• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Verkstadshandbok Fiat Ducato Frankia 570 1970

F

F.d. 53691

Guest
Ny ägare av Husbil Fiat Ducato Frankia 570 1970
saknar någon form av verkstads uppgifter typ olje mängd filter tacksam för förslag
tellus14
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Verkstadshandbok Fiat Ducato Frankia 570 1970

Stämmer årsmodellen?
Ducaton startade tillverkas 1981

Lars
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Verkstadshandbok Fiat Ducato Frankia 570 1970

Är det inte en 90:a
 
F

F.d. 53691

Guest
Sv: Verkstadshandbok Fiat Ducato Frankia 570 1970

Det är fel år det skall vara 1990
Ursäkta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Verkstadshandbok Fiat Ducato Frankia 570 1970

Hej tellus14. om du tittar längst upp under Husbilsdoktorn på en liknande fråga från balram så hittar du några länkar till handböcker i mitt första inlägg, även om det mest handlar om drivknutar.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Verkstadshandbok Fiat Ducato Frankia 570 1970

Jag har en 91'a & i min instruktionsbok står det så här:

Bränsletank: 70 Liter (Bensin & diesel).
Kylare & värmesystem: 9 Liter (Bensin & diesel).
Oljetråg & filter: 4,6 Liter (Bensin), 5,9 Liter (Diesel)
Växellåda/slutväxel: 1,5 Liter (Bensin), 1;25 Liter (Diesel)
Behållare spolarvätska: 6 Liter (Bensin & diesel).
Bromssystem: 0,7 Liter (Bensin), 0,7* Liter (Diesel). * 0,8 liter för version med lång hjulbas.

Oljemängden i växellådan på min 2,5TD har jag fyllt till 1,8 - 2,0 Liter pga den dåliga smörjningen av dessa växellådor.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Verkstadshandbok Fiat Ducato Frankia 570 1970

Jag skulle vilja ge ett råd till alla husbilsägare, inte bara för dem som har äldre fordon, att skaffa en stadig block av A5 storleken där man själv skriver upp väsentligheter om bilen. Förresten, man kan ha tre stycken block. En för det mekaniska, en för det elektriska och en för bodelen.
Man skriver vad man har gjort och varför, reservdelsnr, inköpsställen, pris, mm. Programmet för vinter konservering, material, problem, etc.
Det tar inte långtid men ger spännade spinn off effekter. Ibland när man gör efter dokumentationen så kommer man på lustiga samband. Man blir också medveten att man har en selektiv minne, precis som alla andra, man minns det man vill minnas.
Håller man på så där så blir man bättre och bättre att ta vara på sin bil, och nästa bil, för det skilljer faktiskt inte så mycket mellan dem...
 
F

F.d. 53691

Guest
Sv: Verkstadshandbok Fiat Ducato Frankia 570 1970

nej det är 1990
 
F

F.d. 53691

Guest
Sv: Verkstadshandbok Fiat Ducato Frankia 570 1970

Jo det är en 1990 förstår inte men det har blivit något i hop blandning med en annan jag har inte något problem med olja
I mitt fal är det kylfläkten som inte startar
MVH
Arvid
tellus14
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Verkstadshandbok Fiat Ducato Frankia 570 1970

Jo det är en 1990 förstår inte men det har blivit något i hop blandning med en annan jag har inte något problem med olja
I mitt fal är det kylfläkten som inte startar
MVH
Arvid
tellus14

Om fläkten snurrar lätt så är nog det vanligaste felet oxider & smuts i kontaktdonen. Dra isär & rengör, sedan 5.56 eller liknande. Så gjorde jag & det fungerade.

Lycka till

Bennie
 
Toppen