• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svag handbroms på nästan ny bil

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Köpte i maj 2014 en ny Adria byggd på Fiats heavychassi, alltså 4250 kg totalvikt. När jag nu efter 11 månader och Ca 800 mils körning var inne på första kontrollbesiktningen fick jag underkänd handbroms, svag verkan. Efter att jag någon vecka senare varit inne på service där bl,a. Handbromsen justerades åkte jag tillbaka till Bilprovningen för efterkontroll. Döm om min förvåning när handbromsen fortfarande var svag, men precis på gränsen godkänd (16%) vilket är ett matematiskt förhållande mellan bromskraft och totalvikt. När vi diskuterade vidare så sa besiktningsmannen att detta är vanligt på bilar byggda på heavychassi. På ett chassi på 3500 Kg finns inte detta problem. En annan fråga är vem ska betala de 500 kr som efterkontroll kostade? Fiatverkstaden säger att detta är en fråga för Adria eftersom det är när de bygger bodelen som de även kan ha ändrat fabriksjusteringen av bilens handbroms. Adriaverkstaden har lovat att betala med för efterkontroll. På verkstaden sade de att om man justerat handbromsen mer når man inte den eftersom den sitter långt ner som bekant.
Tomhoff
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Köpte i maj 2014 en ny Adria byggd på Fiats heavychassi, alltså 4250 kg totalvikt. När jag nu efter 11 månader och Ca 800 mils körning var inne på första kontrollbesiktningen fick jag underkänd handbroms, svag verkan. Efter att jag någon vecka senare varit inne på service där bl,a. Handbromsen justerades åkte jag tillbaka till Bilprovningen för efterkontroll. Döm om min förvåning när handbromsen fortfarande var svag, men precis på gränsen godkänd (16%) vilket är ett matematiskt förhållande mellan bromskraft och totalvikt. När vi diskuterade vidare så sa besiktningsmannen att detta är vanligt på bilar byggda på heavychassi. På ett chassi på 3500 Kg finns inte detta problem. En annan fråga är vem ska betala de 500 kr som efterkontroll kostade? Fiatverkstaden säger att detta är en fråga för Adria eftersom det är när de bygger bodelen som de även kan ha ändrat fabriksjusteringen av bilens handbroms. Adriaverkstaden har lovat att betala med för efterkontroll. På verkstaden sade de att om man justerat handbromsen mer når man inte den eftersom den sitter långt ner som bekant.
Tomhoff

Var du på Fiat verkstad o servade så skulle jag bedöma att dom får göra om jobbet och betala efterkontrollen. Servicen skall göras riktigt och detta har inget med bodelen att göra.
Konstigt att Fiat verkstan skyller på adria-påbyggnad. Skulle vilja höra varför denne skulle ändra detta.
Varför den fortfarande efter justering tar dåligt kan jag inte hjälpa dig med.
Om dom justerat handbromsen så att du skall kunna nå den så kommer det kanske att resultera i att den tar för högt upp och att kanske rörelsereserven uteblir då får du andra 2:eek:r på besiktningen.
Den skall justeras såsom alla andra bilar av samma modell och enligt anvisningarna för hur denna skall justeras.
Men jag kanske skall friskriva mej själv om det är så att Adria har byggt om något i handbroms anordningen för att man skall kunna nå den men man får ju inte göra saker sämre. Handbromsen är ju samtidigt ett nödverkyg om annat fallerar.
//Tony
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Handbroms eller parkeringsbroms är nog den minst använda faciliteten på moderna bilar med tvåkrets bromssystem. Men tyvärr en bra födkrok för besiktningsföretagen.

Skulle vara intressant att veta hur frekvent man använder "parkeringsbromsen" förutom vid kontrollbesiktningen.
Själv fick jag testa vid något tillfälle vid uppfarten till utsikten över Gejrangerfjoden, inga problem att stå still under tiden jag försökte att få acceptans för kortet i betalautomaten.
Men bilbesiktningen godkände inte parkeringsbromsen?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Tyvärr är de redan på gränsen när de är helt friska och väljusterade. Har haft två boggiebilar med alkochassi och fått ombesiktning flera gånger och fått renovera på båda bilarna.
De är för klena från start helt enkelt och på tyngre bilar räcker dom inte till.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Samma mekanism och wire på såväl 3,5 ton som 5 ton det är fiat det, därför uppkommer problemet sällan på dom lättare chassina men lätt att justera bar krypa under och justera på vaggan mitt under bilen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Samma mekanism och wire på såväl 3,5 ton som 5 ton det är fiat det, därför uppkommer problemet sällan på dom lättare chassina men lätt att justera bar krypa under och justera på vaggan mitt under bilen.

Justerar man på vaggan så justerar man väl bara slaglängden på handbromsspaken, inte bromsarna...
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Även jag fick en kommentar vid besiktningen, "Din handbroms får bara godkänt. Bör justeras". Ducato - 4,25.

Åkte till en Fiatverkstad för justering. Deras kommentar:
"Vi har påpekat kraftfullt för bilprovningen att det inte går att åtgärda, bilen är för tung för att glida av rullarna!"
Andemeningen var att så tunga bilar inte kan kontrolleras på samma sätt som t ex personbilar eller husbilar under 3,5 t.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Även jag fick en kommentar vid besiktningen, "Din handbroms får bara godkänt. Bör justeras". Ducato - 4,25.

Åkte till en Fiatverkstad för justering. Deras kommentar:
"Vi har påpekat kraftfullt för bilprovningen att det inte går att åtgärda, bilen är för tung för att glida av rullarna!"
Andemeningen var att så tunga bilar inte kan kontrolleras på samma sätt som t ex personbilar eller husbilar under 3,5 t.

Jag har besiktigat ett antal tunga lastbilar och även dom körs på rullar...
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Köpte i maj 2014 en ny Adria byggd på Fiats heavychassi, alltså 4250 kg totalvikt. När jag nu efter 11 månader och Ca 800 mils körning var inne på första kontrollbesiktningen fick jag underkänd handbroms, svag verkan. Efter att jag någon vecka senare varit inne på service där bl,a. Handbromsen justerades åkte jag tillbaka till Bilprovningen för efterkontroll. Döm om min förvåning när handbromsen fortfarande var svag, men precis på gränsen godkänd (16%) vilket är ett matematiskt förhållande mellan bromskraft och totalvikt. När vi diskuterade vidare så sa besiktningsmannen att detta är vanligt på bilar byggda på heavychassi. På ett chassi på 3500 Kg finns inte detta problem. En annan fråga är vem ska betala de 500 kr som efterkontroll kostade? Fiatverkstaden säger att detta är en fråga för Adria eftersom det är när de bygger bodelen som de även kan ha ändrat fabriksjusteringen av bilens handbroms. Adriaverkstaden har lovat att betala med för efterkontroll. På verkstaden sade de att om man justerat handbromsen mer når man inte den eftersom den sitter långt ner som bekant.
Tomhoff

Jodå, det dyker upp på 3500 kg bilar också, iallafall på min. Jag fick anmärkning på svag bromsverkan, rev därför bort bromstrummorna och kollade slitage på bromsbackar, länkanordning etc. Inget fel. Ruggade upp ytan på bromsbackarna med smärgelduk, tvättade allt med Tsprit, monterade ihop och justerade sedan exakt enligt verkstadshandboken. Fortfarande anmärkning vid ombesiktningen.

Jag fick upplysningen att bromskraften skall motsvara en viss % av vikten på axeln så inför nästa besiktning såg jag till att minska vikten genom att tömma bagageutrymmet och då gick det bättre. Vet ej om det var slumpen eller ett verkligt samband men jag besiktar numer alltid med allt bagage kvar hemma.

Jag funderar över om det kan bli bättre av att byta bromsbackarna även om de inte är slitna. Kan beläggen ha blivit hårdare/glattare med tiden? (Trumman och backarna är i mitt fall enbart för handbromsen. Färdbromsen är skivbroms.)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Ruggade upp ytan på bromsbackarna med smärgelduk, tvättade allt med Tsprit, monterade ihop och justerade sedan exakt enligt verkstadshandboken. Fortfarande anmärkning vid ombesiktningen.

Ruggade du inte upp ytan i "trumman"?
Det gör jag alltid vid byte av backar då man ofta också måste ta bort lite av kanten på "trumman".
Jag besiktade med full bil i Okt -14 utan problem men min väger bara 3ton och jag har bara trummor bak.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Har haft precis samma problem med min, fick inte godkänt redan för tre år sen. Min bil är på 5 ton, boggie och AL-KO chassie.

Min Fiatverkstad menar att konstruktionen i sig med det långa chassiet gör det omöjligt att få handbromsen att fungera normalt. Man skulle aldrig använt sig av den konstruktionen som är idag med vajer. Och det kanske inte är Fiats problem egentligen, det är ju Burstner som beställt ett AL-KO chassie för att kunna bygga på bodelen som är grunden till problemet.

Jag har gett upp med Bilprovningen, sen två år tillbaka så lämnar jag bilen till Fiatvverkstaden, de justerar handbromsen så den ska bli godkänd, kör den till besiktningen, får godkänt, släpper sen igen på bromsen så den går att använda.

/Ludde
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Har haft precis samma problem med min, fick inte godkänt redan för tre år sen. Min bil är på 5 ton, boggie och AL-KO chassie.

Min Fiatverkstad menar att konstruktionen i sig med det långa chassiet gör det omöjligt att få handbromsen att fungera normalt. Man skulle aldrig använt sig av den konstruktionen som är idag med vajer. Och det kanske inte är Fiats problem egentligen, det är ju Burstner som beställt ett AL-KO chassie för att kunna bygga på bodelen som är grunden till problemet.

Jag har gett upp med Bilprovningen, sen två år tillbaka så lämnar jag bilen till Fiatvverkstaden, de justerar handbromsen så den ska bli godkänd, kör den till besiktningen, får godkänt, släpper sen igen på bromsen så den går att använda.

/Ludde

Vad jag förstår så är INTE handbromsen en färdbroms utan endast en parkeringsbroms, så då anser jag att den EJ ska testas på deras rullar.
Det är ju så att vissa bilprovare tar i så mycket dom kan i h-spaken med resultatet att h-bilen nästan hoppar av rullarna,när man använder h-bromsen står ju hjulen still inte i rullning så deras test anser jag är ett fördärv för hjulupphängning och hela h-bilen i synnerhet!!!! Jag säger till när dom ska testa h-bromsen att den ENDAST ska användas som p-broms och EJ som färdbroms och det har dom respekterat. Ove.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Dette minner meg om en sak fra Hamar rundt 1970, besiktigelsesmannen dro på handbromsen på en tung lastbil hvor denne bromsen virket på mellomaksen - resultat en avklippt mellomaksling som gravde seg ned i asfalten og rev av hele bakstillingen. Den tid var det statens biltilsyn som sto for besiktningen og staten måtte erstatte lastbilen som ble 80% vrak.

Samme besiktningsmann ble senere kastet ut av en annen lastbil når han begynte å dra i handbromsen under fart med eieren med i bilen.

Frågan er om handbromsen er en parkeringsbroms eller en nødbroms for bruk under ferd. Normal ferdbroms er utstyrt med ABS for å hindre blokkering, så det er merkelig at blokkering under ferd kreves av parkeringsbromsen. En riktig test skulle starte med stillestående hjul og bromsen pådratt, og så måle med rullene hvor mye kraft som skal til for å få rullene til å gå rundt. Problemet ville da bli at tekstrullene måtte tilføres veldig mye kraft før ett av 3 skjer: bilen kastes av rullene, friksjonen mellom dekk og rulle blir for liten eller bromsen slipper.

På biler med tandemaksling så skulle begge akslinger testes under ett, for testes en aksling om gangen så vil den andre hindre forflytting av bilen slik at bilen ikke kan bli kastet av rullene så det er bare to muligheter igjen for avsluttning om en ikke ganske enkelt setter en grense for hvor mye kraft en skal benytte.
 
Toppen