fall.
Det är tydligen inte någon stor skillnad på kostnaderna på skyltarna, så jag tror inte fadern riktigt har koll på att det ska vara en röd skylt för utlandet.

Summa summarum
Jag skulle kunna tänka mig att köpa hus bil där ingen, trots svårigheter med språket.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Köpa bil utav Reisemobile Hamburg

Vi köpte vår senaste husbil av rc wohnmobile i Celle. Det är 8-10 mil söder om Hamburg. Där finns försäljare som pratar skandinaviska. (Danska) Denna firma är vana med export till Sverige.
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: Köpa bil utav Reisemobile Hamburg

Angående skyltar, förr med gula skylten så var bilen försäkrad i 5 dagar av företaget som sålt bilen och med den röda skylten så var du tvungen att försäkra bilen själv.

Enligt polisen då så gälde det bara till tyska gränsen och sedan var man tvungen att ha med den gröna bilhandlarskylten i bilen alternativt köpa den rödvita tillfälliga skylten i tullen när man anländer till Sverige.

Hade en kompis som med den röda exportskylten och blev bötfälld i Sverige när han lämnade hamnområdet men det är väl typ 15år sedan vet inte om samma regler gäller ännu idag
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpa bil utav Reisemobile Hamburg

Den tyska röda exportskylten får du köra på tillfälligt i Sverige om du har fixat giltig svensk försäkring, den svenska gröna "bilhandlarskylten" får du däremot inte köra på, om du inte jobbar på företaget den är utställd på, eller om du provkör ett fordon som dom äger eller bevisligen gör en leveranskörning för företaget.
 
Senast ändrad:
Toppen