• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starta en gasolugn

F

F.d. 30486

Guest
Hej jag är nybörjare på detta med husbil och gasol med utrustning. Jag vet att man ska ha en stor respekt för gasol och därför har jag det.

I min husbil finns en ugn. Den drivs på gasol. Jag har läst i manualen och man ska tända den likt man tänder en spisplatta. Men var tusan ska jag "älda" med tännskickan?

Ni som är ruttinerade - hur brukar det funka?

Om det kan vara bra att veta så finns det ett "vanligt" läge och ett grill-läge.
 

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Sv: Starta en gasolugn

Öppna ugnsluckan när du ska tända. Håll in vredet och vrid åt det håll som du ska använda, grill eller ugn. Du kommer att se var det tänder, håll in knappen ett par sekunder efter att det tännt så tändsäkringen aktiveras. Så funkar våran ugn.
Anders
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Starta en gasolugn

Du skriver inte vilken ugn du har så jag kan bara skriva hur det funkar på vår ugn:

Den har ett vred för gasmängd (och därmed temperaturreglering) samt en knapp för tändning.

För att tända måste ugnsluckan vara helt nedfälld, gasvredet öppnas och hålls intryckt samtidigt som knappen för tändning trycks in. När gasen tänts kan tändknappen släppas men gasvredet måste hållas intryckt ytterligare några sekunder, kanske 10 - 15 sekunder. Därefter kan vredet släppas. Skulle lågan slockna har vredet inte varit intryckt tillräckligt länge.

Ugnsluckan kan därefter stängas till hälften. Efter ca fem minuter kan luckan stängas helt. När lågan i ugnen blir mindre har ugnen nått sin temperatur efter vredets inställning.


I början när vi försökte använda ugnen slocknande den alltid efter några minuter. Det visade sig så måningom att det berodde på att vi inte förvärmde ugnen med luckan halvöppen de första minuterna. Numera fungerar det ypperligt.
 
F

F.d. 30486

Guest
Sv: Starta en gasolugn

OK, tack för bra svar. Känns lite läskigt för vi testade flera gånger att tända med automatik då vi inte visste var man skulle hålla tändstickan om man skulle tända manuellt... efter ett tag gick gas-larmet (larmet var ganska "känsligt" inställt för att vara säkra). Men vi vågade inte testa mer sen i a f...

Hur ser jag om den fått tändning?

Tack för att den här klubben finns där man kan få så mycket hjälp! :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Starta en gasolugn

Det finnes fortsatt enkelte ugner med manuell tenning, men jeg tror ikke de lages lengre. Dagens enkleste har pietso tenner, ett trykk på en knapp gir ett gnist. De fleste har automat koblet til inntrykking av gasolvredet - tikkende lyd så lenge det er inntrykket, noen har egen knapp for tenner - tikker så lenge den holdes inne. Om ingen av disse funker så kan alle tennes med tennstikke - finn et synlig sted på brenneren og hold den tente stickan der mens du trykker inn vredet.

Av sikkerhetsgrunner må en holde inne vredet en stund etter at flammene er synlige - 10 til 15 sekunder for en del ugner. Det å ha døren åpen en stund etter det er og nødvendig på mange ugner - en må få i gang trekken i skorsteinen så ikke varmen kveler seg selv.
 
Toppen