• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svag handbroms på nästan ny bil

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Köpte i maj 2014 en ny Adria byggd på Fiats heavychassi, alltså 4250 kg totalvikt. När jag nu efter 11 månader och Ca 800 mils körning var inne på första kontrollbesiktningen fick jag underkänd handbroms, svag verkan. Efter att jag någon vecka senare varit inne på service där bl,a. Handbromsen justerades åkte jag tillbaka till Bilprovningen för efterkontroll. Döm om min förvåning när handbromsen fortfarande var svag, men precis på gränsen godkänd (16%) vilket är ett matematiskt förhållande mellan bromskraft och totalvikt. När vi diskuterade vidare så sa besiktningsmannen att detta är vanligt på bilar byggda på heavychassi. På ett chassi på 3500 Kg finns inte detta problem. En annan fråga är vem ska betala de 500 kr som efterkontroll kostade? Fiatverkstaden säger att detta är en fråga för Adria eftersom det är när de bygger bodelen som de även kan ha ändrat fabriksjusteringen av bilens handbroms. Adriaverkstaden har lovat att betala med för efterkontroll. På verkstaden sade de att om man justerat handbromsen mer når man inte den eftersom den sitter långt ner som bekant.
Tomhoff
 

unisat

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
15421
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Det problem som uppstår på de bilar som gått några år är inte fel på trummmor eller backar.
Det är oftast den mekanik som påverkar backarna så att de bromsar.
Problemet är arr den mekaniken korroderar fast. Lossa denna med en skruvmebsel ock se till att den går lätt och inte fastnar i bromsskölden. Slipa gärna bort den kant som fastnar i bromsskölden så att den inte går tillbaka. Då slipper du mycket av fastkorroderade delar.
 
Toppen