• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Privatimport av NY husbil från Tyskland

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har kommit fram till att man egentligen bara ska betala moms (25%) i sverige.

Det verkar dock som det är svårt att få säljarna att sälja utan moms.

Någon som har erfarenhet av detta?

Hur gör man för att få tillbaka den tyska 19% momsen om man betalt ink moms i tyskland?

mvh

/Oskar

PS. Jag har redan sökt men inte hittat någon bra information om detta...
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Ta hjälp av en bra importör så slipper du allt det trasslet själv och kan bara njuta av din bil när den väl kommit till Sverige.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Några tips på bra importörer? Pris för importen?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Vi använde oss av Per Pedersen på Husbilsshopen i Helsingborg som gjorde ett bra jobb för oss. Arvode ca 10% inklusive allt pappersarbete och hemkörsel... då får du en bil som står som svensksåld vilket är ett plus
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Hej

Kolla med Husbilen.com i Mellerud.
Dom verkar ha måga nöjda kunder.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Se bara till att du har ett intyg på att du har betalt svensk moms, sänd kopia till tyska återförsäljaren som naturligtvis säljer utan tysk moms. Allt gäller förstås bara vid export från Tyskland.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Du har 2 lagliga alternativ att välja mellan:

1. Du köper husbilen ny i Tyskland och betalar den tyska momsen på 19% och importerar den till Sverige. Där betalar du den svenska momsen och efter det att du gjort det, så får du den tyska momsen i retur efter ett tag.

2. Du köper husbilen ny i Tyskland och betalar den tyska momsen på 19% och kör den i Tyskland och/eller i övriga Europa i 600 mil och importerar den sedan till Sverige som begagnad - för en begagnad husbil behöver du INTE betala någon svensk moms på 25%.

Bosses och Gerds husbilsresor
 
J

Jarn

Guest
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Alternativ 3 är att då du skrivit köpekontraktet betalar in den svenska momsen och sedan vid avhämtning visar du upp intyget på att det är gjort och då slipper du betala den tyska momsen och därmed ligga ute med de pengarna.
Detta måste vara överenskommet med tyska handlaren i förväg.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Hei! Det er mulig at reglene er annerledes i Sverige enn i Norge siden dere er med i EEC/EF og vi ikke. Men jeg betalte den tyske momsen og fikk den i retur fra forhandleren da jeg hadde fakset ham kvittering/kvitto på at den norske også var betalt.
Det som muligens er spesielt i Norge, er at for å få momsen tilbake, må enten bilen være ny, altså ikke ha gått på tyske skilter, bare eksportskilter, eller den må ha gått i næring, for eksempel for et utleiefirma. Mvh! alfb
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Du har 2 lagliga alternativ att välja mellan:

1. Du köper husbilen ny i Tyskland och betalar den tyska momsen på 19% och importerar den till Sverige. Där betalar du den svenska momsen och efter det att du gjort det, så får du den tyska momsen i retur efter ett tag.

2. Du köper husbilen ny i Tyskland och betalar den tyska momsen på 19% och kör den i Tyskland och/eller i övriga Europa i 600 mil och importerar den sedan till Sverige som begagnad - för en begagnad husbil behöver du INTE betala någon svensk moms på 25%.

Bosses och Gerds husbilsresor

För alternativ 2 gäller även att resan i Europa varar i sex månader då ett av kriterierna för att bilen ska vara "begagnad" är att den varit registrerad minst sex månader.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Det pleier å stå i annonsen på mobil.de om den kan selges uten mwst. Det er tyske (EU) regler som styrer dette. For helt ny bil kan den alltid selges uten mwst, men det kreves dokumentasjon på eksporten.

Det å kjøpe en ny bil og kjøre den på tyske skilt i minst 6 mnd og minst 6000 km kan gjøres som en overvĩntring i syden. Det en må regne med som litt komplikasjon er noe lengre tid på ursprungskontrollen, det sendes ett registrert brev til den adresse bilen var registrert på og om dette ikke besvares så går det i retur før kontrollen avsluttes.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Re: Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Så mycket strul och pappers skriveri är det inte värt bara för husbil, även om det en viss status att handla i tyaskland
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Re: Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Det beror väl på hur man ser på det. Det är klart att är man fullsketen med pengar så är ett högre pris för liknande bil inget problem. Om man tjänar låt oss säga 50000:- netto på en import så är det en väldigt hög timpenning för några timmars arbete med pappersexercisen, i alla fall för många av oss. Nu drog jag till med 50000:- men i vissa fall är nettovinsten betydligt högre & då också timpengen. En timpeng som är skattefri & som man aldrig skulle uppnå på vanligt arbete.:)

Bennie
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Re: Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Så mycket strul och pappers skriveri är det inte värt bara för husbil, även om det en viss status att handla i tyaskland

Har köpt ny bil i Tyskland, helt utan strul, handlaren skötte allt som skulle göras. Det enda extrajobbet var, förutom att hämta bilen, registreringsbesiktningen som var ungefär som en vanlig besiktning.
Prisskillnaden på vår bil var mycket stor jämfört med vad samma bil skulle kosta hos de svenska handlarna.
Och det där med status har du fått alldeles om bakfoten, vad har det med saken att göra?
 
S

sparfen

Guest
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Hej är intresserad av hur man går tillväga vid privat import av ny husbil från tyskland samt kostnader.
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Bumpar tråden pga att jag inte hittar info jag söker.

De handlare jag har talat med vägrar konsekvent släppa NY bil utan tysk moms. Verkar finnas en uppfattning om att de tar den som deposition för att sedan återbetala vid bevis på att svensk moms betalats.

Läser man EU direktivet är det ju solklart att moms endast ska betalas i importlandet - förstår inte hur detta ska vara så svårt att få till.

Några tips på handlare som har erfarenhet att sälja nya bilar till privatpersoner?

/R
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Bumpar tråden pga att jag inte hittar info jag söker.

De handlare jag har talat med vägrar konsekvent släppa NY bil utan tysk moms. Verkar finnas en uppfattning om att de tar den som deposition för att sedan återbetala vid bevis på att svensk moms betalats.

Läser man EU direktivet är det ju solklart att moms endast ska betalas i importlandet - förstår inte hur detta ska vara så svårt att få till.

Några tips på handlare som har erfarenhet att sälja nya bilar till privatpersoner?

/R

Alternativ 3 längre upp ska fungera. Du begär faktura på bilen utan tysk moms som de får maila före leverans. Du betalar in svensk moms till Skatteverket samt begär att få det bekräftat på tyska. Ta med Skatteverkets intyg när du hämtar bilen. Klart! Detta fungerade hos Togo utanför Hamburg.
 
Toppen