• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för inbrott

F

F.d. 22053

Guest
För 2 år sedan var jag på väg ner till Italien i husbilen. Jag var ensam. Stannade på en rastplats vid autobahn söder om Hamburg för att sova över natten. Vaknade på morgonen och upptäckte att någon varit in i husbilen utan att jag märkt detta. De tog min dyrbara klocka och mina jeans. Det visade sig att man öppnat framdörren genom att med en sändare öppna centrallåset.
Kontaktade tyska polisen som bekräftade att sånt händer. Tänk på detta skaffa lås på insidan av dörren. Finns att köpa. Bilen var en Fiat Ducato 250 modellen 2007.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varning för inbrott

Vi har redan beställt lås för utsidan (bak & sidodörr) samt framdörrar MED nyckel på insidan. Tack för tips ahandersson, din tråd bekräftar att vi tänker rätt vilket stärker självförtroendet!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Varning för inbrott

Man kan ju fundera, då måste klockan och jeansen ha legat på förar- eller passagerarplatsen. För om det krävs att "buset" ska komma in i bilen sker väl inte detta ljudlöst. Jag har ett 100%-igt larm som garanterat vaknar av minsta oljud (även med proppar i öronen). Så jag lovar ingen kommer att kunna öppna någon dörr långt mindre komma in i bilen utan att min fru vaknar.
Har aldrig blivit drabbad och kanske därför tycker jag alla sådana här inbrott låter lite konstigt.
 
F

F.d. 55263

Guest
Sv: Varning för inbrott

Sätt Kätting mellan dörrarna med hänglås runt dörrarmstödet
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för inbrott

För 2 år sedan var jag på väg ner till Italien i husbilen. Jag var ensam. Stannade på en rastplats vid autobahn söder om Hamburg för att sova över natten. ..............

Att övernatta på en rastplats eller tankställe utmed Autobahn har många medlemmar i HBK varnat för. Det är välkänt att många inbrott i husbilar sker där på nätterna även då folk befinner sig i bilen.

Kör av Autobahn och åk in i närmaste samhälle, ofta finns där en skyltad ställplats. I annat fall brukar det finnas en vanlig parkeringsplats mitt i byn som går utmärkt att övernatta på. Både lugnare, tystare och säkrare. :)
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Varning för inbrott

Fordører.
Lagde en wire med en krok i hver ende, skrudde fast et lite vinkelbeslag på fremre feste til dørlommene. Strammer opp wiren med et avkappet kosteskaft mot setet.
Døren går max opp 10 cm før den stopper.
Bodelsdøren.
Der bruker jeg resten av kosteskaftet på tvers, med en kort lastestropp rundt håndtaket.
Kostet ingen ting, og hjelper nok ingen ting heller, om noen VIL inn når bilen er tom.
Tror til og med jeg våkner, om jeg er i vogna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varning för inbrott

Under drygt 35 år med husbilen endast en incident. Detta i början av 80-talet då en möjligen något förvirrad man försökte gå in genom skjutdörren i vår dåvarande plåtis runt kl 02 på en parkering i utkanten av Halmstad. Han fick inte upp dörren eftersom jag hade en säkerhetskedja på insidan. När jag vaknade och undslapp mig något kraftuttryck sprang mannen allt vad han kunde och försvann från platsen.
Vi har i övrigt övernattat på rastplatser och parkeringar runt om i Europa utan skyddsåtgärder, men numera på äldre dagar sover vi med skalskyddet aktiverat och på oskyddade platser även med dörren mellan bodel och förarhus låst. Så här ser den dörren ut i öppet läge:
RIMG0010.jpg

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varning för inbrott

Jag har ingen hund men däremot har jag en fru som vaknar av minsta lilla ljud.:music-icon::):):)

Stackars Elisabeth om du börjar "såga" mitt i natten. Min Marianne brukar vrida på mig utan att jag märker någonting alls. Mig skulle vem som helst kunna råna när som helst när jag väl har somnat... : )

PS. Att "såga" är min specialitet. DS.
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Varning för inbrott

Har läst massor om inbrott i hus bilar, men jag har aldrig läst att skal larmet varit på. Har övernattat på många ställen, har alltid på skal larmet, kanske jag är naiv, men jag tror, vet, att jag vaknar. Lägger aldrig värdesaker framme. Har hört att någon tror att dom blev sövda med gas, men efter läst vad läkarvetenskapen skriver om det, så tror jag inte på det, men jag kanske är naiv.

Lasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varning för inbrott

Du är påläst, ansvarsfull och vet hur saker ska skötas Lasse, absolut inte "naiv". Vi tror på din metod och ska följa ditt sätt till punkt & pricka!
 
Toppen