Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Öppet Forum för Husbilsintresserade > Under Markisen
Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 3
Hemvist: Tingsryd
Ålder: 68
CP-däck - 2015-05-16, 07:05

Hej. Läste i senaste Husbilen test att de CP-däck som finns på marknaden
inte är godkända i Sverige och Norge. Någon som vet något om detta?
ZIGGE
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Bennsans avatar
 
Inlägg: 3 190
Hemvist: Vänersborg
Ålder: 66
Sv: CP-däck - 2015-05-16, 07:28

Detta är nog en missuppfattning av någon. Jag har precis monterat 4 st Michelin Agilis Camping som är ett CP-däck & rekommenderas till just husbilar. Har du möjlighet att lägga in en länk till detta test eller scanna in det & publicera det i denna tråd?

Här är ett utdrag från Michelin's hemsida.

Husbilar:
Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används.
2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu :
”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck.
Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras.
ETRTO skriver vidare, att om man använder CP-däck på bakaxeln (singelaxel), måste dessa pumpas upp till ett tryck på 5,5 bar istället för det normala trycket på t.ex. 4,75 bar.
l MICHELIN:s CP-märkta däck är därför specialkonstruerade för att köras med ett däcktryck på 5,5 bar (550 kPa). Detta förhöjda tryck förbättrar väghållningen och minskar rullmotståndet för de utmanande körnings- och bruksförhållanden som husbilar utsätts för, speciellt när det gäller belastningen (sporadiska statiska/dynamiska överbelastningar som hör till denna typ av fordon, stort överhäng bak, obalanserad belastning, hög tyngdpunkt p.g.a. högt placerad vikt) och att fordonet ibland står oanvänt under långa perioder.
Om man monterar däck som inte är konstruerade för användande av denna typ, kan detta leda till:
- dåliga vägegenskaper (rullning, lutning, girning, problem med att hålla spåret i en kurva...)
- förtida nedslitning av däckskomponenter, som t.ex. hjässan, vilket kan leda till snabb tryckförlust i däcket.

Bennie
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 21 användare säger Tack till Bennsan för detta inlägg:
Aligådd (2015-05-16), Arne B (2015-05-17), Bettan (2015-05-18), Bo Eriksson (2017-07-16), Burstner T610 (2017-07-17), Chippen (2015-05-16), ClasB (2015-05-16), Clintan-54 (2017-04-02), Gertrud o Lennart (2015-05-17), harmony (2015-05-16), Kerstin & Lasse (2016-04-07), lheffe (2015-05-18), Mats Svensson (2015-05-17), Peter Lindblom (2015-05-16), Rolandn (2015-05-16), Rusken (2015-05-17), sacce (2015-05-16), Wallströmarna (2015-05-18), WillyPe (2015-05-16), Zero (2015-05-16), Åke Lindström (2016-05-15)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Zeros avatar
 
Inlägg: 1 087
Hemvist: Ekerö
Sv: CP-däck - 2015-05-16, 11:00

Värdefull information om CP-däck. Tack för att du lade in det Bennie!
Åke
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till Zero för detta inlägg:
Bennsan (2015-05-16), Roine (2015-05-17)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Bennsans avatar
 
Inlägg: 3 190
Hemvist: Vänersborg
Ålder: 66
Sv: CP-däck - 2015-05-16, 12:52

Javisst & framför allt informationen om däcktrycket som det har dividerats om här på forumet. Jag är övertygad om att Michelin vet vad dom talar om. Att köra med för lågt tryck för komfortens skull är tydligen en riskfaktor. Texten var kopierad från Michelins hemsida men jag bifogar den i sin helhet.

Bennie
Bifogade bilder
Filtyp: pdf Michelin_Safety_Guide_SE.pdf (1,04 MB, 217 visningar)
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 9 användare säger Tack till Bennsan för detta inlägg:
Gertrud o Lennart (2015-05-17), Krister Ursula 18 (2015-05-16), Marianne & Ranko (2015-05-16), pelbo (2015-05-16), PeterK (2015-05-17), Punx8 (2015-05-16), sacce (2015-05-16), Wallströmarna (2015-05-18), Zero (2015-05-16)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 3
Hemvist: Tingsryd
Ålder: 68
Sv: CP-däck - 2015-05-16, 19:30

Fick just ett mail från Stig Forsberg Husbilen test. Däcken som inte är
godkända i Sverige och Norge är CP-vinterdäck. Sommardäck är godkända
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till zigge för detta inlägg:
Anita & Jan (2015-05-18), Bennsan (2015-05-16)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Bennsans avatar
 
Inlägg: 3 190
Hemvist: Vänersborg
Ålder: 66
Sv: CP-däck - 2015-05-16, 20:22

Ja du Zigge, du höll säkerligen på att skrämma skiten ur en del av oss.

Bennie
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Bergodhs avatar
 
Inlägg: 274
Hemvist: Falköping
Ålder: 56
Sv: CP-däck - 2015-05-17, 09:08

Vad är CP däck?
Kan man läsa på däcken om man har sådana?
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Bennsans avatar
 
Inlägg: 3 190
Hemvist: Vänersborg
Ålder: 66
Sv: CP-däck - 2015-05-17, 12:50

På mina Michelin Agilis står det bara Camping & det är ett CP-däck. Här kommer lite mer text som förklarar begreppen C- visavi CP-däck.

Ett C-däck är ett däck avsett för lastbilar (C=Commercial), medan ett CP-däck är ett däck specialanpassat för husbilar (CP=Camping Pneu).
CP-däck finns endast i de vanligaste husbilsdimensionerna medan C-däck finns i väldigt många dimensioner, och det är dessutom inte alla däcktillverkare som har CP-däck på sitt program.
Den viktigaste skillnaden är att CP-däcket har förstärkta sidor, jämfört med ett C-däck, vilket ger en mängd fördelar. Bland annat tål däcket högre lufttryck, vilket ger ökad stabilitet och en bättre belastningsreserv. (Husbilar rullar ju oftast med en vikt som är nära * eller t.o.m. över * totalvikten, medan en transportbil rullar med mer varierad belastning.) Ett C-däck i dimensionen 215/70R15 tål till exempel 950 kg, medan ett CP-däck i samma dimension vanligtvis tål 1 030 kg. De förstärkta sidorna minskar dessutom risken för ”plattor” eller ovala däck om husbilen står avställd under längre tid t.ex. under vintern. Slutligen har CP-däck vanligtvis ett mönster som är bättre anpassat till höga hastigheter, och de rullar vanligtvis något lättare än ett C-däck.
Sammanfattningen får bli att ett CP-däck ger högre säkerhet och (vanligtvis) högre komfort. Det finns dock inte något som gör att det är olämpligt att använda C-däck på en husbil.

Bennie
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 6 användare säger Tack till Bennsan för detta inlägg:
Bergodh (2015-05-18), Emppu (2015-05-17), Knut (2015-05-18), TapWid69 (2015-05-18), TonyR (2015-05-17), Åke Lindström (2016-05-15)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
PeterKs avatar
 
Inlägg: 3 163
Hemvist: Köping
Sv: CP-däck - 2015-05-17, 19:40

Citat:
Ursprungligen postat av Bennsan Visa inlägg
Detta är nog en missuppfattning av någon. Jag har precis monterat 4 st Michelin Agilis Camping som är ett CP-däck & rekommenderas till just husbilar. Har du möjlighet att lägga in en länk till detta test eller scanna in det & publicera det i denna tråd?

Här är ett utdrag från Michelin's hemsida.

Husbilar:
Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används.
2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu :
”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck.
Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras.
ETRTO skriver vidare, att om man använder CP-däck på bakaxeln (singelaxel), måste dessa pumpas upp till ett tryck på 5,5 bar istället för det normala trycket på t.ex. 4,75 bar.
l MICHELIN:s CP-märkta däck är därför specialkonstruerade för att köras med ett däcktryck på 5,5 bar (550 kPa). Detta förhöjda tryck förbättrar väghållningen och minskar rullmotståndet för de utmanande körnings- och bruksförhållanden som husbilar utsätts för, speciellt när det gäller belastningen (sporadiska statiska/dynamiska överbelastningar som hör till denna typ av fordon, stort överhäng bak, obalanserad belastning, hög tyngdpunkt p.g.a. högt placerad vikt) och att fordonet ibland står oanvänt under långa perioder.
Om man monterar däck som inte är konstruerade för användande av denna typ, kan detta leda till:
- dåliga vägegenskaper (rullning, lutning, girning, problem med att hålla spåret i en kurva...)
- förtida nedslitning av däckskomponenter, som t.ex. hjässan, vilket kan leda till snabb tryckförlust i däcket.

Bennie
Detta är reklam från Michelin, och får tas med en nypa salt.
Det viktiga vid belastning är lastindexet som står märkt på däcket.

Gör man en jämförelse på dimensionen 215/70-15 på t.ex Däck @ dackonline.se: Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter

Så finner man 3st CP-däck

Där Pirelli får bästa betyg, och Michelin och Continental delar 2-platsen


2005 Hymer S820 MB Sprinter 616

Senast redigerad av PeterK den 2015-05-17 klockan 19:56.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
JANKROs avatar
 
Inlägg: 3 406
Hemvist: Norrköping
Sv: CP-däck - 2015-05-17, 19:57

Citat:
Ursprungligen postat av zigge Visa inlägg
Hej. Läste i senaste Husbilen test att de CP-däck som finns på marknaden
inte är godkända i Sverige och Norge. Någon som vet något om detta?
ZIGGE
---------------------------------------------------------------------

På vinterdäcket tillsammans med M+S märkningen skall det finnas ytterligare en märkning med en snöflinga/alptopp om det skall vara godkänt som vinterdäck här hemma.

BlobServer.jpg

M.v.h. JANKRO.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar JANKRO för detta inlägg:
Bennsan (2015-05-17)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Bennsans avatar
 
Inlägg: 3 190
Hemvist: Vänersborg
Ålder: 66
Sv: CP-däck - 2015-05-17, 20:28

Citat:
Ursprungligen postat av PeterK Visa inlägg
Detta är reklam från Michelin, och får tas med en nypa salt.
Det viktiga vid belastning är lastindexet som står märkt på däcket.

Gör man en jämförelse på dimensionen 215/70-15 på t.ex Däck @ dackonline.se: Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter

Så finner man 3st CP-däck

Där Pirelli får bästa betyg, och Michelin och Continental delar 2-platsen
Länken stämmer dåligt. Man kommer till en sida där man skall knappa in sitt regnr.
Javisst, det som du säger att det är reklam men läs gärna mitt inlägg (nr. 8). Det är taget från en oberoende källa nämligen Husvagn & Camping & definitivt inte någon reklam. Reklam eller inte jag tror nog att man skall lita på en producent av ett premiummärke som lagt sig vinn om att ta fram ett däck som gör att hans produkt håller sig kvar i premiumsegmentet.

Bennie
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
PeterKs avatar
 
Inlägg: 3 163
Hemvist: Köping
Sv: CP-däck - 2015-05-17, 20:49

Bennie, man väljer sin däckdim. i rutan ovanför rutan med reg.nummer.

Man bör kolla upp belastningsindexet noga, vilket också står i den nyttiga länken som du tipsar om från Michelin.

Väljer jag min dim. (225/75-16) så har "Michelin Agilis Camping" det lägsta last-/hastighets-indexet mot övriga "Michelin Agilis", som ett märkligt exempel.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp.JPG (167,6 KB, 56 visningar)


2005 Hymer S820 MB Sprinter 616
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar PeterK för detta inlägg:
Bennsan (2015-05-17)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Dethleffskvalites avatar
 
Inlägg: 2 068
Hemvist: Lomma
Sv: CP-däck - 2015-05-17, 21:03

Citat:
Ursprungligen postat av JANKRO Visa inlägg
---------------------------------------------------------------------

På vinterdäcket tillsammans med M+S märkningen skall det finnas ytterligare en märkning med en snöflinga/alptopp om det skall vara godkänt som vinterdäck här hemma.

Bifogad fil 99194

M.v.h. JANKRO.
Det är så bra ordnat att du har ingen nytta av att läsa märkningen med M+S med eller utan flingor och alptoppat på dina däck.
Se punkt 2. stro » FrÃ¥gor & Svar
Skulle kunna betala för att se din reaktion när du läser det, så kan det väl inte vara? Mycket är konstigt när man gräver lite i det.
"Åretruntdäck"
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 3 användare säger Tack till Dethleffskvalite för detta inlägg:
inger47 (2017-07-17), JANKRO (2015-05-18), PeterK (2015-05-18)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Bennsans avatar
 
Inlägg: 3 190
Hemvist: Vänersborg
Ålder: 66
Sv: CP-däck - 2015-05-18, 07:27

Det finns en broschyr från Transportstyrelsen som bl.a talar om snöflinga/alptopp.
"Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa
grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Broschyren i sin helhet som bilaga.

Bennie
Bifogade bilder
Filtyp: pdf vinterv_svenska_webb_2012-12-12.pdf (133,7 KB, 42 visningar)
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Gunillas Kenths avatar
 
Inlägg: 6 651
Hemvist: Hässleholm
Sv: CP-däck - 2015-05-18, 07:33

Innan jag bytte mina 4 st Michelin Agilis Camping CP-däck hade de gamla gått 7.100 mil. Det var fortfarande bra mönster kvar.


Kenth
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Gunillas Kenth för detta inlägg:
Jes och Lillian (2017-07-18)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Bennsans avatar
 
Inlägg: 3 190
Hemvist: Vänersborg
Ålder: 66
Sv: CP-däck - 2015-05-18, 07:51

Bra slitstyrka & lång livslängd har väl alltid varit Michelins fördel.

Bennie
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Bennsan för detta inlägg:
Jes och Lillian (2017-07-18)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 1 975
Hemvist: Täby
Ålder: 50
Sv: CP-däck - 2015-05-18, 08:56

Det beror också väldigt mycket på hur man kör och vad man har för bil.

Vår 2013 plåtis vi köpte i höstas hade gått 6.600 mil på originaldäcken levererade från fabrik. Det var 8mm mönster kvar i bak och 4-5 mm kvar i fram så det finns nog några tusen mil till att få ut förutsatt att man kör likadant.

Däcken är av märke Bridgestone Duravis R630.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Ruskens avatar
 
Inlägg: 693
Hemvist: Norge
Ålder: 55
Sv: CP-däck - 2015-05-18, 12:18

Eide for endel år siden en Fiat/dethleffs, den var 6 mnd gammel. Husbilen virket ustabil, sporfølsom, dekkstøy med mer. Den trillet på Michelin varebil dekk som den var levert med ny. Jeg byttet til Michelin CP og opplevde en total forandring på husbilens kjøreegenskaper. Den ble ganske enkelt suveren å kjøre, og alle tidligere negative inntrykk ble slettet.
Etter dette er mitt krav at en husbil skal ha dekk tilpasset konstruksjonen, mao Camping (CP) dekk.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
Dethleffskvalites avatar
 
Inlägg: 2 068
Hemvist: Lomma
Sv: CP-däck - 2015-05-18, 15:44

Citat:
Ursprungligen postat av Bennsan Visa inlägg
Det finns en broschyr från Transportstyrelsen som bl.a talar om snöflinga/alptopp.
"Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa
grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Broschyren i sin helhet som bilaga.

Bennie
Trist när det blir så här, men dom har det inte lätt när man skall göra en lättförstådd broschyr. Den är inte felaktig men tyvärr så är den inte helt tydligt, läs här under "Vad är vinterdäck?" Vinterdäck - transportstyrelsen.se M,S och flingor och toppar på däcken betyder inte så mycket du måste läsa listan som jag skrev om i inlägg 13. Då däcken skall vara "särskilt framtagna" och det kan du inte läsa på beteckningen.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Dethleffskvalite för detta inlägg:
Bennsan (2015-05-18)
Sv: CP-däck
Gammal
HBK Medlem
 
JANKROs avatar
 
Inlägg: 3 406
Hemvist: Norrköping
Sv: CP-däck - 2015-05-18, 17:07

Ja, lika luddigt som många regler och lagar i Sverige. Vad som är ok. som vinterdäck kanske man inte får veta förrän en tjänsteman från ett försäkrinsbolag säger att,
" Bilen du körde i diket hade tyvärr inte godkända vinterdäck så ......."

Det finns ju även en bedömning till av M+S, nämligen Mud and Sand när det rör sig om terrängdäck.
En benämning är då ofta också.

Extreme (Rock Crawling/Mud Terrain/Sand/Deep Snow) Truck Tires.

Med eftertryck på DEEP Snow.

Hade sådana däck på min Cheva Blazer K5. I djup snö var de super, i tillplattad snö var de värdelösa och när tillplattad snö började övergå till is så var de fullständigt livsfarliga .

M.v.h. JANKRO.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till JANKRO för detta inlägg:
Bennsan (2015-05-18), Montreal (2015-05-18)
Svara

  Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Öppet Forum för Husbilsintresserade > Under Markisen


Ämnesverktyg
Visningsalternativ


Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Däck IngoBabs Sköt om Husbilen 9 2014-06-16 16:09
däck lofet Sköt om Husbilen 1 2014-03-28 22:09
Däck Persson Sköt om Husbilen 24 2014-03-15 15:30
Däck Gurra2217 Sköt om Husbilen 3 2009-02-18 18:03


Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS