• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CP-däck

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: CP-däck

Ja, lika luddigt som många regler och lagar i Sverige. Vad som är ok. som vinterdäck kanske man inte får veta förrän en tjänsteman från ett försäkrinsbolag säger att,
" Bilen du körde i diket hade tyvärr inte godkända vinterdäck så ......."

Det finns ju även en bedömning till av M+S, nämligen Mud and Sand när det rör sig om terrängdäck.
En benämning är då ofta också.

Extreme (Rock Crawling/Mud Terrain/Sand/Deep Snow) Truck Tires.

Med eftertryck på DEEP Snow.

Hade sådana däck på min Cheva Blazer K5. I djup snö var de super, i tillplattad snö var de värdelösa och när tillplattad snö började övergå till is så var de fullständigt livsfarliga :p:.

M.v.h. JANKRO.

Just det, så är det i detta land. Ett bra tips är att man skall inte grotta ner sig i detaljfrågor för det har en tendens till att aldrig sluta då.

"Bilen i diket" det är därför jag skriver som jag gör i mitt inlägg 13. Mitt försäkringsbolag svarar att försäkringen gäller trots att mina däck inte är med på listan.

Har själv kört full sice pick up i 23år med M+S däck året runt. Märkning härstammar från andra sidan atlanten och jag har hört någon förklaring om detta men kommer inte ihåg den i detalj så jag återger den inte. Men dom märker vad som helst med M+S där.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: CP-däck

Trist när det blir så här, men dom har det inte lätt när man skall göra en lättförstådd broschyr. Den är inte felaktig men tyvärr så är den inte helt tydligt, läs här under "Vad är vinterdäck?" Vinterdäck - transportstyrelsen.se M,S och flingor och toppar på däcken betyder inte så mycket du måste läsa listan som jag skrev om i inlägg 13. Då däcken skall vara "särskilt framtagna" och det kan du inte läsa på beteckningen.

Jag det du säger låter vettigt men vad däckbranchen som har kunskapen säger borde väl trots allt väga lätt mot vad Transportstyrelsen som är en statlig myndighet säger. Så tänkte jag men det är kanske fel.

Bennie
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: CP-däck

Tyvärr så räcker inte vanligt bondförnuft längre. Drog i denna fråga rätt länge i höstas med försäkringsbolag, transportstyrelsen och däckbranschen. Det är faktiskt Transportstyrelsen som hänvisar till STRO som du ser. Numera så kör jag olagligt på vintern vid vinterväglag med min pick-up men försäkringen gäller. I min hjärna så slår det knut på sig, men det är inte allt man kan förstå nu för tiden.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: CP-däck

Den här tråden har nog halkat iväg en bit från grundfrågan so gäller CP-däck i allmänhet. Men en fråga som slår mig är:

En del av de däck som STRO på sin lista säger är godkända som vinterdäck skulle jag definitivt inte sätta på min bil. En åsikt jag har efter att ha läst diverse däcktester, en del av däcken har man tom. avrått från att använda. Jag tycker det luktar reklam om listan. Hur har STRO tagit fram dessa däck? Någon som vet?

Bennie
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Sv: CP-däck

Vad gäller PR (play rating) på däck så har det idag inget att göra med hur många lager som finns i däcket. PR kommer från hur många lager bommullsväv det fanns i däcket för att bära en viss last och lufttryck(på 40-talet)! Idag har ex.vis ett lastbilsmärke med 18PR normalt enbart 1lager stål som bär upp däcket + 3-4 lager stålbälten under slitbanan.
Så till er husbil ska ni välja däck med rätt eller högre LI(load index) än vad er axelbelastning kräver. Undvik dessutom att köra s.k. "Åretruntdäck" på sommaren då de bygger upp mer värme och har större risk att separera.
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Sv: CP-däck

Svar till bennsan
Det är tillverkarna själva som rapporterar in till STRO! Jag har själv med några däck på listan som jag tillverkat.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: CP-däck

Bytte till nya Agilis CP men tycker de är "stötiga", känns hårda.
Ringtryck 5,5.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: CP-däck

Först tänkte vi satsa på: Continental VanContact 4Season 235/65 R16C 115/113R. Positivt: lagligt oavsett väderleksförhållanden (jag brukar se det som "helgardering" för alla årstider). Problem: varken bra på sommaren eller vintern!

Sen läste vi om CP sommaralternativ då vi troligen inte ska möta snöblask på sydligare breddgrader, och började fundera på: Continental VancoCamper (sommar) 235/65 R16CP 115/113R. Problem: hårda och "skumpiga" däck med eventuella problem att färdas med fr.o.m. 1/12 - 31/3.

Vad gör vi nu? Priserna är ganska lika för båda alternativen, bra kvalitet i båda fallen och nu behöver vi ett tips! "C" eller "CP", året runt eller mer realistiskt med sommardäck. Tacksamt för ett konkret svar innan november månad.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: CP-däck

Hej Bensan
Ett 10-tal mönster med varunamn MacRipper och Galaxie

Det är väl regummerade däck? Jag var själv för många år sedan på regummeringsfabriken i Skepplanda & köpte regummerade däck. Finns det sådana med bland dom rekommenderade däcken?
 
Toppen