• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med startbatteri

F

F.d. 29931

Guest
Hej alla!
Vi har problem med startbatteri.

Vi har bytt det och kört en säsong utan problem. Så ställer vi in den på vintern, och hämtar den igen på våren. Inga problem så långt.

Så kör vi ett tag. I år körde vi från Malmö till Kalmar. Vi stannar till vid infarten till campingen, och när vi skall starta igen finns det plötsligt ingen ström.

Det här har hänt oss flera år i rad.
Jag har kollat igenom, och voltmätaren inne i bodelen säger en bit över 12 volt innan jag försöker starta. När jag misslyckats få igång den så visar mätaren på i princip ingen spänning alls.

Så då får jag byta batteri igen.
Nog skall väl ett startbatteri hålla för mer än en säsong?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Problem med startbatteri

hej ! ja det kan man ju tycka ? när du ställer in ser du då till att batteriet är fulladdat ? och tar du bort polerna så inget står o drar ström ? då borde det inte vara något problem med batteriet ! har du kollat anslutningar ? gjort rent poler o kabelskor ?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Problem med startbatteri

Kolla även generatorns batterikabel så att den sitter ordentligt, på en del motorer kan den kabeln även gå via startmotorns batterikabel, så kolla även där oavsett om den går via den eller, kolla även kablarna till startmotorns solenoid.

Minsta glapp vid generatorns eller startmotorns batterikabel kan göra att det oxiderar eller kolar vilket gör att den inte klara att föra över stora strömmar men man kan ändå mäta upp normala spänningar över anslutningarna.

Tänk bara på att koppla bort batteriets minus så du inte kortsluter nåt.

Mät även vid batteriet hur hög laddspänning det får, men mät innan start vad batterispänningen är på batteriet, har det vilat ett antal timmar så bör spänningen ligga runt 12,7 V eller något över, när motorn går bör spänningen vara nånstans mellan 13,8 - 14,5 beroende på varvtal och vilka elgrejer som är på.

Om det är en Ford från början av 2 000-talet och framåt så kan den ha ett s.k. datorstyrt Smart Charge vilket kräver ett startbatteri av typen Silver-kalcium eftersom laddspänningen efter start och under en längre tid kan ligga mellan 14,5 - 15 V vilket kokar sönder vanliga bly-batterier.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med startbatteri

Mulig det er jordingen som er problemet. Kontroller kabelen fra minuspolen til chassi og kabel chassi til motor at de er hele og godt festet i begge ender. En dårlig kontakt og det virker som om batteriet er slutt.
 
F

F.d. 29931

Guest
Sv: Problem med startbatteri

Tack för svar.
Jag får också be om ursäkt för att jag själv är sen på det.
De åtgärder som är föreslagna har jag gjort.

Och det konstiga är att när jag hämtar den från vinterförvaringen så startar den utan problem. Det är när jag kört ett tag som det börjar krångla.

Jag skapat en egen lösning, så att jag har kopplat bodelsbatteriet till startmotorn, med en brytare emellan.
För att jag åtminstone skall få igång den när den bråkar.
Men problemet kvarstår. Jag får tydligen byta startbatteri varje säsong.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Problem med startbatteri

Återigen - kolla jordningen, speciellt jordkabel från batteriet ner i chassit (kan se ut som en kabelhållare) och vidare till startmotorn.
Du får 12v på din mätare, men sannolikt slocknar alla dina instrument vid startförsök??
 
F

F.d. 29931

Guest
Sv: Problem med startbatteri

Jag har slipat alla kontakter, även jordningen.
För att vara säker har jag gjort en till jordning, så det är inte där det sitter.
Men jag tackar för svaret.
 
Toppen