• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej
När jag år 2012 köpte min husbil Hobby Sphinx fanns det 2st Exide GEL bodels batterier monterade vilka jag på svajiga och subjektiva grunder år 2013 bytte ut mot 2 st Biltema AGM 90 AH batterier. Till min förvåning noterade jag aldrig någon större förbättring i batterikapacitet, om det var någon förbättring så var den dock högst marginell, men i likhet med tidigare så var detta baserat på svajiga subjektiva grunder. Jag kom mig egentligen aldrig för med att grundligt utvärdera dem.

Åkte raka spåret ner till Portugal där bilen under nästan 2 år i sträck stått på 220 volts el-stolpe (batterierna har då naturligtvis kontinuerligt underhållsladdats). Nu 2015-04-20 på vägen hem till Sverige noterar jag att elen från bodels batterierna tar till skillnad mot tidigare slut så snabbt att något måste vara fel. Lite lyse och stereo tömmer batterierna redan efter bara några futtiga timmar.

Dessutom, då jag spolar i toaletten (har en elektrisk kvarn) så går kvarnen knappt runt, den liksom kroknar i kraft därför det tycks inte finnas någon kraft i batterierna (inte något läge å vara hård i magen här inte), detta sker även om kontrollpanelen före spolning visar 12,8 volt (då jag spolar sjunker dock voltantalet och panelen lyser under spolningsfasen rött pga. för låg volt nivå). Då jag skall köra mina hydrauliska stödben så orkar bodels batterierna inte ta upp dem (jag löser det genom att omedelbart starta bilen vars generator då ger extra kräm till hydralstödbensanäggningen som då slutar att pipa (och betänkligt skrika) för att istället ta upp dem.

Mina 3 frågor:

1. Hur bär jag mig åt för att kontrollera om min bodels batterier de facto är defekta eller ej? Kan jag själv utföra denna kontroll? Kan Biltema utföra kontrollen på plats tro?

2. Bodels batteriladdaren har en omkopplare för två olika batteri typer (något AGM val finns ej), de är GEL eller bly batteri. Jag har hela tiden kört med inställningen GEL. Underhållsladdningen på AGM batterier skall enligt Bosse-Husbilskompisar vara 13,5 volt, EJ 13,8 volt som GEL inställningen på min batteriladdare ger. Har jag själv lyckats förstöra batterierna genom att ha utsatt dem för en för hög underhållsladdning? Min batteriladdare är av fabrikatet CBE modell beteckning CB-522. Specifikationerna uppger bl.a:

CITAT
1) Battery charging with maximum current until the end-charge voltage is reached:
Note: the end-charge voltage is reached only if the battery is efficient.
The battery charger is predisposed for the connection of a battery temperature sensor in order to adjust the out voltage and then to extend the battery life.
The battery charger is protected against overtemperature and the 12V outputs are protected against short circuit and polarity inversion.

The charging system is carried out in 4 stages:
2) when the end charge threshold is reached the charger continues to operate for 90 minutes (lead batteries) or 8 hours (gel batteries) with constant voltage.
3) Constante voltage holding 13.8V (gel batteries) or 13.5V (lead batteries)
4) After 10 hours, the battery charger reaches the stand-by mode and begins to operate again only when the battery voltage is lower than 13V. The high frequency switching technology allows to have high performances with small dimensions and limited weight.

OUTPUT TECHNICAL DATA
Maximum voltage: 14,3 V (Pb-Gel) - 14,1V (Pb-Acido)
Maintenance voltage: 13,8 V (Pb-Gel) - 13,5V (Pb-Acido)

Maximum output current: 22A
Charge line: IUoU
Battery type selector: 13,8 V (Pb-Gel) - 13,5V (Pb-Acido)
Thermal protection: Yes
Battery type selector: Pb-Acido / Pb-Gel
Short circuit and inversion polarity protected ref. F1: 30A (car type)
Net presence signalling (S) 12V ; 50 mA

Efficiency: 86 %
Room temperature: 0 - +50 °C
Ventilation: Automatic regulation variable
SLUT CITAT

3. Förutom plus och minus kablar mellan batteri och laddare, skall det därtill kopplas någon form av termostat kabel någonstans då man byter batterier? (Batteriladdarens spec uppger att den är utrustad med ”Thermal protection”).

/Thomas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Hej,

Det är nog möjligt att Du skadat Dina batterier med underhållsladdningen!

Det är 2 saker som inte är bra:
1. AGM-batterier är blybatterier och skall laddas som sådana.
2. Till Din laddare skall en temperaturgivare anslutas.
(Tempgivaren drar ner laddningsspänningen när temperaturen ökar).

En avancerad laddare laddar med hög spänning tills batteriet är fulladdat, sen drar den ner spänningen till underhållsladdning efter 30 minuter eller 8 tim beroende på batteritypen.
Om temperaturen i omgivningen är hög och man inte har en tempgivare kan batteriet bli så varmt att det börjar "koka". Och att då laddaren ändock fortsätter med hög spänning i många timmar skadar eller totalt förstör batteriet.

Här uppe norden brukar batterierna klara sig även om man inte uppfyller dessa villkor, därför att det sällan är så varmt att de ändock inte kommer att "koka".

/Bengt
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Tack för ditt svar Bengt!
Jag kände inte till att AGM batterier är blybatterier och att de skall laddas som sådana. Jag tror också att batterierna är förstörda.

Har du något tips om hur jag kan får det styrkt att batterierna de facto är förstörda?

Vad gäller temperaturgivare så hittar jag inte något uttag för temperaturgivare på batteriladdaren. Ej heller på batterierna. Det närmsta i den vägen jag kan hitta är ett "enledare uttag" på batteriladdaren där det på batteriladdarens instruktion står: ”Net signal (+12V här finns ett slags puls tecken infogat som jag inte kan kopiera)”. Är detta uttag ett temperaturuttag som skall anslutas på batteriet? Och var då någonstans på batteriet skall en dylik kabel anslutas? På Biltemas AGM batterier finns det inga ”uttag” (annat än de vanliga plus och minus polerna). Någon bild på batteriladdarens innanmäte kan jag dessvärre inte prestera. Här ser du dock hur specifikationen på själva batteriladdaren ser ut. CB522 | CBE s.r.l.

Batteriladdarens uppgift: CITAT Thermal protection – Yes SLUT CITAT. Betyder inte det att själva batteriladdaren har en termostat som har till uppgift att styra så att inte själva batteriladdaren skall bli överhettad? Eller betyder uppgiften att den har ett uttag för batteritemperaturgivare som skall kopplas till batteriet?

/Thomas
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Eftersom batterierna tros vara kass så kostar det inget att prova ladda dom med en intelligent laddare typ CTEK som talar om ifall så är fallet. Har du tur så tar batterierna laddning & är fullt användbara. AGM-batterier är att betrakta som bly-syra-batterier med den skillnaden att syran är bunden in någon typ av duk & inte fritt flytande vilket gör att batteriet inte kokar om det skulle bli varmt. Att ladda i GEL-läge är nog inte så bra men det behöver inte betyda att dom är kass. Prova med en intelligent laddare så får du reda på skicket på batterierna.

Bennie
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Tack Galaxy men jag tror grabbarna på den länken du föreslår har fel i sina antaganden.

Det som Bosse Husbilskompisar uppger på den här länken http://www.husbilsklubben.se/forums/t48730/ tror jag dock stämmer, det känns som han har på fötterna. Av vad jag förstår så säger Bosse följande:

1. Först laddas batteriet alltid med maximal ström fram till dess att slutladdningsströmmen uppnåtts. – Detta gäller GEL, AGM och vanliga bly batterier. En batteritemperatursensor kontrollerar (och vid behov justerar) så att batteriet inte överansträngs.

2. När den s.k. slutladdningströskeln (dvs. under fas 1 ovan) har uppnåtts dvs. när batteriet är färdigladdat så fortsätter laddaren att ladda med samma styrka i ytterligare 90 minuter om laddaren är inställd för vanliga blybatterier, och ytterligare 8 timmar om batteriladdaren är inställd för GEL batterier.

3. I detta steg som även kalls underhålls laddning så sänker batteriladdaren strömmen till 13,8 volt för GEL batterier, och 13,5 volt för vanliga bly batterier. Denna laddning pågår i 10 timmar.

4. Efter de tio timmarna ovan går batteriladdaren ner i ”Stand-by mode” dvs. den stängs i princip av men startas då spänningen sjunker ner till 12,9 volt.

Har jag förstått det rätt tro?
/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Ja det var en god ide att pröva med en riktig CTEK laddare. Det skall jag försöka ordna.
Jag är trots allt ganska övertygad om att de är trasiga. Det är ju varm som attan där nere i Portugal på sommaren och efter det att jag fläskat på med stereon så hör jag att batteriladdarens fläkt därefter brukar gå för fullt. Och är det så att batterierna därtill inte haft någon temperatursäkerhetssladd till batterierna, ja då e de väl snustorra vide det här laget.
Summa summarum tror jag att jag bör byta ut min batteriladdare till en som är anpassad för just AGM batterier. Att köra bly inställning med Biltema AGM batterier är som att ha diagonaldäck på Volvon(?)

Vilken CTEK laddare är bäst? Vad kostar den, ungefär?

/Thomas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Har du funderat på att reklamera AGM-batterierna? Biltema ger ju 4 års garanti på dem! Kvittot har du säkert kvar, eller?

Jappe
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Jo, jag har kvittot kvar och jag kommer försöka reklamera dem när jag anländer till Sverige.

Och Bennie, CTEK laddarna som din CTEK MXS25 tex, är de ämnade för fast installation? Eller det kanske inte har någon betydelse?
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Tack Saxnäs, den texten var mycket lärorik.
Att ladda ett AGM batteri med en vanlig bly laddnings cykel är definitivt inte effektivt, så här skriver artikelförfattarens CTEK bl.a:

CITAT
AGM har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad. All syra måste sugas upp i separatorpapperet och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är det slut i ”bensintanken”. För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt. Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning.
SLUT CITAT

Korrekta data
CITAT
Laddspänning för AGM batterier skall vara 14,4 – 14,7 VOLT
*Floatspänning för AGM batterier skall vara 13,5 VOLT

Laddspänning för AGM **renbly batterier skall vara 14,7 VOLT
*Floatspänning för AGM **renbly batterier skall vara 13,6 VOLT

Laddspänning för GEL batterier skall vara 14,4 VOLT
*Floatspänning för GEL batterier skall vara 13,8 VOLT

Laddspänning för öppna batterier skall vara 14,4 VOLT
*Floatspänning för öppna batterier skall vara 13,5VOLT

Laddspänning för MF batterier skall vara 14,4 VOLT
*Floatspänning för MF batterier skall vara 13,5 VOLT

SLUT CITAT

*Floatspänning = underhållsladdning
**Exempel på renbly AGM-batterier är typ Optima, Hawker Odyssey och Exide Maxxima.

Vilken grupp Biltema AGM batterier hör hemma (AGM eller AGM renbly) vet jag ej. Det närmsta texten säger om AGM, respektive AGM renbly batterier är:

CITAT
… Somliga AGM-batterier (Optima, Maxxima och Hawker Odyssey) bygger på mycket rent bly. Fördelen med det är ytterligare lägre inre förluster, låg gasning och hög strömtålighet…

… Renbly AGM-batterier, typ Optima, Hawker Odyssey och Exide Maxxima, har en lite annorlunda beteende. De har knappt någon övre gräns för strömmen, tvärtom. En hög ström skapar en finkornigare struktur på det aktiva materialet vilket är bra för dessa batteriers prestanda. Omvänt innebär detta att laddaren inte ska vara för liten för att då blir strukturen grovkornigare.

… Observera att för ett renbly AGM så kan laddströmmar på 10-20 gånger den enkla tumregeln användas, dvs. ett 60 Ah Optima, Maxxima eller Odyssey kan laddas med 60A eller mer. Rådfråga batterileverantören vid osäkerhet.
SLUT CITAT

/Thomas
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Har lika mycket Batterier som du, CTEK rekommenderade MXS 10 då den har Tempgivare och AGM-läge där optimal laddspänning är 14,7V, MXS 10 har också Supply läge. Fungerar till full belåtenhet.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Tack Linder, det där var ett mycket bra tips.
Jag kände inte till att modellen CTEK MXS10 existerade.
Det finns så vitt jag kan se tre skillnader mellan MXS10 och MXS25 och de är:

MXS25 har 25 amp i Laddströmskapacitet
MXS10 har 10 amp i Laddströmskapacitet

MXS25 har en batterikapacitet 40-500 Ah / underhållsladdning upp till 500 Ah
MXS10 har en batterikapacitet 20-200 Ah / underhållsladdning upp till 300 Ah

Till skillnad mot MXS25 så har MXS10 dessutom ett kablage som medger fast installation och detta är klart ett plus. Av vad jag kan se så finns det inga andra skillnader.

Jag kommer inte att utöka min batteribank ytterligare varför MXS10 sannolikt blir mitt val. Jag ser därför ingen poäng med att ha den större MXS25 modellen, för mig. Men det är väl inte så att MXS10 laddar långsammare än MXS25 med den här konstellationen?

VAR och HUR har du kopplat själva temperaturgivaren på själva batteriet?

/Thomas
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

....................... Men det är väl inte så att MXS10 laddar långsammare än MXS25 med den här konstellationen?

VAR och HUR har du kopplat själva temperaturgivaren på själva batteriet?

/Thomas

..vore batterierna näst intill tomma så kanske MXS10 tar lite längre tid på sig. Men mina batterier har då aldrig varit "slutkörda" så laddningen är mer än fråga om att "toppa upp" och därefter underhåll.
Batterierna sitter intill varandra så tempgivaren har jag monterat mellan dessa.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Ok.
Du säger att du monterat tempgivaren mellan batterierna (jag har också mina batterier tätt intill varandra). Då jag tittar på de andra kablarna t.ex. de som följer med MXS25 så skall tempgivaren monteras på metallen på pluspolens gripklo. Detta medför rimligen optimal känsel för tempgivaren.

Jag antar att batteripolen och därmed givaren på gripklon kan bli varm som attan ibland, och att mäta i ”luften 15 cm därifrån ger ju rimligen en ganska betänklig temperaturskillnad.

Har du tagit detta mitt tankesätt i beräkning? Och hur resonerar du här? Dessutom så blir väl reaktionstiden betänkligt olika också vid de olika placeringsalternativen, eller?
/Thomas
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Har jag förstört mina Biltema AGM batterier med felaktig laddström?

Jag antar att batteripolen och därmed givaren på gripklon kan bli varm som attan ibland, och att mäta i ”luften 15 cm därifrån ger ju rimligen en ganska betänklig temperaturskillnad.


/Thomas

Om gripklon blir varm beror det på att du inte har tillräcklig kontakt mellan gripklon och batteripolen.
Jag skulle vilja påstå att det inte är värme på grund av dålig kontakt som det är tänkt att tempgivaren ska känna av, jag antar att tempgivaren ska känna av temperaturen i det rum/låda/utrymme batterierna är placerade i och reglera laddspänningen efter det.
En nivå på spänningen vid tex 10 minus och en annan vid 40 plus.

För att slippa gripklor och istället få ringkabekskor kan man välja någon av de marina laddarna: Sökresultat

mvh jocke
 
Toppen