• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll till höger

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Allt fler kör i vänsterfilen även utan omkörningsbehov trots böter och skyltar.

Kanske dags att tillåta omkörning till höger?

image.jpg
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Håll till höger

Har kört runt en del i US. Där kör man om på båda sidor och det funkar bra när alla är medvetna om det. Där är tempot också vanligen lugnare. De flesta glider i 55 miles med konstantfarthållare. Känns mindre hetsigt än svenska motorvägar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Håll till höger

Den här vikingen körde förbi mig en bit norr om Kungälv och han behöll vänsterfilen därefter och blockerade framfarten för dem som ville köra fortare än 110 km/tim. Det kanske var en norsk polishusvagn!?

vänst.jpg
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Håll till höger

Jag håller alltid till höger nära sidomarkeringen så att dom som vill kan ta sig förbi. Detta enbart för att visa att jag inte har för avsikt att hindra trafiken. Även om man hänger med i trafikrytmen så finns det alltid någon som inte vill ligga bakom en HB. Om man uppfattas som att man är en "bromskloss" av någon så kan man ge alla medlemmar i HB dåligt renomme' vilket är onödigt. Då man har HBK's logga på HB'n & som jag tycker har ett ansvar för klubbens goda rykte. Med loggan på HB'n är man ju liksom en ambassadör för klubben.

Bennie

Bennie
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Håll till höger

Har kört runt en del i US. Där kör man om på båda sidor och det funkar bra när alla är medvetna om det. Där är tempot också vanligen lugnare. De flesta glider i 55 miles med konstantfarthållare. Känns mindre hetsigt än svenska motorvägar.

Numera utom storstadsområdena ofta 65 eller 70mph och det förekommer skyltar med uppmaning att använda höger körfält, så det börjar bli lite vanligare att köra på "Europeiskt" sätt , dock fortfarande mycket vanligt att passera på valfri sida, man har verkligen användning av blind spot warnings eftersom det kan smyga sig upp någon med nästan samma inställning på farthållaren som du och ligga dold länge i döda vinkeln.
Folk som skall använda en left exit kan lägga sig i vänsterfil en kvart innan de skall svänga av.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Håll till höger

Har kört runt en del i US. Där kör man om på båda sidor och det funkar bra när alla är medvetna om det. Där är tempot också vanligen lugnare. De flesta glider i 55 miles med konstantfarthållare. Känns mindre hetsigt än svenska motorvägar.

Man blinkar också alltid där, som svensk blir man förvånad över allt detta blinkande hela tiden, van av svenska förhållanden där det snarast vara en nationalsport att inte avslöja sina avsikter i trafiken i förtid, det kan ju underlätta för mottrafikanterna...
 

Kennta o Tiina

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Boden
HBK-Nr
3071
Medlemskap
2022
Sv: Håll till höger

Man blinkar också alltid där, som svensk blir man förvånad över allt detta blinkande hela tiden, van av svenska förhållanden där det snarast vara en nationalsport att inte avslöja sina avsikter i trafiken i förtid, det kan ju underlätta för mottrafikanterna...

dom har slut blinkers olja
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Håll till höger

När vi 1988 hyrde husbil I USA var första upplevelsen att i Oakland ge sig ut på 5-filiga motorvägen söderut fredag eftermiddag mitt i rusningen. Mycket läskigt att bli omkörd av långtradare på båda sidorna samtidigt. Men när man väl lärt sig sin egen bredd ordentligt och kommit upp i 55 MPH så var det bara att glida med och njuta av civiliserat körande med blinkers och allt.

Dock fullständigt livsfarliga att ligga nära. Allra minsta risk för hinder och tvärnit för att inte riskera att betala skador på bilen framför. Så långa avstånd var nödvändigt. Polisen gled 5-6 miles fortare än resten av trafiken, om någon körde förbi polisen plockades dom in direkt.

Något jag uppskattade var också att man fick svänga höger mot rödljus. Istället för alla svenska rondeller så har dom ju ljusregleradse korsningar med rätt att svänga höger mot rätt om man har fritt. Även korsningar med stoppskyldighet från alla håll var smidigt. Först fram stoppar och kör först in i korsningen.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Håll till höger

Hur ställer sig övriga europeiska länder till omkörning på höger sida när det inte är kökörning? Är det tillåtet någon annanstans här?
 
Toppen