• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej alla
Tänkte på skoj se om någon här under årens lopp varit ägare till denna skönhet då den haft 22 ägare. Den ligger ute för försäljning nu och skulle vara kul att få lite feedback
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Jag har en likadan fast en diesel på 95hk som jag optimerat för att jag tyckte den var trött. Den du frågar om är en bensinare på 75hk & betydligt tröttare än vad min var. Med en bensinmotor75hk är den ännu slöare, svagare & törstigare. Jag skulle nog satsa på en diesel istället även om en sådan blir något dyrare. En slö & svag bensinare främjar inte körglädjen precis. Det kanske är skälet till att den har haft 22 ägare.

Bennie
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Jag har en likadan fast en diesel på 95hk som jag optimerat för att jag tyckte den var trött. Den du frågar om är en bensinare på 75hk & betydligt tröttare än vad min var. Med en bensinmotor75hk är den ännu slöare, svagare & törstigare. Jag skulle nog satsa på en diesel istället även om en sådan blir något dyrare. En slö & svag bensinare främjar inte körglädjen precis. Det kanske är skälet till att den har haft 22 ägare.

Bennie
Tack för tipset tänkte inte på att den har den svaga motorn
hur kan en 75hk vara törstigare/dyrare än en 95hk om diesel och bensin priset är i stort sett like - har det med en sliten motor att göra - vad händer om man servar bensinmotor förgasare eller vad så den är optimal
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Tack för tipset tänkte inte på att den har den svaga motorn
hur kan en 75hk vara törstigare/dyrare än en 95hk om diesel och bensin priset är i stort sett like - har det med en sliten motor att göra - vad händer om man servar bensinmotor förgasare eller vad så den är optimal

Den stora skillnaden är vridmomentet som är mycket högre på en dieselmotor, framför allt på lägre varv vilket du märker vid backtagning. När det gäller motorslitage på diesel- eller bensinmotor där servicear skötts etc. så kan man i allmänhet plocka ut fler mil på dieselmotorn.
Min motor som har 95hk från början är en 2,5TD (turbo). Denna motor är relativt enkel att få upp prestanda på (optimera) genom att byta eller vrida kolven i pumpen & höja bränsletillförseln. Detta har jag gjort & fått en "helt ny" bil. En bensinmotor däremot, där är det trimning som gäller om man skall få upp prestandan & då på de högre varvtalen vilket ger ökad förbrukning.

Jag vill inte påstå att jag är någon större expert på området men detta är vad jag själv fått tips om av medlemmar i klubben & tillämpat med gott resultat. Det finns ju betydligt kunnigare personer på detta forum som kan ge dig mer kött på benen & kommer säkerligen att göra detta när dom läser tråden. Viljan att hjälpa är otroligt stor inom HBK. Ett tips är att du blir medlem i HBK så får du tillgång till väldigt mycket som du inte får idag.

Bennie
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Testade för väldigt många år sedan (slutet på 1980-talet) en Solifer 6700. Detta var en helintegrerade husbil, byggd av Hymer, och testexemplaret var försett med en (väl inkörd) bensinare på 75 hk. Bränsleförbrukningen pendlade mellan 1,2 och 1,4 l/mil, och toppfarten låg kring 90 km/h.

Testade någon månad senare en ungefär lika stor Hymer-husbil med (ej inkörd) turbo-diesel på 92 hk. Snittförbrukningen låg på under 1 l/mil, och bilen hängde med i svenskt motorvägstempo - och lite till...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Det går utmärkt att trimma bensinmotorn för högre effekt och vridmoment. Den viktigaste komponenten är att byta till ett extraktorgrenrör som gör att vridmomentet blir betydligt bättre. Sedan lite justering av bränsletillförsel och tändning så har man en bil som är betydligt piggare och bensinsnålare om man kör vettigt, det rapporteras om 1,1-1,2L/mil ungefär. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Rimmar dåligt med vad Pålle skriver (upp till 1,4l/mil). Nackdelen med en trimmad bensinmotor är att vridmomentet höjs på de högre varvtalen (inget bottendrag).
Hur som helst, jag skulle välja en diesel framför en bensinare. Det finns ju en orsak till att så gott som alla husbilar har dieselmotor idag.

Bennie
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Då får du läsa igen, det nya grenröret gör att vridmomentet, framförallt i mellanregistret förbättras avsevärt, vilket gör att man inte behöver lika höga varvtal, och därigenom minskar bränsleförbrukningen. All motortrimning behöver inte sikta på hög toppeffekt!
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

tack bra respons bra info
vad kan det kosta att montera ett extraktorgrenrör och få tändning och allt justerat på denna kontikt med reg: OFN508

Citroen kontiki Swift c25 640/6 | Södermanland

Tanken med denna kontiki är att vi ska plocka isär den lite och klä om inredningen bla fixa mögel kanske och vi har denna som inspirationskälla LÄNK NEDAN (Maria&Göran). Har tänkt spendera 2-30000 tusen bara för att göra den fin och drivlina ok
Har letat kontiki nu i 4 månader och ser det finns diesel men då ryker vår renoverings budget (det roliga)
Maria&Göran emji kontiki: Till Salu
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Det er en liten forskjell på den 2 liter bensineren som sitter i transporteren og samme motor i personbilutgaven. Transporteren har noe større dreiemoment enn pbilen, på bekostning av toppfart. Motoren satt opprinnelig i Peugeot 504.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Var inte rädd för en bensinare. Har själv en Kontiki 640/6 byggd på J5 -89
Förbrukar c:a 1,3 l/mil, men lägre skatt och inköpspris gör gott åt ekonomin. En annan fördel är att tillåten lastvikt är högre, då det är samma totalvikt men dieselmotorn är tyngre.
Ett grenrör får du tag på hos Rostfria avgassystem - Byta avgasrör, Sportavgassystem hos Ferrita
Och på semestern ska man väl inte ha bråttom.
Calle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Jo det går att pilla en hel del med dem om man vill :D.
Kraften kommer ju dock inte från ovan utan troligen från bränslet, men det brukar jämna ut sig med billigare vägskatt, och tystare bilfärd.
Dessutom så verkar Cittra Kontikin ha den långa hjulbasen och då troligen en bensinmotor med annan kamaxel och högre komp. som redan från början ligger på ca 10hk. mer än den vanligare 75 hästaren.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Jag köpte den efter att testat allt och provkört - allt fungerade i husbilen - nu efter 4 dagar och 100mil så funkar allt bra, värme, kyl, gas. Allt är lite slitet original så måste byta lite tyg på dynor och tapetsera om lite - bodels batteriet var trött 74amp så satte in biltema 100amp 1399 SEK. motor hade ett 105amp batteri nytt - rostfritt avgassystem förresten. Fick aldrig veta hur många watt solcellerna är på för han visste inte - om någon vet hur man kolla upp sånt vore vi glada
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Lycka till med din nya bil. Har själv köpt en äldre bensinare och köpt extraktorrör. Har också monterat elservo på den vilket jag tycker har gjort en jätteskillnad att köra den.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

Lycka till med din nya bil. Har själv köpt en äldre bensinare och köpt extraktorrör. Har också monterat elservo på den vilket jag tycker har gjort en jätteskillnad att köra den.

elservo låter jätteintressant hur fixas man sånt och vad kostar det? måste man besikta om?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Har du ägt OFN508 kontiki Swift?

elservo låter jätteintressant hur fixas man sånt och vad kostar det? måste man besikta om?

Hej HansErik
Köpte den i England. Kostade c:a 6000:-med frakt hit. Eftersom dom England har högerstyrda bilar hade dom bara gjort två exemplar för vänsterstyrda. Var lite strul med monteringen i början på min bil men nu går det som en dans att montera den. Fungerar helt perfekt och med en reostat på insrumentbrädan kan man reglera servoeffekten. Rekommenderar verkligen till våra gamla trögstyrda bilar.
Bistår gärna med råd ovh monteringsanvisningar. Sök på forumet på easysteer servostyrning så kan du läsa mina inlägg om detta. Har nu väldigt god kontakt med firman i England.
 
Toppen