• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spänningsfall i Rättvik

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Vi är i Rättvik under marknadshelgen och det är ju inte direkt varmt om man säger så.
Problemet är att Siljansbadets camping har så underdimensionerat elnät så det blir rejält spänningsfall när alla ska ha varmt i husbilar och husvagnar!
Vårt kylskåp med AES började signalera att det ville koppla om till gasdrift , jag trodde det var fel på kylskåpet men vid kontroll så ska skåpet ge signal när spänningen är under 195 volt, jag kollade med min multimeter och spänningen ligger och pendlar mellan 200 och 210 volt med enstaka dropp under 195.
Personal från campingen kollade också med samma resultat men har ingen lösning utan tyckte att jag skulle köra kylskåpet på gasol !
Tycker att det är dåligt när man betalar för elplats !
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsfall i Rättvik

Helt klart ett problem som nätägaren ska lösa. 10% är max avikelse från 230V upp och ner. 207-253V
En justering på 10kv oftast manuellt och problemet är löst. Kan också vara så att detta elbolag slarvat med utbyggnaden av kabelnätet som nu är underdimensionerat.
Problemet kan också bero på att abonnenter byter huvudsäkringar utan att ändra tariff som då slår ut hela kabeldimensioneringen. Fast det ska ett elbolag väldigt enkelt se eftersom det finns både larmer o bra statestik.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsfall i Rättvik

Är det inte -5 % till + 10 % numera?

EIFS 2013:1
Ytterligare spänningsfall kan förekomma i egen anläggning.



För att avgöra om spänningsnivån uppfyller god spänningskvalitet följer vi föreskrift EIFS 2013:1. Matningsspänningen Un=230V får variera ±10 % (207–253V). Vattenfall Eldistribution AB konstaterar om föreskriften uppfylls.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spänningsfall i Rättvik

Litt kan en i noen få tilfeller klandre campingplassen, det finnes endel steder hvor campingen har lagt jordkablene selv og det er blitt satt inn større sikringer for dette spredenettet enn hva kablene er dimmensjonert for.
Det andre er gamle annlegg med mye skitt i lokale elskåp og dårlige kontakter grunnet irr. Disse kan fungere når belastningen er lav og gi stort spenningsfall når belasningen øker.

Er det elbolagets nett som har felen så blir spenningen den samme på hele plassen, er det lokal spredenett som har felet så varierer spenningen fra sted til sted på plassen. Så en kjapp måling av en kontakt like ved hovedtavlen og en har delt ansvaret dit det hører hjemme.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsfall i Rättvik

Har bokat elplats på Rättviks Camping nu till helgen (marknad).

En fråga är det någon utrustning i husbilen som är extra känslig för spänningsfall på 230V ?


Det lär väl gå åt en hel del el i Rättvik en sån här helg (?)
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsfall i Rättvik

Har bokat elplats på Rättviks Camping nu till helgen (marknad).

En fråga är det någon utrustning i husbilen som är extra känslig för spänningsfall på 230V ?


Det lär väl gå åt en hel del el i Rättvik en sån här helg (?)

Vi har landat i Rättvik nu i kväll och än så länge är det glest på campingen
Men vi får väl se , det är kylskåpet som reagerar först samt att man märker att värmen känns svag.

/ Bengt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsfall i Rättvik

Jag kör min andningsmaskin (CPAP) via inverter så den lär hänga med, sen får man väl se vad som händer.
Var på vårmarknaden i Rättvik i år, då släckte de ner flera sektioner/stolpar p.g.a överbelastningen.
Värmen kan man ju stötta med gasol ifall det kniper, batteriladdningen är viktigast för mej, för att kunna köra min CPAP-maskin.
 
Toppen