• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodels-AC

Status
Stängd för vidare inlägg.

B.Carlssons

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14347
Medlemskap
2024
Jag har en Dometik Ac (230v) i bodelen. När jag skall sätta på den, måste jag trycka på startkontakten många ggr. Det verkar som kontaktproblem. Är det någon som har haft detta problem??? Den sitter i en HB från 2007.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bodels-AC

Hej
Jag har en liknande AC från 2008. Får ibland trycka ett par gånger. Brukar bli bättre när man motionerat knappen litet. Troligen oxidering i kontaktytorna. Har samma fenomen på gnisttändaren i spisen. Jag tror man behöver använda grejorna litet mera och ACn brukar ju inte precis bli utsliten här uppe i sverige
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bodels-AC

I tidigare bilar har vi haft AC i bodelen men vi blev bara förkylda. Så nu är det vädring istället som gäller, det räcker väldigt långt även söderut / Carsten

OT.

Det var inte en typ allergisk reaktion då ?

Många tror att de blivit förkylda av AC'n, när det i själva verket är en reaktion på bakterier/svamp.

Tänk på personal som står 8h i välkyld butik t.ex. skulle inte funka ifall de blev sjuka.

Vissa AC har silverbelagda evaporator som förhindrar tillväxt andra inte.

Här är en lösning av många

ac-rengöring bil | dålig lukt och bakterier i bil | Wynnsbutiken

Tips för att förhindra detta:
Innan avslutad AC-körning (gäller alla AC) kör bara fläktsystemet i 20min. så det får torka upp helt.

:)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Bodels-AC

Det är ju inte så att alla reagerar likadant.
En del "tål" inte A/C, jag känner flera. Och det brukar inte vara något problem om man vistas 8 timmar i A/C-lokaler, utan om man går ut/in flera gånger på kort tid, det är då problemen uppstår.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Bodels-AC

Nej, ingen allergisk reaktion. Istället lätt att glömma bort att inte ställa ac:n på för kallt nattetid när det är väldigt varmt ute. Hände ett par ggr i Kroatien där jag drabbades av ordentliga förkylningar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bodels-AC

Nej, ingen allergisk reaktion. Istället lätt att glömma bort att inte ställa ac:n på för kallt nattetid när det är väldigt varmt ute. Hände ett par ggr i Kroatien där jag drabbades av ordentliga förkylningar.

Ja just det med begärd temp. är rätt viktigt, oftast vill man bara ha känslan av svalka, och inte just t.ex. 22°C.

En sänkning av innetemp. kontra utetemp. på ca: 5°C brukar vara lagom.

Alltså är det 30°C varmt ute+inne, så begär inte kallare än 25°C på AC'n.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen