• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starta en gasolugn

F

F.d. 30486

Guest
Hej jag är nybörjare på detta med husbil och gasol med utrustning. Jag vet att man ska ha en stor respekt för gasol och därför har jag det.

I min husbil finns en ugn. Den drivs på gasol. Jag har läst i manualen och man ska tända den likt man tänder en spisplatta. Men var tusan ska jag "älda" med tännskickan?

Ni som är ruttinerade - hur brukar det funka?

Om det kan vara bra att veta så finns det ett "vanligt" läge och ett grill-läge.
 

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Sv: Starta en gasolugn

Öppna ugnsluckan när du ska tända. Håll in vredet och vrid åt det håll som du ska använda, grill eller ugn. Du kommer att se var det tänder, håll in knappen ett par sekunder efter att det tännt så tändsäkringen aktiveras. Så funkar våran ugn.
Anders
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Starta en gasolugn

Du skriver inte vilken ugn du har så jag kan bara skriva hur det funkar på vår ugn:

Den har ett vred för gasmängd (och därmed temperaturreglering) samt en knapp för tändning.