• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Privatimport av NY husbil från Tyskland

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Köpte en ny husbil i Tyskland 2010, själv var jag emot att först betala Tysk moms för att senare få denna tillbaka. I mitt fall höll de inne något papper som gjorde att jag inte kunde registrera fordonet i Sverige innan den svenska momsen var betald. Detta fungerade i mitt fall utan problem, vad jag minns så hade man tre eller fyra veckor på sig med denna procedur. I övrigt fungerade allt bra. Man ska bara komma ihåg, att man inte är populär hos de Svenska importörerna och det är långt att resa om man vill åtgärda något under garantin på själva bodelen, på chassiet är det bara att åka till någon lokal märkesverkstad som åtgärdar problemen inom garantitiden.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Oskar, du har helt rätt.
Pris och moms - Konsument Europa

Men som du skriver är det nog inte många tyska handlare som kan reglerna. Oftast slutar det nog med moms i båda länderna, sedan vackert vänta in återbetalningen av den tyska.
Vår förra bil köpte jag ny. Efter att ha mailat en länk (på engelska) om momsreglerna fungerade det. Handlaren kollade med sitt lokala skattekontor, sedan behövde jag bara skicka en kopia på mitt pass.
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Tack för svaren. Noterar Togo i Hamburg, känner ni till fler handlare som vi vet förstått EU-direktivet? Är ju en no-brainer om man inte behöver momsa dubbelt..:D:D
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Köpte en ny husbil i Tyskland 2010, själv var jag emot att först betala Tysk moms för att senare få denna tillbaka. I mitt fall höll de inne något papper som gjorde att jag inte kunde registrera fordonet i Sverige innan den svenska momsen var betald. Detta fungerade i mitt fall utan problem, vad jag minns så hade man tre eller fyra veckor på sig med denna procedur. I övrigt fungerade allt bra. Man ska bara komma ihåg, att man inte är populär hos de Svenska importörerna och det är långt att resa om man vill åtgärda något under garantin på själva bodelen, på chassiet är det bara att åka till någon lokal märkesverkstad som åtgärdar problemen inom garantitiden.

Menar ni på fullaste allvar att tex officiella Adriahandlare i Sverige tillåts "bete sig" i återfösäljarledet - dvs har ni egen erfarenhet av sådant bemötande?
 

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Läckage i dubbelglas.
Fick problem med ett sidofönster i den helintergrerade husbilen och tog därför kontakt med den firma i Tyskland som levererat husbilen. De hänvisade ärendet vidare till fabriken. Från fabriken fick jag svaret att någon garanti inte gällde då fordonet var fyra år gammal. Genom den Svenska agenten hade man konstruerat en garantipolicy som sa upp till 3 år gällde både material som arbetskostnad, samt från 3-5 år endast material. I mitt fall tyckte jag att fabrikanten på själva rutan skulle få stå för kostnaden och inte husbilstillvekaren. Svaret jag fick från husbilstillverkaren var att jag fick skylla mig själv, då jag köpt husbilen så mycket billigare i Tyskland. I svaret från Tyskland bifogades också en skrivelse från Husvagnsbranschens Riksförbund i Sverige
[ ]
 

Bilagor

  • Husvagnsbranschens Riksförbund.pdf
    55,6 KB · Visningar: 96
S

Sören-6830

Guest
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Det är nog ingen större skillnad på hur garantiärenden behandlas var man än köpt bilen, det finns bra och dåliga återförsäljare i både Tyskland och Sverige.

Om jag köper en bil i Tyskland skulle jag inte fundera på att ställa krav på en svensk återförsäljare, det är ju den man köpt av man i första hand ska vända sig till.
Man kan ju inte komma ifrån att vi som bor långt söderut har lite lättare att sköta kontakterna med en tysk säljare eller tillverkare om något skulle inträffa.

Ett fönster som är defekt efter fyra år är det nog lika svårt att få ersättning för var man än köpt bilen.

Skrivelsen från Husvagnsbranschens Rf är ju vad det är, ett klumpigt försök att med skrämselpropaganda styra husbilsköpare till svenska återförsäljare.
 

larsdalberg

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ale
HBK-Nr
6606
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Hej
Jag importerade en ny bil ifrån Tyskland förra året. En Carthago. Det är inga problem med papper eller dylikt. Följ bara anvisningarna på transportstyrelsens hemsida angående import. Det enda som var lite nervöst var överföringen av pengarna.
Förde nämligen över dom innan jag hämtade bilen. "Detta tillvägagångssätt är normalt" sa säljaren.
Jag hade kollat upp firman noga innan och den hade ett gott renommé.

Angående momsen så gör Reimers Reisemobil som jag handlade av så här: jag betalar ingen tysk moms men får lägga 5000€ i deposition som jag får tillbaka efter att jag visat upp en svensk registrering. Det fungerade mycket bra och jag hade depositionen efter ca 4 veckor. Man har 5 veckor på sig att betala in den svenska momsen.
Tveka inte och köpa i Tyskland, det skiljer ofta ganska stora summor. I mitt fall flera hundra tusen.
Reimers hjälpte till med att köra upp bilen till färjan i Kiel då ett b-körkort inte gäller med tyska plåtar samt hämtade oss vid nedfarten. Blev behandlad som en kung.

Är mycket nöjd med Reimers och nu har dom dessutom en samarbetspartner i Arboga. RRhusbil. Det står för Rene och Reimers. Dom hjälper till med garantireparationer och fukttest. Var där uppe förra veckan och fick åtgärdat ett antal punkter. Blev imponerad över Rene. Mycket trevlig, teknisk på många olika områden och väldigt effektiv.
Skönt att ha ett ställe i Sverige som hjälper till med garantin då övriga handlare inte är så pigga på att hjälpa till när bilen köpts i annat land.
/
Lars
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Gott o höra. Lutar absolut åt Tyskland, men ska nog försöka hitta en handlare som har ett upplägg utan deposition - har ett positivt svar hittills. Tar €500 för pappersarbete och framkörning till gränsen, men det kan man ju leva med...

Sen är det ju transaktionen som känns lite sådär - mycket pengar i omlopp som sagt.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Jag köpte en ny Hymer hos Skandic & Nordic Reisemobil i Harrislee utan för Flensburg. Jag behövde inte betala den tyska momsen. Det räckte att jag mailade en kopia på det svenska regbeviset när registreringen var klar. Tala med Ronni Hvid han talar skandinaviska o ordnar alla papper.
Lars
 

larsdalberg

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ale
HBK-Nr
6606
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Hej igen. Tänkte på en sak till när man köper ny husbil i Tyskland. Hur fungerar företaget när man får problem och vad ingår i Fiats europagaranti?

Givetvis kan man ju åka ner men det tar tid och är i regel dyrt.
Jag har haft några problem med bilen trots att den var ny, det stora var vibrationer i bilen, kändes som däcken var obalanserade. Även vid leveransen var det lite kvar. Jag är rätt noggrann men det ska man varsa när det är nytt. Jag åkte till Varla bil i Kungsbacka och dom kollade upp bilen. Fälgar ok. Däcken skickades till Michelin Sverige och senare till fabriken i Frankrike. Däcken var kass, fick ingen närmare förklaring. I detta skedet var jag ju säker på att Fiats europagaranti på 2 år skulle gälla. Men icke. Lyssna nu: det finns 2 saker som garantin inte gäller för. Fälgar och däck!! Jag har pratat med Fiat Sverige flertal gånger och så är det.
Så i våras stod jag med en räkning på 7500:- för felsökning och reparation. Jag hade ju kunnat köpa nya däck runt om för dessa pengar. Varla bil var förövrigt mycket bra att ha att göra med, en stor eloge till Leif!!!
Nu till själva poängen. Carthago tar efter många om och men ej denna kostnad men Reimers Reisemobil tar den utan att säga emot!! Dessutom fick jag hemskickat ett parabol huvud och en ny barometer igår(utan kostnad). Dessa var sönder och jag anmärkte på det för ett par veckor sedan. Det kallar jag för bra service!!!
En viktig aspekt att väga in. Reimers säljer ca 30% av deras bilar till Skandinavien så det är klart att deras ryckte är viktigt. Är det så att någon är intresserad av deras bilar så prata med Axel. En mycket kunnig och trevlig försäljare.
/Lars
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Sv: Privatimport av NY husbil från Tyskland

Vi köpte en Hymer i Harrislee. (tyskland) Han hade redan innan vi hämta den ordnat med förtullningen, exporterar tydligen många bilar så han sköter förtullningen själv. Vi betala ingen tysk moms. Han följde med oss över gränsen till Danska tullen där vi löste en Dansk ansvarsförsäkring (trafikförsäkring) med ett danskt regnummer , 1-7 dagar giltighet valfritt.
När reg. här i Sverige var klar och vi fått reg.bevis skicka vi kopior till honom så han kunde redovisa att den verkligen exporterats med tanke på moms redovisningen.
Lars
 
Toppen