• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

F

F.d. 55829

Guest
Har monterat ett kit från Prevent 2*100w på bilen. Parallellkopplat enligt instruktion och dragit ner kablaget till min regulator en votronic Mpp duo dig 250. Den startar inte, visar ingen spänning frånn panelerna, fastän de matar på med 12,2 volt, panelen bara blinkar. Enligt vad jag förstår av den tyska manualen skall det vara ett batteriskydd vid överhättning och överspäning. Batteriet ligger på 12.8 volt.

Har jag bränt regulatorn? Eller missat något annat.

Johan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

Har monterat ett kit från Prevent 2*100w på bilen. Parallellkopplat enligt instruktion och dragit ner kablaget till min regulator en votronic Mpp duo dig 250. Den startar inte, visar ingen spänning frånn panelerna, fastän de matar på med 12,2 volt, panelen bara blinkar. Enligt vad jag förstår av den tyska manualen skall det vara ett batteriskydd vid överhättning och överspäning. Batteriet ligger på 12.8 volt.

Har jag bränt regulatorn? Eller missat något annat.

Johan
----------------------------------------------------------------------------------------
Vet inte hur Votronic reagerar i alla lägen, men var det sent på kvällen eller?
Spänningen från solcellerna är ju faktiskt lägre än batterispänningen och jag vet inte om den då trissar upp spänningen så det går att ladda.
Spänningen från obelastade 12V solceller vid full sol skall vara uppåt 21Volt och när de är inkopplade i, och belastas av en laddare så brukar man kunna mäta ca. 17Volt.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

Ekte MPPT regulatorer er i praksis effektdrevne, slik at det er antall watt en klarer å trekke ut av panelet som styrer om det blir ladning eller ikke. Noen paneler kan gi 12V ubelastet, men belaster en med 1A så faller det til nesten 0V. Om regulatoren prøver om det er noe å hente så kobler den vekk igjen og venter en tid før den prøver igjen.

Det finnes og regulatorer som selges som MPPT, men som ikke regulerer opp spenning de går ut i fra at det er så lite hente at den ekstra elektronikken er ikke lagt inn.
 
F

F.d. 55829

Guest
Sv: Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

Ok jag ska försöka med att koppla ur och ansluta igen. Överväger att skicka tillbaka regulatorn för att jag kan ju bara ansluta batteri och solpaneler med rätt polaritet. Sen skall ju regulatorn starta automatiskt

/Johan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

Om du måler på kablen fra panelene og du har over 15V og fortsatt ikke har ladning så er det en feil i regulatoren. Er det lavere spenning inn så kan effekt oversettern finne at det ikke er nok til at den vil starte.
 
F

F.d. 55829

Guest
Sv: Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

Tack för tipsen Knut. Nu har jag kopplat ur alla anslutning ar till regulatorn väntade en stund och kopplade först solpanelen sedan batteriet. Nu funkar allt som det ska!


/Johan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

Tack Granis, vi håller just på att montera en Votronic Duo 350 (skall kunna ta hand om 3 x 100 Watt paneler) och är nu förberedda om lampan skulle börja blinka! Lycka till med din Duo 250, hoppas "Duon" ska kunna serva även startbatteriet så att man kommer iväg även efter längre stillastående.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

Egentligen bör man koppla in batteriet först, och sedan solpanelerna. Men gött att det löste sej för dej :)
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

Har samma problem med att mpp bara står och blinkar, får försöka i morgon och koppla ur allt och börja om.
I vilken ordning föreslår Ni att jag kopplar in batteri och solcellerna.
Det är ett set 2 x 100 w votronic 250 duo, har även en panel till den som skall visa laddningen.
Ha det
Staffan :mcride::mcride:
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

Hej Staffan.
Jag har samma regulator som du, och mpp-lampan blinkar bara när inte solcellen ger något.
Koppla in batterierna först, därefter solcellen.
Arne.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Blinkande votronic Mpp Duo Dig 250

Nu har jag gjort som ni föreslagit, och ta mig tusan så fungerade det.
Till och med panelen inne fungerar perfekt.
Tack för all hjälp.
Ha det
Staffan :mcride::mcride:
 
Toppen