• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen kommen till - Enkirch!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Rent smör ska de va men jag visste inte att att Arla använde rapsfrön, antingen besprutade med inektsgifter eller GMO-frön till Bregott. Jag köper den KRAV-märkta varianten. Skulle giftkemikalieföretagen med Monsanto i spetsen vara inlandade i detta så är ju KRAV-märkningen fullständigt meningslös och närmast bedräglig!

bre.jpg

Måste undersökas! Tack för tipset!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

LRF Mjölk har gjort en utredning om den gemensamma policyn om GMO-fritt foder i mjölkproduktionen är förenlig med konkurrenslagstiftningen. LRF Mjölks Mjölkdelegation har därefter av konkurrensrättsliga skäl fattat beslutet att lämna den gemensamma policyn om GMO-fritt foder. Det blir nu upp till vart och ett av mejeriföretagen att hantera frågan om GMO-foder. Läs mer om beslutet hos LRF.

Klickar man på länken så dyker detta upp:
Vi hittar inte sidan du söker
Länken du följde kan vara trasig, eller så har sidan tagits bort.

Anar jag oro i LRF-leden på grund av att folk börjar få upp ögonen för vad som händer med mjölken?

Mycket skumt! Nu ska tydligen svenska bönder förgifta inte bara bin och humlor utan även konsumenterna med genmanipulerade produkter från Monsanto & Co!

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Rent smör ska de va men jag visste inte att att Arla använde rapsfrön, antingen besprutade med inektsgifter eller GMO-frön till Bregott. Jag köper den KRAV-märkta varianten. Skulle giftkemikalieföretagen med Monsanto i spetsen vara inlandade i detta så är ju KRAV-märkningen fullständigt meningslös och närmast bedräglig!

Visa bilaga 98717

Måste undersökas! Tack för tipset!

Jappe

Jag misstänker att det du kommer att hitta inte är vad du tror. Att ARLA skulle ha 2 identiskt lika tillverkningar varav den ena endast använder KRAVgodkända ingredienser låter långsökt. Krav har mer & mer blivit ett försäljningsargument som i en del fall inte lever upp till grundintentionen. Att sedan LRF är med & rotar är oroande för då kan man vara övertygad om att LÖNSAMHET är det som räknas & prioriteras före allt annat. Ett exempel är att LRF lyckats få tillstånd att på prov låta grisande suggor stå i trånga burar så att dom inte kan ligga ihjäl kultingarna. Detta i ett led att öka lönsamheten. Faller detta väl ut så blir det säkert en verklighet & varenda bonde följer efter & med det är svensk djurhållning ett minne blott. Summa summarum blir att Sverige "närmar sig" övriga Europa & deras krav på mat & djurhållning. Hemska tanke.:(

Bennie
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

GRATIS:D Tom elen GRATIS:D[/quote]
Har du inte råd med Camping?
Snåljåp! Skall ha allt gratis va?
:D Julian
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Rent smör ska de va men jag visste inte att att Arla använde rapsfrön, antingen besprutade med inektsgifter eller GMO-frön till Bregott. Jag köper den KRAV-märkta varianten. Skulle giftkemikalieföretagen med Monsanto i spetsen vara inlandade i detta så är ju KRAV-märkningen fullständigt meningslös och närmast bedräglig!

Visa bilaga 98717

Måste undersökas! Tack för tipset!

Jappe

Jag är inte 100 på KRAV-produkter som innehåller rapsolja, men såg ett intressant tv-program för någon vecka sedan, det handlade just om massdöden hos våra bin och humlor (vilka är viktiga).

Man har nu funnit orsaken till massdöden, det är skadedjursgifter i rapsfälten.

Svaret varför man inte kunde utesluta denna metod var fantastisk,
Det skulle odlarna aldrig orka med, tolkar det som att det skulle skapa merarbete för dem, korkat, eller hur :mad:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jaha! Kul! Vad ska man ha på kornbrödet då? Vetebröd äter jag givetvis inte. Smör är ganska hårt att breda men man får väl ta det ur kylen lite tidigare.

Förresten, får inte korna raps i fodret numera?

Här är jag nu:

abrro.jpg

Och här hade jag ställt bilen, nästan så långt ut på ön som man kunde komma.

park.jpg

Efteråt fick jag veta att det är husbilsförbud på hela ön. Tur att man bara har en resebil! :D

Jag förstår mycket väl att det har kommit upp så många förbudsskyltar mot husbilarna. Jag kan se framför mig hur de bästa platserna på sådana här åtråvärda turistorter tidigare ockuperades av campande husbilar i flera dygn. Tyvärr!
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Vad har du mot oss Jappe??
När vi är söderut är du norrut. När vi är norrut påbörjar du plötsligt resan söderut.
Kan det vara att jag köpte din solcellsregulator alldeles för billigt???
:)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag är inte 100 på KRAV-produkter som innehåller rapsolja, men såg ett intressant tv-program för någon vecka sedan, det handlade just om massdöden hos våra bin och humlor (vilka är viktiga).

Man har nu funnit orsaken till massdöden, det är skadedjursgifter i rapsfälten.

Svaret varför man inte kunde utesluta denna metod var fantastisk,
Det skulle odlarna aldrig orka med, tolkar det som att det skulle skapa merarbete för dem, korkat, eller hur :mad:

Tror inte man använder rapsutsäde som är betat med dessa insektsgifter i Sverige idag. Det är förbjudet inom EU sedan 2013 men med vissa undantag. Förbudet ska dock omprövas i slutet av 2015 och kemilobbyn ligger på för att det ska upphävas. Det är sk. neonikotinoider som man misstänker skadar bin och humlor så att de förlorar orienteringsförmågan.

https://www.youtube.com/watch?v=Z9x9P-3Kyrg

Daniel K (hobbybiodlare :) )
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Vad är det i luften som surrar?

zep.jpg

Jag var i Friedrichshafen tidigare idag och där såg jag den här tingesten i luften. Undrar om den är bemannad eller möjligen fjärrstyrd.
I Friedrichshafen finns något så ovanligt som ett zeppelinmuseum, antagligen det enda i världen, skulle jag tro.

Jappe
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Tingesten gör bublikflygningar från hangaren nära Dornier museet.

Leif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Inga problem med simkort i tyskland. Vodafone fixade giggarna utan problem.

Nu har jag kört från Geneve till Avignon och ännu inte lyckats få tag på,ett simkort. Orange hade inga kvar, sa dom och på SFR, det statliga telebolaget (tror jag), så var också simkorten slut. "Kanske i morgon" sa personalen.

Giv mig styrka!

Jappe (som skriver detta på McDonalds)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Du har 500MB på ditt Comviq kort. Sätt i det i din andra smartphone och internetdela så funkar det. Din Laptop gillar inte din kines phone.

Här är APN:et internet.tele2

Var BigMc:en god?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Inga problem med simkort i tyskland. Vodafone fixade giggarna utan problem.

Nu har jag kört från Geneve till Avignon och ännu inte lyckats få tag på,ett simkort. Orange hade inga kvar, sa dom och på SFR, det statliga telebolaget (tror jag), så var också simkorten slut. "Kanske i morgon" sa personalen.

Giv mig styrka!

Jappe (som skriver detta på McDonalds)

Varför inte prova ditt europasim en sista gång. ladda med 5 euro och se till att smart passport är aktiverat plus rätt apn så borde det väl fungera. Ladda på vodafone.it, betala med paypal
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Aldrig mer! Garanterat! På inga villkor! Absolut inte! Färdiglurad!

Camargue var inte min "tekopp"! Överreklamerat! Där blir det nog trångt till sommaren.

Gratisstranden Plage de Piémanson:

ordn2.jpg

Jag for tillbaka till Mekka! Här är jag nu:

ordn.jpg
 
Toppen