• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta inlägg är en vädjan om hjälp råd & tips angående mitt problem som jag inte blir klok på.

Laddningslampan lyser svagt & ibland lite starkare när jag kör. Har kollat batteriet men det ser ut att vara laddat. Bilen är en gammal Ducato 2,5TD 91'a.

Bennie
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Laddningsproblem

Felet kan bero på ett spänningsfall, över, säkringsdosa tändlås, vilket kan få till följd att spänningen på d+ , till lampan, är t.ex 14v medan spänningen via tändlås till lampa bara är 12v, p.g.a spänningsfall. Lampan kan då glöda, på dessa 2v. Spänningsfallet blir högre ju mer ström som går via tändlås.
En annan orsak kan vara en defekt diod. Troligast en magnetiseringsdiod.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Laddningsproblem

Nej, lampans itensitet är inte varvtalsberoende. Generatorn testades & kolen byttes på FIAT Bauher i Flensburg i somras.

Bennie

Hur många mil hade generatorn då gått?
(Egentligen skulle man vilja veta hur många timmar motorn gått).

Kollade dom hur verkligen hur sliten kollektorn var?
Sliten kollektor kan slita ner kolen fort.
//Tony
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Laddningsproblem

När kolen är slut, på äldre bilar, så kan laddningslampan, sluta att lysa överhuvud taget. Därför skall man ta för vana att, slå på tändning och kolla att lampan lyser, innan start.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Laddningsproblem

Svagt lysande laddningslampa har jag sedan många år tillbaka. Har konstaterat att generatorn laddar för fullt och antar därför att felet ligger i visningstekniken och inte hos generatorn. Har en Iveco 35TD med fiatmotor.

:)
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Laddningsproblem

Det är nog så att en bilelektriker får titta på detta..

Bennie
Helt rätt tänkt! Hade du varit på Gotland, skulle jag ha hjälpt dig. :)
De gamla Magneti Marelli generatorena, har jag ofta fått byta "Triodioden" = magnetiseringsdioderna, på. Men är inte så säker på vilken typ av gen. som du har.
Göte A
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Om generatorn är OK och batteriet får tillräcklig laddning, runt 14 volt på batteriet, så är det nog mer som Gotand säger att det är spänningen till lampan som felar nånstans.

Edit: Att jag blandade in varvtal beror att laddlampan på en Cheva jag hade en gång i tiden tändes vid höga varv men slocknade vid låga varv, kolen var så pass slitna att de nätt o jämt nådde kollektorn, antagligen blev det nån form av luftkudde mellan kol och kollektor på högre varv som övervann fjäderspänningen.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Laddningsproblem

Om det nu trots allt skulle vara generatorn som gjort sitt så skulle jag vilja ha en som laddar mer än dom 55A som jag har idag. Jag sökte på ebay efter generator till FIAT Ducato & hittade några stycken på från 75A-110A. Dessa var till nyare Ducatomodeller men frågan är om jag kan montera en sådan i min bil som är från 1991? Remskivan får man väl byta eftersom dom har skiva för flerspårsrem. Men i övrigt, går detta?

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Om det nu trots allt skulle vara generatorn som gjort sitt så skulle jag vilja ha en som laddar mer än dom 55A som jag har idag. Jag sökte på ebay efter generator till FIAT Ducato & hittade några stycken på från 75A-110A. Dessa var till nyare Ducatomodeller men frågan är om jag kan montera en sådan i min bil som är från 1991? Remskivan får man väl byta eftersom dom har skiva för flerspårsrem. Men i övrigt, går detta?

Bennie

Bennie,

Kan någon av dessa passa :confused:

Sök - Biltema
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddningsproblem

Hejsan, i princip kan du montera vilken generatorsom helst, enklast är att välja en vanlig med bara en grov + kabel och en D+ kabel, utan någon special kontakt. Ev. med ett W uttag för varvräknare.

Det är ju fästet och spännaren som måste modifieras eller göras om så den nya generatorn spårar med de andra remhjulen.
Ett par plattjärn, en borrmaskin, lite fantasi och helst några svetsloppor som avslut, brukar rätt lätt få en annan generator på plats. Ibland behövs inte mycket ändring alls om man har tur.
Remmen behöver troligen också ersättes med en annan längd, men det går lätt i Biltemas breda sortiment.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Laddningsproblem

Bennie,

Kan någon av dessa passa :confused:

Sök - Biltema

Hejsan, i princip kan du montera vilken generatorsom helst, enklast är att välja en vanlig med bara en grov + kabel och en D+ kabel, utan någon special kontakt. Ev. med ett W uttag för varvräknare.

Det är ju fästet och spännaren som måste modifieras eller göras om så den nya generatorn spårar med de andra remhjulen.
Ett par plattjärn, en borrmaskin, lite fantasi och helst några svetsloppor som avslut, brukar rätt lätt få en annan generator på plats. Ibland behövs inte mycket ändring alls om man har tur.
Remmen behöver troligen också ersättes med en annan längd, men det går lätt i Biltemas breda sortiment.

M.v.h. JANKRO.


Tackar så mycket. Skall kolla upp generatorerna & mäta den gamla & kolla upp fästet för att se vad som behöver göras.

Bennie:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Laddningsproblem

Nu har jag varit & kollat upp vad som är fel. Batteriet håller 12.6V frånkopplat & generatorn laddar på med 14,5V på tomgång & 14,7V om man höjer varvtalet. Enligt Lastvagnscenter i Uddevalla är det ett jordfel eller dålig kontakt någonstans. Bilen skall in & åtgärdas hos dom efter 11/5 & det skall bli skönt att slippa se lampeländet lysa.

Bennie
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

Jordingsfel er ikke uvanlig på Fiat Ducato, en må følge kablene fra minus og hele veien til motor, boltingen til chassis kan en trenge å rengjøre. Samme gjelder bobatteri.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddningsproblem

Hej, du har en jordkabel mellan växellådan och hjulhuset.
Minuskabeln från batteripolen brukar sitta fastskruvad i chassit bakom startbatteriet.

Ta en startkabel och sätt mellan minuspolen på batteriet och till en bra jordpunkt på motorn, eller på generatorns yttermetall, och se om felet går bort.

Du har också alla mindre jordkablar på två ställen i bilen.
Dels i motorrummet, högt upp på vänster innerskärm.
Dels inne i kupén under instrumentpanelen på högersidan uppe/under/bakom handskfackslådan.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen