• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spansk Gasolflaska

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sitter och funderar på höjden på en spansk gasolflaska om den får plats i min husbil det ser högt ut när gasolventilen sitter ovanpå.
Är det någon som vet vad höjden är inkl ventil?
Är det bara en ventil eller även regulator i spanska varianten?
(Har läst att man inte ska ha 2 regulatorer)
Någon som vet?

MVH
P-O
 
F

F.d. 53001

Guest
Sv: Spansk Gasolflaska

Har du en redan en regulator så går det inte med en till.Det finns en hel sats att köpa med adaptrar som passar Europas gas flaskor Regulatorn som finns där för H flaskor Norska Samma som Spanska har ingen regulator inbyggd.
Bästa sättet att skaffa Spansk flaska är på vissa marknader. Kolla bara att den har tid kvar innan den skall testas.Bästa är att köpa oranga flaskor OBS märkta
propan.Sist jag bytte i maj var priset 16 euro.Flaskor med Butan passar inte i kylan.Kylskåps tillverkan DOMENTIK ställer in skåpen för Propan
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Spansk Gasolflaska

Har du en redan en regulator så går det inte med en till.Det finns en hel sats att köpa med adaptrar som passar Europas gas flaskor Regulatorn som finns där för H flaskor Norska Samma som Spanska har ingen regulator inbyggd.
Bästa sättet att skaffa Spansk flaska är på vissa marknader. Kolla bara att den har tid kvar innan den skall testas.Bästa är att köpa oranga flaskor OBS märkta
propan.Sist jag bytte i maj var priset 16 euro.Flaskor med Butan passar inte i kylan.Kylskåps tillverkan DOMENTIK ställer in skåpen för Propan


Har sett att det även finns gråa flaskor är de inte att rekomendera?
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Spansk Gasolflaska

Hej.

De orangea flaskorna hör till Repsol och de grå eller blanka hör till Cepsa. Inget fel på någon av dem men enl. min erfarenhet finns det fler ställen att byta Repsolflaskan på. Dessutom så har jag sett fler campingar där man kan byta Repsolflaskor än campingar där man kan byta Cepsaflaskor. Om flaskan är märkt "Propane" eller "Butane" tror jag inte spelar så stor roll. Jag har bytt butaneflaska till propaneflaska utan problem. Däremot är det bäst att använda propane för att slippa ev. problem med kylskåpet.

Mvh / Roland
 
Toppen