• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen kommen till - Enkirch!

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Förr, när jag skulle till jobbet så planerade jag alltid resan Mariestad till jag var vid incheckningsdisken Landvetter till 2 timmar (inklusive promenad från långtidsparkeringen) Numera när jag som pensionär skall ut och flyga så räknar jag med 3 timmar för samma resa. Okay, kör med större marginaler nu eftersom man som pensionär köper ej ombokningsbara biljetter.

Men nu i vajerräckesvägstider när man kommer bakom någon som kör i 70 när det är enkelfil som höjer till 120 när det är dubbelfil, och våra tidigare 100 vägar (E20) nu är hastighetsbegränsad till 80 km/h, så får man räkna med 30 minuter extra på en 15 mila sträcka.

Jag körde från Göteborg idag och jag ställer in farthållaren på 84 gps kmh för att kunna nonchalera alla fartkameror. Blir ständigt omkörd, och får anvisningar om hur man skall använda vägrenen som körfält.

Jag som kör tung husbil på B-kort tål ju inte en körkortsindragning pga fortkörning.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Det var kallt och tråkigt väder i Enkirch så jag stack till Würzburg

wu.jpg

men där var det inge vidare heller så jag fortsatte till Rothenburg o d T

ro.jpg

och här skiner solen och det är så varmt så jag blev tvungen att kliva ur thermobyxorna.

Jappe

PS. Bilderna kommer inte fram i datorn eller Samsungplattan. I iPaden däremot fungerar det!

Hur förklara detta?
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Nu blev Knarrevik glad. :)

Även vi har flyttat oss. Viva le France. Är utanför Sainte-Marie norr om spanska gränsen. Det var dåligt val. Hade 25 grader 15 mil söderut. Här är det bara 18 grader.:(
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

McLain!

Kör vidare då till Romantische Strasse! Du och Louise som är så himla romantiska borde ju passa bra här. :D
Här är det nog 25 grader och varmare ska det bli. Det är nog första gången jag gått direkt från thermobyxor till shorts!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Försök nr 1 gick åt skogen. Försöker igen. Lite mindre bild den här gången.

pr.jpg

Nu kom den fram i datorn. Få se vad som händer om jag lägger i bilden i den storlek som jag brukar använda här på forumet.

pr2.jpg

Nu har jag redigerat två gånger utan det hänt något. Jag har nog fått in en liten manipulator i datorn. :cool:

Jappe :confused:
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

iPad kan fjompa sig också!

Såhär ser HBK:s sida ut nuförtiden på paddan:

image.jpg

PS. Apropå missfoster så säljer Lidl s.k. QS-zertifiziertes Grillfleisch för mellan 40 och 50 kr/kg. Så billigt kan man inte sälja fläskkött om det ska vara någon kvalitet på köttet. Den prisnivån stinker djurplågeri lång väg!

Moderna djurfabriker dryftas mycket på tysk TV nu och det är verkligen ord och inga visor. Dagens djurhantering döms ut totalt och man menar att exempelvis antibiotikaanvändningen kommer att ge allvarliga konsekvenser även för människans fortbestånd. Vad är det med grisfolket nuförtiden? Den här idiotiska priskonkurrensen ställer till det ordentligt inte bara för grisarna.

Varför måste grisarna plågas på detta vis bara för att vi ska kunna äta dåligt och t.o.m. farligt kött till fånigt låga priser! EU har en uppgift här. Man borde sätta ett "prisgolv"!

Jappe
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Har nog sett alla dina bilder.

Leif
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

McLain!

Kör vidare då till Romantische Strasse! Du och Louise som är så himla romantiska borde ju passa bra här. :D
Här är det nog 25 grader och varmare ska det bli. Det är nog första gången jag gått direkt från thermobyxor till shorts!

Jappe

Nix! Vi åker upp till Engelska kanalen efter Rhone. Snurrar lite i Belgien före Mosel som då är varmt hoppas jag..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Har du installerat Foursquare på iPaden?

image.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag har kikat på den men den tycks i första hand vända sig till öl- och sockerdricksmänniskor! Dessutom är språket olokalt! Det kan bli väldigt besvärande med konstiga engelska översättningar på tyska maträtter.

Jag får en bestämd känsla av att den som satt ihop den här appen har vissa överenskommelser med de näringsställen som är med i appen!

Iden är bra men det måste väl finnas bättre sådana här appar, eller....

Jappe

PS. Hittade en "fair" konkurrent till Nestlés snabbkaffe:

snka.jpg

Riktigt gott och mycket billigare än Nestlès varianter!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

DHL igen!

R o d T.jpg

Japaner finns det alltid gott om i Rothenburg ob der Tauber.

roj.jpg

Efter ett idogt letande efter "Romantische Strasse" gav jag upp och körde till Memmingen. En tysk på ställplatsen bekräftade mina farhågor: vägen finns inte länge, bara en massa skyltar som påstod att vägen var just Romantische Strasse. Vi körde den vägen för 50 år sedan och då var den fantastisk! Idag mest industriområden och mängder med långtradare på den tidigare så vackra vägen.

tra.jpg

I morgon blir det Bodensjön - för den finns väl kvar? Tysken varnade för höga ställplatspriser i Lindau och de andra ställena efter sjön men jag åker nog bara förbi och kollar lite och sedan genom Schweiz till Camargue.

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Varför så brådis?
Det finns många fina ställen längs sjön, tex Meersburg.

image.jpg
Lisa hälsar!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Tack! Ja, jag blir nog kvar där ett tag. Problemet är att jag var runt här för 50 år sedan och på den tiden var det mycket lugnare och trivsammare, misstänker jag.

Ställplatsen i Donauwörth var inge vidare!

do.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag har kikat på den men den tycks i första hand vända sig till öl- och sockerdricksmänniskor! Dessutom är språket olokalt! Det kan bli väldigt besvärande med konstiga engelska översättningar på tyska maträtter.

Jag får en bestämd känsla av att den som satt ihop den här appen har vissa överenskommelser med de näringsställen som är med i appen!

Iden är bra men det måste väl finnas bättre sådana här appar, eller....

Jappe

PS. Hittade en "fair" konkurrent till Nestlés snabbkaffe:

Visa bilaga 98667

Riktigt gott och mycket billigare än Nestlès varianter!

Jappe, jag ser att du nyttjar bregott, det innehåller väl rapsolja.
Rapsfröna chockas med starka gifter innan sådd, vilket medför att våra bin och humlor råkar ut för massdöd :mad:

Nä rent smör ska de va :)
 
Toppen