• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Crafter, transporthusbil

F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Anledningen till fönstret i mellanväggen är att jag ska få utsikt/ljus framåt, samt sikt snett bakåt höger från förarplatsen om jag sätter glas i skjutdörren. Men ev kyla från framsätet avgränsas lite, och jag kommer ju ändå inte att ha svivelsäten, så då tar jag inte bort hela skiljeväggen. Beträffande kylan, så har jag i och för sig dieselvärmare i fram men inte i bak... och isoleringen av bilen är mest för att minska risk för kondens inte för att vinterbona den.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Jag behöver tips på klädselmaterial. Jag vill nog ha ljusgrått och kan tänka mig "högtalarmatta" från Biltema. Men jag vill nog egentligen ha nåt lite ljusare. Om det vore mer som en väv eller ylletyg vore det snyggare, men det ska inte vara för dyrt, och det ska ju vara lätt att limma över olika former. Takskivorna kan iofs vara annorlunda eftersom de kommer att vara mer plana.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Det var lätt att limma liggunderlag. Spraylimmet var kanon och EVA var följsamt och lätt att få att fastna.

Jag kunde tyvärr inte längre göra ändringar i det tidigare inlägget.

Det var ju lätt att få dit isoleringen, men sen har den fått sitt lite för utvärdering, och det var kanske tur. Jag hade gjort halva taket klart, men allt det har nu lossnat. Det är tid och värme som verkar vara problemet. Jag fuskade lite genom att bara spraya plåten, eftersom EVA-materialet fastnade direkt även då. Men sen har jag även sprayat båda ytorna, låtit torka lite och tryckt dit det. Det sitter stenhårt ett tag, men lossnar ändå förr eller senare verkar det som. Jag kanske löser detta genom att köra med 45 mm mineralull mellan skivbeklädnaden och plåt/liggunderlag. Då kommer det inte finnas utrymme så att nåt kan lossna. Jag tror inte det blir riktigt trångt, men mineralullen blir säkert lite mer komprimerad än vad som är optimalt för k-värdet, men det är å andra sidan inte så prioriterat här. Jag isolerar ju främst ur kondenshänseende, så sitter liggunderlaget tätt mot plåten och jag sedan har hyfsad isolering till björkplywooden, så kommer det förhoppningsvis att fungera utmärkt.
Bilen ska inte användas till boende under vintern. Om jag sover i den på vintern är det sovsäck som gäller, eller eluttag och ett bra element...

PS. Mina liggunderlag är av EVA, vilket känns lite mer som cellgummi. MÖJLIGEN sitter andra PE-material bättre, men PE är normalt sett mycket svårlimmat.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Hej

Limmmade liknande material i ett bygge för 23 år sen ( har bilen kvar) har sett att isoleringen fortfarande sitter som den ska.

Limmet jag använde på den tiden var Casco kontaktlim påstruket med en fintandad limspackerl.

Viktigt är att limma ordentligt så att inte kondens kan bildas mellan plåt o isolering.

Använd också ett material med slutna celler så att det inte kan dra till sig fukt ( som t ex gullfiber kan göra).

Tips i all välmening

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Mitt material har också slutna celler. Limmet är kontaktlim som luktar rätt lösningsmedel, men på sprayburk. Definitivt tunnare med lim än vad som blir med fintandad spackel. Fast på plåten är ju ytan klistrig och bra även där det släppt... tanken med mineralull är att plåten ska vara både isolerad, och fuktspärrad m liggunderlaget, och sen kommer ytterligare isolering innanför. Egentligen borde dock fuktspärren sitta så långt in som möjligt, och ett alternativ är ju att ha ytterligare en fuktspärr direkt under klädseln, men då har man å andra sidan stängt in den fukt som finns i luften nu, när det är sommar...
ska prova att limma lite PE-liggunderlag också och se om det sitter bättre.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Hej Mezzner! När det gäller lim så är det lite beroende på vad du ska ha det till, och om du vill att det ska hålla då finns det bara 2 produkter idag (som jag känner till) som heter "duga"! Jag har testat båda varianter i olika sammanhang och det fungerar. Ibland behövs även primer (till bl.a. sikaflex & metaller som t.ex. aluminium), vilket kan vara värt pengarna om du tänker långsiktigt.
  • 3M och
  • sikaflex
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Hej igen

23 års testet visar ju i alla fall att Casco limmet funkar ( rätt applicerat).

Har även använt Sikaflex på samma bygge, också helt intakt efter samma tid.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Jag satte upp ett liggunderlag av vanlig kvalitet. Det ramlade ned på ett dygn. Denna gång hade jag lite mer lim. Jag misstänker att det är en nackdel med så stark solvärme. Limmet har inte hunnit ånga ut sina lösningsmedel i tid innan det blir väldigt varmt, och då verkar limmet bli sämre. Det är Biltemas, och jag har fått pm om att det ska fungera bra, och andra gillar ju andra fabrikat. Alla verkar ha goda erfarenheter.
Jag noterar att det inte släppt på väggarna. Där är det dock aningen mindre varmt, och även mer gynnsamt läge i och med att krafterna har annan riktning.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Lite bilder... Jag har noll koll på hur man hanterar bilderna så att de kommer i vettig ordning i inlägget märker jag. En är felvriden, men blir rätt när man klickar på den...
Nåja, en bild visar en konsol som ersätter ett instegshandtag vid bakdörrarna, detta ska sängen vila på. Finns förstås på båda sidorna.

Sen ser man att takluckan är monterad med skohorn, det kanske fanns 1 mm tillgodo framåt, bakåt är det kant i kant med pressningarna i plåten, men 1 mm räcker ju mer än väl. En mellanvägg mellan bodel och bagage är på gång. På baksidan finns lite struktur, som även sängen vilar på i framkant. I normalläget så är sängen i nivå med kanten på mellanväggen, så bäddmadrassen ligger nätt och jämnt ovanför kanten. Sängen kommer att gå att hissa upp ca 2-3 dm så att det går att lasta högre gods baktill. Duger inte det går sängen att ta ut tillfälligt. Möjlige kommer det att gå att skjuta fram sängen i främre delen istället men det återstår att se.
 

Bilagor

  • 20150613_142724.jpg
    20150613_142724.jpg
    2,1 MB · Visningar: 28
  • 20150612_210336.jpg
    20150612_210336.jpg
    902,7 KB · Visningar: 45
  • 20150612_210354.jpg
    20150612_210354.jpg
    2,6 MB · Visningar: 21
  • 20150613_175656.jpg
    20150613_175656.jpg
    2,2 MB · Visningar: 22
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Satte igår dit lite högtalarmatta från Biltema.
Jag hade sedan många år en bit liggande, men den kom nog från nåt annat ställe, och var också ganska olik den jag nu köpt på Biltema.
Biltemas är lite elastisk och rätt luddig. Dessutom är den mörkare än jag vill ha. Den fanns tydligen tidigare i ljusgrått, och hade då passat bra i taket, men kanske inte där den är utsatt för mer "slitage".

Jag satte den nu på ett ställe där den duger bra, men det var ju bra att få lite känsla för materialet. Kändes dock lite för luddig. Och mörk.

MDS Bilstereo verkar ju ha, men egentligen kan jag också tänka mig att fleece skulle kunna funka, och då är ju utbudet av färger och ev mönster oerhört mycket större. Priset kan då också vara ganska lågt.

Edit: Fleece på IKEA verkar vara värt att undersöka. Stort sortiment och mycket låga priser. Hittade en som jag gärna skulle ha i taket, som nästan är gratis... 9kr för en pläd på 130x160. Funkar den att limma borde det vara ett bra val.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Ska nu inom mycket kort köpa ett batteri.
AGM eller ej är ju litegrann frågan. Det verkar dock som att ett AGM totalt sett har flera fördelar som kan göra det värt extra kostnaden, om det är ett billigt AGM åtminstone.

Har funderat på två olika. Antingen det största från Biltema, 95 Ah för 1799 och lång garanti.

Eller så ett 115 Ah Norrack, för 1999 inkl frakt. Bra värden på papperet, men bara 1 års garanti.

Det senare ger mer Ah för pengarna, men garanti är aldrig fel på ett dyrt (fast relativt billigt) batteri.

Jag tror det blir Biltemas, för att så småningom bli två sådana. Enda skälet mot detta är att startbatteriet är på 115 Ah, och att det väl är en fördel att ha så lika som möjligt. Vid laddning från 230V kommer jag dock att ha separat laddning på bodelsbatterierna. Jag kommer att överdimensionera kablagen, så att det inte ska finnas risk för spänningsfall mellan batterier och generator. Jag kommer också att ha rejäl kabel till kylskåpet förstås. Solceller kanske det blir, men inte denna sommar.

Tanken är att bilen ska rulla på en tur redan om 10 dagar, och då kommer den bara att vara halvfärdig ändå. Men det blir lite lösa sittmöbler istället för platsbyggda, och köket ska fungera fullt ut, och sängen ska också vara på plats. Väggbeklädnad och isolering är bara halvfärdigt då, men det gör mindre. Inga sidofönster ännu, men taklucka och öppningen i mellanväggen släpper in ganska mycket ljus, till nöds.

Det finns också ett värde i att prova lite, innan man gör allt för färdigt.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Hehe, i mitt fall är ju ambitionerna lite lagom låga, det är en skåpbil med övernattningsmöjlighet, men det har efterhand tenderat att svälla ut till att bli nån slags husbil ändå.
Nåja, inredningsmässigt inbillar jag mig att jag är ganska färdigtänkt, och sen finns det mycket att gå vidare med när det gäller el och solceller. Men det är i det här fallet ganska viktigt att den funkar just även för att lasta in en del gods i.
Har dock redan insett att när den ska användas på ett jobb i slutet av juli, så kommer den nog att behöva ha släp för att allt bråte ska få plats. Utan inredningen hade allt rymts invändigt. Fast det hade å andra sidan troligen varit stor risk för överlast då. Jag kommer att ha sällskap i bilen av en med E-behörighet, men det blir nog läge att skaffa det själv. Dragvikten är ju rätt ok även om det förstås är tråkigt att få köra i 80 bara.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Det där med att köra så det ryker stötte på patrull. Bilen ska nu få ny insprutningspump samt nya delar i nästan hela bränslesystemet. Det kommer inte att drabba mig kostnadsmässigt, vilket är tur eftersom offerten på reparationen, utan felsökning under en heldag, var på över 76 000:-

Jag får dock tillbaka bilen snart, och eftersom jag räknat fel på vecka så ska jag hinna i väg på den planerade resan ändå.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Det blev ingen provresa.:mad::(
Min Bil i Vallentuna har inte lyckats laga bilen från tisdag förra veckan till och med idag, trots att de hade lovat att den skulle vara klar torsdag f m.
Det var troligen ett löfte som var helt taget ur luften, och sen har de dessutom klantat sig och dragit sönder gängor till spridare som inte blir täta och bilen är inte klar och jag måste åka imorgon. Det var faktiskt en jättebesvikelse, och det har varit lite extra svårt att hantera i och med att det är bilhandlarn jag köpte bilen av som stått för åtagandet och valt verkstad osv. Och han var inte särkskilt bra på att t ex få verkstaden att jobba över när de faktiskt inte höll vad de lovade. Får se vad jag gör, Köplagen ger mig egentligen rätt till ersättning för alla följdkostnader, så egentligen borde jag hyrt en husbil i två veckor och låtit bilhandlarn betala. Helt klart kommer jag att framställa ersättningsanspråk i alla fall.

Har handlat en hel del prylar som nu inte kunnat monteras. Två AGM-batterier, kablar och kabelskor, skiljerelä, intagskabel för 230. Diverse LED-armaturer. En säkringscentral. och säkert lite annat.
Och just ja, en bestickslåda är klar, men har ju inte kunna monteras i bänken. Och jo, den är handsinkad.
 

Bilagor

  • IMG_20150627_103737.jpg
    IMG_20150627_103737.jpg
    345,3 KB · Visningar: 15
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Efter att ha kommit hem från en lite kort semester fick jag äntligen bilen hemkörd från verkstan. Jag har efter förseningar mm blivit skeptisk till verkstan (Min Bil, Vallentuna), och det blev inte bättre när jag upptäckte att klantskallarna försökt lyfta bilen i trösklarna. Båda trösklarna är knäckta under dörrarna så att t o m springan mot dörren blivit minimal. Det vittnar om fullständig okunnighet att göra ett sånt misstag, och närmast kriminell nonchalans att låtsas som om det inte hänt. Att varna för den verkstan känns rätt motiverat. Jag kommer förstås se till att få detta åtgärdat men jag är ju redan less på att ha bilen på verkstad.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Har idag dragit lite kablar till batterier osv.
Kopplade via ett skiljerelä de två AGM-batterierna parallellt och sen vidare mot köksbänken som ska få en lite säkringscentral. Borde nog säkra av den feta pluskabeln från batterierna. Men det är ju både anslutningen mellan startbatteriet och vidarekopplingen mot köket som nu ligger osäkrat på 25 mm2, vilket förstås innebär rejäla tråkigheter om man lyckas skada kablarna så att de kortsluter mot jord. Varje säkring innebär kabelskor osv samt en hel del resistans. Så det lockar ju inte alldeles.

Har igår monterat bestickslådan i köksbänken. Den skulle få en laminatvit lådfront, men får nog inte det. Den sinkade gaveln i al, är lite för tjusig för att sätta bakom en vit front. Det är inte jag som gjort sinkorna, utan min pappa, som är gammal snickarmästare.

Sängen är på plats och passade som det var utmätt och tänkt. Den ska få nån form av fixering i de bakre konsollerna. Troligen bara stift, så att den vid behov lätt kan höjas mot taket, eller rättare sagt så högt som bredden tillåter vilken inte är helt nära taket.

Imorgon kväll gör jag lite till på elen, samt, stiften på sängen. Jag har ingen voltmeter, men skulle väl vilja ha det samt gärna nåt som stänger av batterierna när de är alltför urdragna. Har inte koll på nån enkel komponent för detta.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Lite uppdatering. Väggarna är uppskruvade igen utan klädsel. Det blev onekligen lite fel i planeringen när bilen var på verkstad tre veckor istället för två dar. Två dagar hade ju förstås också varit ovälkommet men... nåja, det känns som det gick framåt bra igår. Intagskabel för 230V är klar, på den sitter primärt en CTEK-laddare modell större. Den är permanent ansluten, och har batterimätning både på apparaten och i anslutningskablaget (tre dioder). De senare sitter alltid på plats även om laddaren kopplats bort.
Kylskåpet har spänningsvakt och slår av vid låg spänning.
Gasolkök, vattenkran och kylsåp är igång, tre diodlampor är uppe, och räcker nog bättre än väntat.
Sängen är på plats utan bäddmadrass, men färdig vad gäller stödpunkter osv. I bakkant sitter två remmar, som kan användas om man vill höja sängen, för högre lastutrymme (eller för nivellering).
Inredningen består i övrigt av en ny trädgårdsmöbel och en lite stegpall som funkar som extra sittplats, samt gör embarkeringen av pocketresårmadrassen enklare.
Köpte förresten bra huvudsäkring för batteribanken på Biltema. Glasrörssäkringar på mellan 40 o 80 A, att sätta i en hållare som är så smidig att den bara hänger i 25 mm2-kabeln. Kablarna är överlag korta så jag nöjde mig med 25 mm2.
 

Bilagor

  • 20150718_114652.jpg
    20150718_114652.jpg
    2,5 MB · Visningar: 30
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Nu har min vi sovit i bilen, jag en natt, och min sambo flera nätter.

Det var kallt, jag hade inte tagit med fjärrkontrollen till Webastovärmaren, eftersom det i almanackan är högsommar. Det fanns eluttag, så det hade funkat bra med ett 230-element eller värmefläkt, men nu var det bara kallt.

I övrigt var sängen bekväm, det var lagom avstånd till taket från sängen, och gaskök och vattensystem funkade som tänkt. Kylen likaså.

De fällbara möblerna passade väldigt bra och den lilla stegpallen var utmärkt när man ska upp i bingen, eller som extra sittplats.

Jag hann inte få nån uppfattning om huruvida batteribanken fungerade avseende kapacitet vid stillastående, eller om laddningen från bilen räcker vid si eller så mycket körsträcka per dygn. Bilen rullade en del, och när den stod stilla, med kylen på så hade den laddare ansluten.

Takluckan var regntät och placeringen kändes väl bra, man når den från sängen och från golvet.

Belysningen, allt från Biltema, funkade jättebra. Jag har tre armaturer.
En "stor" allmän, som sitter över bordet. Den har två lägen, och ger i det starkare 3W (diod) vilket är alldeles utmärkt som stark allmänbelysning. I det dimmade läget, är det lagom om man sitter vid bordet och äter eller så.
Vid framänden av sängen finns två lampor på väggarna. Den ena har en arm som gör att den är lätt att rikta som köksbelysning, och den andra är mer renodlad sänglampa. Jag ska komplettera med en belysning i skåpet under sängen, om det inte är bra dagsljus är det mörkt in under sängen eftersom det är lite låg "takhöjd", och originallampan är ju skymd av sängen.

Sängen har två långa franska träskruvar i bakkanten, som går genom de två konsoller som den vilar på. Jag ska ersätta dessa med stålpinnar som jag monterar med ca 5 cm utstick, som jag sedan har säkringsclips i. På det sättet sitter sängen stadigt fast, men går att hissa upp mot taket vid behov av högre lastutrymme. Det fungerade även nu, men de långa franska skruvarna skulle behövt vara ännu längre för att inte behöva skruvas ur. De satt nu inskruvade så att det fanns ca 5 cm spel till skallen, men jag kan i själva verket hissa sängen ett par dm innan den tar i väggarna p g a bredden.

Självklart ska väggar och tak isoleras, och kläs också. Det ska också sys en slags gardin som hänger från taket och som sitter fäst i underkant av sängen i fotänden (vid skåpdörrana). Det är trevligare om man inte ser rätt in i bilen när man öppnar. Som det är nu kan man även tappa ned saker ur sängen längs kanter och bakände. Det ska också lösas med tyg.

Min sambo röstar för en markis också. Det låter vettigt, men jag är lite fundersam beträffande vindbrus och ev högre bränsleförbrukning. Den måste också placeras väldig högt för att inte krocka med skjutdörren, men där finns det säkert lösningar. Jag har sett Crafters/Sprinters med markis.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Äntligen lite camping.
Noterade vikten av att ha ett bra vattenpass. Skotsk modell fungerade, men bör naturligtvis inte användas i samband med körning.
 

Bilagor

  • 20150802_142331.jpg
    20150802_142331.jpg
    2,1 MB · Visningar: 5
  • 20150801_183228.jpg
    20150801_183228.jpg
    3,1 MB · Visningar: 11
  • 20150801_184710.jpg
    20150801_184710.jpg
    669,4 KB · Visningar: 16
Toppen