• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymerspöket igen

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej igen alla.
Ja nu har spöket slagit till igen, på väg till årsmötet så kom det en och annan regnskur, jag hade intervalltorkare på, plötsligt började dom gå utan intervall och när jag försökte stänga av dom så fortsatte dom att gå ?????:confused::cool:
Dom slutade dock när jag slog av tändningen, jag lokaliserade säkringen om jag skulle bli tvungen att stanna dom under körning.
Dagen efter provade jag torkarna och nu fungerade dom igen:confused::rolleyes:.
Vad kan detta bero på?

Har döpt bilen nu till LABAN

MVH KEJO
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Hymerspöket igen

Morning go vänner.
Ingen som har ett förslag på ovanstående problem?
Det är också så att torkarna bara funkar på intervall och full fart, inga mellanlägen:confused:
Kan spaken vara utsliten?:confused:
Finns det något relä och var finns det i så fall?:confused:
Bilen har fiatschassie och är en 96:a.
Ha en fin dag.
MVH KEJO
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hymerspöket igen

Det är nog torkarmotorn som är kass.
Den har tre kol (borstar) en för minus, en för låg hastighet och en för hög hastighet. Det verkar som kolet för låg hastighet är utslitet.
Att det inte gick att stänga av torkarna kan bero på att relät inte släppte eller att parkeringsbrytaren i motorn hade hängt sig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hymerspöket igen

Om du har någon av de vanligaste torkarmotorerna från den tiden, så finns det innanför det stora kuggdrevet några kontakter som styr bland annat stoppläget i motorn. Där brukar samla sig intorkat fett så att det inte blir ordentlig kontakt. Pröva att ta isär motorn och gör ren kontakterna. Byt ut det intorkade fettet i kuggväxeln mot nytt kullagerfett samtidigt!:)
 
Toppen